Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Aplikasi Plantnet Berbantuan Buku Saku Digital Sebagai Inovasi Pembelajaran
(Interactive Learning Media Using Plantnet Applications Assisted By Digital Pocket Books as Learning Innovation)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.19106Abstract
The research conducted is a literature study that aims to examine various literatures on learning media innovations that can be useful for teachers, students, and education staff in teaching and learning activities. Literature study is library research that obtains data on library research (research design). The literature study conducted is a research that uses a narrative review research design. The articles used in the research are research originating from accredited and non-accredited international and national journals, proceedings, theses, theses. In the advancement of information and communication technology, innovation is needed that develops with the aim of having an important influence on education. Plantnet application is an application of various images and retrieval for the plant identification process. This application is useful to help identify plant species from photos, through visualization recognition software. Development of pocket books as an innovation to support the use of plantnet learning media technology.
Key words: Interactive learning media, Plantnet application, Digital pocket book, learning innovation
Â
ABSTRAK
Penelitian yang dilakukan merupakan penelitian studi literatur yang bertujuan untuk mengkaji berbagai literatur tentang inovasi media pembelajaran yang dapat bermanfaat bagi guru, siswa, maupun tenaga Pendidikan dalam kegiatan belajar mengajar. Studi literatur merupakan penelitian kepustakaan yang memperoleh data pada riset pustaka (research design). Penelitian studi literatur yang dilakukan merupakan penelitian yang menggunakan desain penelitian narrative review. Artikel yang digunakan pada penelitian merupakan penelitian yang berasal dari jurnal internasional dan nasional yang terakreditasi dan non terakreditasi, prosiding, tesis, skripsi. Pada kemajuan teknologi informasi dan komunikasi dibutuhkan adanya inovasi yang berkembang dengan tujuan memiliki pengaruh penting terhadap pendidikan. Aplikasi plantnet merupakan aplikasi berbagai gambar dan pengambilan untuk proses identifikasi tanaman. Aplikasi ini bermanfaat untuk membantu mengidentifikasi spesies tanaman dari foto, melalui perangkat lunak pengenalan visualisasi. Pengembangan buku saku sebagai inovasi untuk mendukung penggunaan teknologi media pembelajaran plantnet.Â
Kata kunci: Media pembelajaran interaksi, Aplikasi Plantnet, Buku saku digital, Inovasi Pembelajaran
Downloads
References
Amilia Destryana, Ismawati. (2019). Etnobotani dan Penggunaan Tumbuhan Liar Sebagai Obat Tradisional Oleh Masyarakat Suku Madura (Studi Kecamatan Lenteng, Guluk- Guluk, dan Bluto). Journal of Food Technology and Agroindustry, 1(2), 1-8.
Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada. Jakarta.
Guo, P., & Gao, Q. (2017). A Multi-Organ Plant Identification Method Using Convolutional Neural Networks. 6.
Hassanuddin, Mulyadi. (2014). Botani Tumbuhan Rendah. Aceh: Syiah Kuala University Press.
Istiqlal, M. (2017). Pengembangan multimedia interaktif dalam pembelajaran matematika. JIPMat, 2(1).
Juliasnyah, W., A., Suryani, N., dan Agung, S. (2016). Matematika dalam Multimedia Flipbook: Kreatifitas Guru dalam Pengembangan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan. 16 : 51-59.
Kadi, T., & Awwaliyah, R. (2017). Inovasi Pendidikan: Upaya Penyelesaian Problematika Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Islam Nusantara, 1(2).
Karo-Karo, I., R., & Rohani. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika. 7 : 91-96.
Le, T.-L., Tran, D.-T., & Hoang, V.-N. (2014). Fully automatic leaf-based plant identification, application for Vietnamese medicinal plant search. Proceedings of the Fifth Symposium on Information and Communication Technology - SoICT ’14, 146–154. https://doi.org/10.1145/2676585.2676592.
Mawardi Doni. (2009). CaraMudah Menulis Buku dengan Metode 12 Pas. Jakarta: Raih Asa Sukses.
Pusat Bahasa. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta: Gramedia
Rafianti, I., Setiani, Y., dan Yandari, I., A., V. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Tutorial dalam Pembelajaran Matematika Siswa SMP. Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat. 11 : 119-128.
Rorita, M., Ulfa, S., & Wedi, A. (2018). Pengembangan multimedia interaktif berbasis mobile learning pokok bahasan perkembangan teori atom mata pelajaran kimia kelas x SMA panjura malang. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 4(2), 70-75.
Rustan, Surianto. (2008). Layout Dasar dan Penerapannya. Jakarta: Gramedia.
Saktiyono. (2008). Seribupena Biologi SMA Kelas X. Jakarta: Erlangga.
Sankarto, Bambang S dan Endang S Setyorini. (2008). Pedoman Pengemasan Informasi. Materi Pendampingan Pusat Informasi Pertanian dan Unit Pelayanan Informasi Pertanian Kabupaten. Jakarta: Departemen Pertanian.
Suryani, N., Setiawan, A., dan Putria, A. (2018), Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. PT Remaja Rosdakarya. Bandung.
Susilana, Hadi dan Cepi Riyana. (2008). Media Pembelajaran Hakekat Pengembangan Pemanfaatan dan Penilaian. Bandung: Wacana Prima.
Syahroni & Nurfitriyanti. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer dalam Pembelajaran Matematika. Materi Bilangan Pada Kelas 3 SD. Jurnal Formatif, 7 : 262-271.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Donna Karolina Br Surbakti, Intan Khairani, Riandi, Ari Widodo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).