Pengembangan Media Pembelajaran Audio-visual Bermuatan Literasi Sains Menggunakan Aplikasi Powtoon tentang Materi Keanekaragaman Hayati
Development of Audio-visual Learning Media Containing Science Literacy Using the Powtoon Application on Biodiversity Materials
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i1.17011Abstract
Scientific literacy is related to the ability of students to understand the process of the occurrence of science. In order to make it easier for students to improve scientific literacy skills, a media in learning is needed. Powtoon is an interesting application that can improve students' scientific literacy skills. The purpose of this research is to produce audio-visual learning media containing scientific literacy using the Powtoon application on biodiversity material for class X high school students. This research is research and development with the Instructional Development Institute (IDI) model. The research subjects were two lecturers from the Biology department, FMIPA UNP, one Biology teacher at the UNP Laboratory Development High School, and 32 students from class X MIA 1 SMA UNP Laboratory Development. The data obtained in this study are in the form of validity and practicality data. This research produces an Audio-visual Learning Media with Science Literacy Using Powtoon Application on Biodiversity Materials that is valid and practical.
Key words: Science Literacy, Powtoon, IDI
Â
Abstrak. Literasi sains berkaitan dengan kemampuan peserta didik dalam memahami proses terjadinya ilmu pengetahuan. Agar memudahkan peserta didik dalam meningkatkan kemampuan literasi sains diperlukan sebuah media dalam pembalajaran. Powtoon merupakan aplikasi menarik yang dapat meningkatkan kemampuan literasi sains peserta didik. Tujuan dari penelitian ini adalah menghasilkan media pembelajaran audio-visual bermuatan literasi sains menggunakan aplikasi powtoon tentang materi keanekaragaman hayati untuk peserta didik kelas X SMA. Penelitian ini adalah penelitian pengembangan (Research and Development) dengan model Instructional Development Institute (IDI). Subjek penelitian adalah dua orang dosen dari jurusan Biologi FMIPA UNP, satu orang guru Biologi SMA Pembangunan Laboratorium UNP, dan 32 orang peserta didik kelas X MIA 1 SMA Pembangunan Laboratorium UNP. Data yang didapatkan dalam penelitian ini berupa data validitas dan praktikalitas. Penelitian ini menghasilkan Media Pembelajaran Audio-visual Bermuatan Literasi Sains Menggunakan Aplikasi Powtoon tentang Materi Keanekaragaman Hayati yang valid dan praktis.
Kata kunci: Literasi Sains, Powtoon, IDI
Downloads
References
Abdullah, Ramli. 2016. Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, ( 4)1.
Adam, S., dan Syastra, M. T. 2015. Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS Journal, 3(2): 72-90.
Ait, K., Rannikmae, M., Soobard, R., and Holbrook, J. 1015. Students' Self-Efficacy and Values Based on A 21st Century Vision of Scientific Literacy – A Pilot Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 177: 491–495.
Alberida, H., Arsih, F., dan Fadilah, M. 2017. Rancangan Pembelajaran Gerak Makhluk Hidup Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Dan Literasi Sains. Jurnal Eksakta Pendidikan, 1(1): 24-32.
Alti, R. P., Lufri., Helendra., dan Yogica. R. 2021. Instrumen Asesmen Berbasis Literasi Sains tentang Materi Keanekaragaman Hayati. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(1):53-58.
Arwudarachman, Danizar. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Menggambar Bentuk Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 3 (3) : 237-243.
Asyhar, S. 2011. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.
Darussyamsu, R., Wahyuni, R. Fitri, R. Fadilah, M., Putri. H.D., dan Mukhtar, M. 2019. Senior High School Biology Teachers’ Perception towards Evolution Learning. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA. 5(2).
Depdiknas. 2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.
Dewi, N.P., Rahmi, Y.L., Alberida, H., dan Darussyamsu, R. 2020. Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penilaian Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi tentang Materi Hereditas untuk Peserta Didik SMA/MA. Jurnal Eksakta Pendidikan. 4(2).
Gustafson and Branch. 1997. Instructional Design-The ADDIE Aprouch. New York: Spinger.
Hidayati, H., Alberida, H., Arsih, F., dan Selaras, G. H. 2021. Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) berbasis Problem Solving pada Materi Bakteri untuk Kelas X SMA/MA. Journal for Lesson and Learning Studies, 4 (3): 343-349.
Khairani, M., Sutisna., dan Suryanto, S. 2019. Studi Meta-Analisis Pengaruh Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Biolokus, 2(1): 158-166).
Khairini, R., Yogica, R. 2021. Uji Validitas Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbentuk Android Packaging Kit (APK) pada Materi Virus. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 5(3).
Majid, A. 2014. Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mun’im. A., Sudarto., dan Mahfud, M. 2018. Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Koperatif Berbasis Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas. Jurnal IPA Terpadu, 1(2): 78-85.
Pane, A., dan Muhammad D.D. 2017. Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 3(2).
Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia (2016). Standar Penilaian Pendidikan. Jakarta, Indonesia: Kemendikbud.
Prastowo, A. 2011. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar. Yogyakarta:DIVA Press.
Purwanto, M. N., 2012. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Qurrotaini, L., Sari, T. W., & Sundi, V. H. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Video Berbasis Powtoon dalam Pembelajaran Daring. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, E-ISSN: 27, 7.
Rahmah, N. 2013. Belajar Bermakna Ausubel. Al-Khwarizmi, (1)1: 43-48.
Ramadanti, E. C. 2020. Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Tawadhu, 4(1) : 1053-1062.
Shah, S. A. 2013. Making the Teacher Relevant and Effective in a Technology-Led Teaching and Learning Environment. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 103: 612-620.
Sultan, A. A., Henson, H., and Lickteing, D. 2021. Assessing preservice elementary teachers’ conceptual understanding of scientific literacy. Teaching and Teacher Education. Vol 102.
Turiman, P., Omar, J., Daud, A. M. dan Osman, K. (2012). Fostering the 21st Century Skills through Scientific Literacy and Science Process Skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 59, 110-116. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.253
Yuliati, Y., 2017. Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2): 21-28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Khafiza Sania, Relsas Yogica, Ristiono Ristiono, Ganda Hijah Selaras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).