Desain Inovasi Media Pembelajaran dengan Penerapan Augmented Reality pada Materi Sistem Pencernaan
(Learning Media Innovation Design With Augmented Reality Application on Digestive System Material)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.19094Abstract
The 21st century is popular with bringing changes, namely the rapid development of Science and Technology (IPTEK) which resulted in a change in the learning paradigm marked by changes in curriculum, media, and technology. The research method used in writing this article uses a literature review or literature study by collecting data and information through a review of relevant sources. Teachers must be able to prepare their students to live in the digital age, one of which is using their knowledge of subject matter, learning and technology to facilitate experiences that advanced students learn, creativity, and innovation. In learning there are some material that is abstract or difficult to understand in learning so that it requires appropriate learning media. One of the developments of learning media that is currently still new is learning media using Augmented Reality. Learning to use Augmented Reality with the help of the deARnatomy application, but there is a weakness in the deARnatomy application, namely that this application can only mention parts of the organ so that the innovation that will be added to this 3D object is the presence of moving objects in an effort to add an explanation of a process in the process. the human body such as the process of digestion of food.
Key words: Learning Media Innovation Design, AR, Digestive System
Â
ABSTRAK
Abad 21 populer dengan membawa perubahan yaitu pesatnya perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (IPTEK) yang mengakibatkan perubahan paradigma pembelajaran yang ditandai dengan perubahan kurikulum, media, dan teknologi. Metode penelitian yang digunakan dalam penulisan artikel ini menggunakan kajian pustaka atau study literature dengan mengumpulkan data dan informasi melalui penelaahan sumber-sumber yang relevan. Guru harus bisa mempersiapkan peserta didiknya untuk hidup di abad digital, salah satunya menggunakan pengetahuan mereka tentang materi pelajaran, pembelajaran dan teknologi untuk memfasilitasi pengalaman yang dipelajari peserta didik tingkat lanjut, kreativitas, dan inovasi. Didalam Pembelajaran terdapat beberapa materi yang abstrak atau sulit dimengerti dalam pembelajaran sehingga membutuhkan media pembelajaran yang sesuai. Salah satu perkembangan media pembelajaran yang saat ini masih baru adalah media pembelajaran dengan menggunakan Augmented Reality. Pembelajaran menggunakan Augmented Reality dengan bantuan aplikasi deARnatomy, namun ada kelemahan dari aplikasi deARnatomy yaitu pada aplikasi ini hanya dapat menyebutkan bagian-bagian organ saja sehingga inovasi yang akan ditambahkan pada obyek 3D ini adalah dengan adanya obyek bergerak dalam upaya menambah penjelasan mengenai suatu proses di dalam tubuh manusia seperti proses pencernaan makanan.
Kata kunci: Desains Inovasi Media Pembelajaran, AR, Sistem Pencernaan
Downloads
References
Adami, F. Z., & Budihartanti, C. (2016). Penerapan Teknologi Augmented Reality Pada Media Pembelajaran Sistem Pencernaan Berbasis Android. Teknik Komputer AMIK BSI, 2(1), 122–131. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jtk/article/viewFile/370/279
Apraudhah. (2014). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Biologi Materi Sistem Pencernaan Makanan Manusia Berbasis Macromedia Flash. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Arsyad. (2003). Media Pembelajaran. Jakarta: PT.Raja grafindo persada.
Azhar. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta : PT. Raja Grafindo Indonesia.
Demak, I. P. K., Sari, P., & Tandirerung, F. j. (2018). Perbedaan Tingkat Pemahaman Dalam Pembelajaran Anatomi Yang Menggunakan Preparat Basah (Kadaver) Dengan Preparat Kering Pada Mahasiswa Kedokteran Universitas Tadulako Indah. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 7(2), 107–115.
Hafzah, N., Amalia, K. P., Lestari, E., Annisa, N., Adiatmi, U., & Saifuddin, M. F. (2020). Meta-Analisis Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Digital Dalam Peningkatan Hasil dan Minat Belajar Biologi Peserta Didik di Era Revolusi Industri 4.0:(Meta-analysis Effectiveness of the use of Digital Learning Media in Increasing The Results and In. Biodik, 6(4), 541–549.
Insani, M. D. (2016). Studi Pendahuluan Identifikasi Kesulitan Dalam Pembelajaran Pada Guru IPA SMP se-Kota Malang. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2), 81–93.
Kuncahyono, Suwandayani, B. I., & Muzakki, A. (2020). Aplikasi E-Test “That Quiz†sebagai Digitalisasi Keterampilan Pembelajaran Abad 21 di Sekolah Indonesia Bangkok. 11, 54–57.
Kusuma, R. D., Rohman, F., Syamsuri, I., Biologi, P., Malang, U. N., & Pembelajaran, P. (2017). Permasalahan Dalam Pembelajaran Biologi Pada Jurusan Pertanian Smk Negeri 1 Kademangan Blitar Respon Terhadap Pembelajaran. April, 133–136.
Mustaqim, I. (2016). Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Protozoa. Journal of Innovation Information Technology and Application (JINITA), 2(02), 99–106. https://doi.org/10.35970/jinita.v2i2.291
Putri, O. D., Nevrita, N., & Hindrasti, N. E. K. (2019). Pengembangan Instrumen Penilaian Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sma Pada Materi Sistem Pencernaan. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 10(1), 14. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v10i1.2004
Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 Dan Penerapannya Di Indonesia Restu Rahayu 1  , Sofyan Iskandar 2 , Yunus Abidin 3. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099–2104.
Suryaningsih, H., & Kurniawati, W. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Materi Sumber Daya Alam Berbasis Lectora Inspire Pada Siswa Kelas Iv Sd Pundung Imogiri Bantul. 1–8.
Tamara, M. F., Tulenan, V., Paturusi, S., Elektro, T., Sam, U., & Manado, J. K. B. (2019). Aplikasi Pembelajaran Interaktif Sistem Pencernaan Manusia Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Teknik Informatika, 14(3), 377–386.
Triyono, A., & Satria, M. N. D. (2021). Berbasis Augmented Reality Untuk Kelas Xi. 2(1), 39–53.
Yuliono, T., & Rintayati, P. (2018). Keefektifan Media Pembelajaran Augmented Reality Terhadap Penugasan Konsep Sistem Pencernaan Manusia. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 65–84.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Azura Salsabila, Siti Tahany Rifa Faidah, Riandi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).