Analisis Rancangan Inovasi Menggunakan Berbagai Aplikasi pada Pendekatan, Metode, Model dan Media dalam Pembelajaran Biologi
(Innovation Design Analysis Using Various Applications In Approaches, Methods, Models And Media In Biology Learning)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.19102Abstract
Technological advances require a teacher as an educator to always innovate in conveying material to students. It is inseparable from education, in which there are processes, including approaches, models, methods and learning media. In this article, the author analyzes the design of various application innovations in the learning process by reviewing the literature with a qualitative descriptive approach. The results of this study, the process approach uses a QR code website, the model uses an inquiry model, namely laboratory with camera, laboratory with website. Media innovation using an AR-based snapchat application. Making these innovations aims to make it easier for students to achieve learning goals such as critical thinking, systematic thinking and process skills.
Key words: innovation, approach, model, media
Â
ABSTRAK
Kemajuan teknologi menuntut seorang guru sebagai pendidik untuk selalu berinovasi dalam menyampaikan materi kepada siswa. Hal ini tidak terlepas dari pendidikan, yang di dalamnya terdapat proses, meliputi pendekatan, model, metode, dan media pembelajaran. Dalam artikel ini, penulis menganalisis desain berbagai inovasi aplikasi dalam proses pembelajaran dengan meninjau literatur dengan pendekatan deskriptif kualitatif. Hasil dari penelitian ini, pendekatan proses menggunakan website QR code, model menggunakan model inquiry yaitu laboratorium dengan kamera, laboratorium dengan website. Inovasi media menggunakan aplikasi snapchat berbasis AR. Pembuatan inovasi tersebut bertujuan untuk memudahkan siswa dalam mencapai tujuan pembelajaran seperti berpikir kritis, berpikir sistematis dan keterampilan proses.
Kata kunci: inovasi, pendekatan, model, media
Downloads
References
Christiana, L. (2021). Pemanfaatan Google Jamboard Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Kimia Materi Senyawa Hidrokarbon. SCIENCE : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(2), 124–131. https://doi.org/10.51878/science.v1i2.423
Clivan, T., Sugiarso, B. A., & Sinsuw, A. A. (2019). Aplikasi Website Perpustakaan Berbasis QR-Code. Jurnal Teknik Informatika, 14(1), 1-8.
Denda Suryadien ddk. (2022). Rencana Implementasi Kurikulum Prototipe Pada Masa Pandemi Covid-19 di Indonesia. Jurnal PGMI Universitas Garut, 01(01), 27–34. https://journal.uniga.ac.id/index.php/pgmi/article/view/1754
Gideon, S., & Rahmansyah, A. A. (2021). Implementasi Pembelajaran Sinkronus pada Mata Kuliah Fisika 1 Menggunakan Discord Dipadukan dengan Google Jamboard dan Powerpoint. Physics Education Research Journal, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.21580/perj.2021.3.1.6570
Imah solikhatun", slamet santosa, M. (2015). , Slamet Santosa. Jurnal Pendidikan Biologi, 7, 49–60.
Jayawardana, H. B. ., & Gita, R. S. D. (2020). Inovasi Pembelajaran Biologi di Era Revolusi Industri 4 . 0. Prosiding Seminar Nasional Biologi Di Era Pandemi Covid-19, 6(1), 58–66. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/psb/
Kurniawan, R. B., & Pramudya, Y. (2021). Pengukuran Penjumlahan Intensitas Dua Sumber Pendahuluan Cahaya komponen menunjang merupakan yang salah satu dalam manusia dengan mencari iluminasi ( E ) dari sumber cahaya . Iluminasi merupakan jumlah cahaya dari sumber tertentu dengan ( Hasanah Besarnya. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(1), 18–30. http://dx.doi.org/10.24127/jpf.v9i1.3460
Mauludin, R., Sukamto, A. S., & Muhardi, H. (2017). Penerapan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Sistem Pencernaan pada Manusia dalam Mata Pelajaran Biologi. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Informatika (JEPIN), 3(2), 117. https://doi.org/10.26418/jp.v3i2.22676
Murni, S., & Sabaruddin, R. (2018). Pemanfaatan Qr Code Dalam Pengembangan Sistem Informasi Kehadiran Siswa Berbasis Web. Jurnal Teknologi Dan Manajemen Informatika, 4(2). https://doi.org/10.26905/jtmi.v4i2.2144
Nuraeni, F., Setiawan, R., & Amal, R. I. (2022). Aplikasi Presensi Siswa Berbasis Web dan Qr-Code pada Pembelajaran Tatap Muka di Sekolah. Jurnal Algoritma, 19(1), 1-11.
Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model. In Nizmania Learning Center.
Rafael, A. M. D., Enstein, J., Jauh, P. J., & Interaktif, R. K. (2022). Pemanfaatan Google Jamboard Sebagai Media. April, 181–187.
Rahim, M., Erawan, E., & Alfando, J. (2018). Motif PenggunaanInstagram Story (Studi Kasus pada Siswa Siswi Jurusan Multimedia di SMK Negeri 1 Samarinda). EJornal Ilmu Komunikasi, 6(3), 264–269.
Siswanto, H. (2017). … Berbasis Web pada Mata Pelajaran IPA Kelas XI SMK Negeri 3 Magelang untuk Meningkatkan Partisipasi dan Prestasi Belajar Siswa pada Saat Praktek Kerja Industri. Urecol, 47–60. http://journal.unimma.ac.id/index.php/urecol/article/view/938
Surata, I. K., Sudiana, I. M., & Sudirgayasa, I. G. (2020). Meta-Analisis Media Pembelajaran Pada Pembelajaran Biologi. Journal of Education Technology, 4(1), 22. https://doi.org/10.23887/jet.v4i1.24079
Wahono, R. S. (2020). Systematic Literature Review: Pengantar, Tahapan Dan Studi Kasus. Romisatriawahono. Net.
Widodo, A. (2021). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. In UPI Press (Vol. 53, Issue 9).
Widodo, A., & Utomo, A. B. (2021). Media Pembelajaran Taksonomi Hewan Berbasis Augmented Reality dengan Fitur Multi Target. Edu Komputika, 8(1), 1–8. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/edukom
Winatra, A., Sunardi, S., Khair, R., Idris, I., & Santosa, A. (2019). Aplikasi Augmented Reality (Ar) Sebagai Media Edukasi Pengenalan Bentuk Dan Bagian Pesawat Berbasis Android. Jurnal Teknologi Informasi, 3(2), 212. https://doi.org/10.36294/jurti.v3i2.1217
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 nova sibarani, Tina Rizqiyati Rohimah, Riandi, Ari Widodo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).