Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Pendekatan Saintifik Disertai Latihan Berpikir Kritis pada Materi Virus Kelas X SMA/ MA
(Development Of Student Worksheets Based On Scientific Approach Accompanied By Critical Thinking Exercises On Virus Material For Class X Senior High School)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i3.18307Abstract
The use of appropriate teaching materials is a very important factor to improve the ability of students to understand learning materials. Therefore, teaching materials are needed that are in accordance with the needs of students. The purpose of this study was to produce LKPD based on a scientific approach accompanied by critical thinking exercises on virus material for class X SMA/MA that were valid and practical. This type of research is research and development using the ADDIE development model. At the development stage, validation is carried out by the validator. Meanwhile, at the implementation stage, the product was not tested, but only a practical questionnaire was given to teachers and students. The research instrument used is a validity questionnaire and a practicality questionnaire. Based on the results of the study, the resulting LKPD has very valid criteria with a validity value of 88.6% and the practicality value by teachers and students has very practical criteria with a practicality value of 95.8% and 95.3%. Thus, it can be concluded that the developed worksheets can be used in learning.
Key words: Student Worksheet, Scientific Approach, Critical Thinking, Virus
Â
ABSTRAK
Penggunaan bahan ajar yang tepat merupakan faktor yang sangat penting untuk meningkatkan kemampuan peserta didik dalam memahami materi pembelajaran. Maka dari itu, dibutuhkan bahan ajar yang sesuai dengan kebutuhan peserta didik. Tujuan penelitian ini adalah menghasilkan LKPD berbasis pendekatan saintifik disertai latihan berpikir kritis pada materi virus kelas X SMA/MA yang valid dan praktis. Jenis penelitian ini merupakan penelitian dan pengembangan (research and development) menggunakan model pengembangan ADDIE. Pada tahap development dilakukan validasi oleh validator. Sedangkan pada tahap implementation produk tidak diujikan, melainkan hanya diberikan angket praktikalitas pada guru dan peserta didik. Instrumen penelitian yang digunakan yaitu angket validitas dan angket praktikalitas. Berdasarkan hasil penelitian, LKPD yang dihasilkan memiliki kriteria sangat valid dengan nilai validitas 88.6% dan nilai praktikalitas oleh guru dan peserta didik memiliki kriteria sangat praktis dengan nilai praktikalitas 95.8% dan 95.3%. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa LKPD yang dikembangkan sudah dapat digunakan dalam pembelajaran.
Kata kunci: Lembar Kerja Peserta Didik, Pendekatan Saintifik, Berpikir Kritis, Virus
Downloads
References
Afni, K. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Menggunakan Pendekatan Pembelajaran Saintifik Pada Materi Pokok Sistem Pencernaan Pada Manusia Di Kelas VIII SMP Putra Jaya Stabat Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan, 5(1), 12–26.
Cahyono, H., & Iswati. (2018). Memahami Peran Dan Fungsi Perkembangan Peserta Didik Sebagai Upaya Implementasi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 47. https://doi.org/10.32332/elementary.v4i1.1031
Dadi, I. K., Redhana, I. W., & Juniartina, P. P. (2019). Analisis Kebutuhan Untuk Pengembangan Media Pembelajaran Ipa Berbasis Mind Mapping. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 2(2), 70. https://doi.org/10.23887/jppsi.v2i2.19375
Darmawan, H., & Nawawi, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dan Lembar Kerja Siswa pada Materi Virus. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 5(1), 27–36. https://doi.org/10.31932/jpbio.v5i1.573
Elvianasti, M., Lufri, L., Asrizal, A., & Rikizaputra, R. (2022). Implementasi Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran IPA di Indonesia : Suatu Meta-Analisis. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 390–398. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1819
Fajri, Z. (2018). Bahan Ajar Tematik Dalam Pelaksanaan Kurikulum 2013. Pedagogik, 05(01), 100–108.
Ilmi, S., & Trimulyono, G. (2018). Kelayakan Buku Ajar Berbasis Aktivitas untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis pada Materi Fungi Kelas X SMA. BioEdu Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 7(3).
Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 103 Tahun 2014 Tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Korniawati, A., Kusumo, E., & Susilaningsih, E. (2016). Validitas Chemistry Handout Sebagai Inovasi Bahan Ajar Stoikiometri Berstrategi Pbs Bervisi Sets. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(1).
Kristyowati, R. (2018). Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) IPA Sekolah Dasar Berorientasi Lingkungan. Prosiding Seminar Dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar, 282–288.
Lestari, L., Alberida, H., & Rahmi, Y. L. (2018). Validitas dan Praktikalitas Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Materi Kingdom Plantae Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Peserta Didik Kelas X SMA/MA. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 2(2), 170. https://doi.org/10.24036/jep/vol2-iss2/245
Marlina, Mastuang, & Dewantara, D. (2021). Kepraktisan Bahan Ajar Dinamika Partikel Bermuatan Ayat-Ayat Al-Qur’an Menggunakan Model Pengajaran Langsung. Prosiding Konferensi Intergrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 3, 88–92.
Novita, N., Hidayati, H., & Masril, M. (2018). Pengaruh Penggunaan Modul Berorientasi Pendekatan Saintifik dalam Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Pembelajaran Fisika Kelas XI di SMAN 1 …. Pillar of Physics …, 11(2), 89–96. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pfis/article/view/2731
Pasaribu, S. E., Helendra, H., Ristiono, R., & ... (2020). Perbandingan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Yang Diajar Dengan Model Problem Based Learning Dan Discovery Learning Di SMP. Mimbar Ilmu, 25(3), 460–469. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/MI/article/view/28918
Pratama, R. A., & Saregar, A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Scaffolding Untuk Melatih Pemahaman Konsep. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(1), 84–97. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i1.3975
Purwanti, M., & Ristiono, R. (2021). Lembar Kerja Siswa Berbasis Pendekatan Saintifik dengan Materi Struktur dan Fungsi Tumbuhan untuk Kelas VIII SMP. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 334. https://doi.org/10.23887/jppp.v5i3.34850
Purwanto, N. (2012). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. PT Remaja Rosdakarya.
Sari, A. P. P., & Lepiyanto, A. (2016). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Scientific Approach Siswa Sma Kelas X Pada Materi Fungi. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 7(1), 41–48. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v7i1.489
Septina, N., Farida, F., & Komarudin, K. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Tatsqif, 16(2), 160–171. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i2.200
Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Pedajogja.
Syahrul, R., Sumarmin, R., Helendra, & Yogica, R. (2021). Analisis Berpikir Kritis Siswa SMAN 4 Padang pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 5(1), 25–32. https://doi.org/10.24036/jep/vol5-iss1/565
Wardani, D. N., Toenlioe, A. J., & Wedi, A. (2018). Daya Tarik Pembelajaran Di Era 21 Dengan Blended Learning. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(1), 14–18. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/view/2852
Widodo, S. (2017). Development of Student Activity Sheet Based on Scientific Approach To Improve Problem Solving Skill of Surrounding Environment in Elementary School Students. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 189. https://doi.org/10.17509/jpis.v26i2.2270
Yustyan, S., Widodo, N., & Pantiwati, Y. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Pembelajaran Berbasis Scientific Approach Siswa Kelas X SMA Panjura Malang. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 1(2), 240–254. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jpbi/article/view/3335
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rika Herlyana, Relsas Yogica, Lufri Lufri, Fitri Arsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).