Pengembangan Buku Digital Berbasis RANDAI Terintegrasi Potensi Lokal pada Materi Keanekaragaman Hayati

Development of RANDAI-Based Digital Book Integrated Local Potential on Biodiversity Materials

Authors

  • Husnatul Ulya Universitas Negeri Padang
  • Fitri Arsih Universitas Negeri Padang
  • Heffi Alberida Universitas Negeri Padang
  • Yosi Laila Rahmi Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v8i1.16576

Abstract

The RANDAI learning model is one of the learning models that can be used in biology learning. This model can be applied by using learning media that supports the implementation of the syntax of the learning model, one of which is in the form of a digital book. This study aims to produce an Integrated RANDAI-Based Digital Book on Local Potential on Biodiversity Materials for Class X SMA/MA. This research is a research and development research using the Plomp development model. The subjects in this study were 3 biology lecturers, 1 biology teacher and 31 students. The data obtained in this study are in the form of validity and practicality data. This study resulted in a very valid and practical RANDAI-Based Digital Book Based on Local Potential on Biodiversity Materials for Class X SMA/MA with a validity value of 92.53% meeting the very valid criteria and the practicality value by the teacher with a value of 91.91% meeting the very criteria. practicality and practicality scores by students with a value of 86.93% meet the practical criteria.

Key words: Digital Books, RANDAI Learning Model

 

Abstrak. Model pembelajaran RANDAI adalah salah satu model pembelajaran yang dapat digunakan dalam pembelajaran biologi. Model ini dapat diterapkan dengan menggunakan media pembelajaran yang mendukung pelaksanaan sintaks dari model pembelajaran tersebut, salah satunya dalam bentuk buku digital. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan Buku Digital Berbasis RANDAI Terintegrasi Potensi Lokal pada Materi Keanekaragaman Hayati untuk Kelas X SMA/MA. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan (research and development) dengan menggunakan model pengembangan Plomp. Subjek dalam penelitian ini adalah 3 orang dosen Biologi, 1 orang guru biologi dan 31 orang peserta didik. Data yang didapatkan dalam penelitian ini berupa data validitas dan praktikalitas.  Penelitian ini menghasilkan Buku Digital Berbasis RANDAI Terintegrasi Potensi Lokal pada Materi Keanekaragaman Hayati untuk Kelas X SMA/MA yang sangat valid dan praktis dengan nilai validitas 92,53% memenuhi kriteria sangat valid dan nilai praktikalitas oleh guru dengan nilai 91,91% memenuhi kriteria sangat praktis dan nilai praktikalitas oleh peserta didik dengan nilai 86,93% memenuhi kriteria praktis.

Kata kunci: Buku Digital, Model Pembelajaran RANDAI

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Husnatul Ulya, Universitas Negeri Padang

Jurusan Biologi, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Padang

Fitri Arsih, Universitas Negeri Padang

Jurusan Biologi, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Padang

References

Arsih, F., Zubaidah, S., Suwono, H., & Gofur, A. 2019. The Exploration of Educational Value in Randai Minangkabau Art, Indonesia. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7 (4), 1225-1248.

-------. 2021. The Imple-mentation of RANDAI to Improvepre-service Biology Teachers’ Communication Skills. AIP Conference Proceedings 2330, 030033.

Darussyamsu, R. dan Suhaili, N. 2020. Pendidikan Keluarga yang Memahami Perbedaan Individu Penentu Motivasi Belajar Anak Secara Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Perspektif Pendidikan, 14 (2): 109-124.

Degner, M. Moser, S. dan Lewalter, D. 2021. Digital Media in Institutional Informal Learning Places: A Systematic Literature Review. Computers and Education Open.

Diekema, A. R., Holliday W., dan Leary H. 2011. Re-framing Information Literacy: Problem-Based Learning as Informed Learning. Library & Information Science Research, 33 (4): 261-268.

Fitri, R., dan Yogica, R. 2018. Validitas Game Edukasi Klasifikasi Tumbuhan Berbasis Permainan Koa sebagai Media Pembelajaran Biologi. Jurnal Pedagogi Hayati, 2(2), 25-30.

Fitri, A. L., Bima, S.K.A., dan Eka, P. A. 2013. Analisis Kesinambungan Materi Biologi Pada Buku Sekolah Elektronik (BSE) Jenjang SD, SMP, dan SMA. Sebuah Studi Deskriptif Kualitatif. Prosiding Semirata FMIPA Universitas Lampung: 49-62.

Gross, M. 2021. Learning to Value Biodiversity. Current Biology, 31 (19): R1146-R1148.

Kee, C.L. 2020. Face-to-Face Tutorial, Learning Management System and WhatsApp Group: How Digital Immigrants Interact and Engage in E-learning?," Malaysian Online Journal of Educational Technology, 8 (1): 18-35

Kivunja, C. 2014. Innovative Pedagogies in Higher Education to Become Effective Teachers of 21st Century Skills: Unpacking the Learning and Innovations Skills Domain of the New Learning Paradigm. International Journal of Higher Education, 3 (4): 37-48.

Masihu, J.M, Augustyn, S. 2021. Pengembangan Bahan Ajar Ekosistem Berbasis Potensi Lokal di Maluku. Jurnal Biodik, 7 (3).

Nurjanah, S. A. 2019. Analisis Kompetensi Abad-21 Dalam Bidang Komunikasi Pendidikan. Jurnal Gunahumas, 2(2):387402.

Plomp, T. dan Nieveen. 2013. Educational Design Research Part A: An Introduction. Encedhe, The Netherlands: SLO.

Prastowo, A. 2011. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Purwanto, M. N., 2012. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rahmi, Y. L. dan Alberida, H. 2017. Improving Students’ Higher Order Thinking Skills through Portfolio Assessment on Biology Curriculum and Textbook Analysis Course. Bioeducation Jurnal, 1 (1) : 22-33.

Sarah, S., & Maryono. 2014. Keefektivan Pembelajaran Berbasis Potensi Lokal dalam Pembelajaran Fisika SMA dalam Meningkatkan Living Values Siswa. Jurnal Pendidikan Sains. 2 (1):4.

Schneiderhan, J dan Bogner, F. X. 2020. How Fascination for Biology is Associated with Students’ Learning In a Biodiversity Citizen Science Project. Studies in Educational Evaluation, vol. 66.

Seguin, R. 1989. The Elaboration Of School textbooks Methodological. UNESCO: Division of Educational Sciences, Contents and Methods of Education.

Situmorang, R. P. 2016. Analisis Potensi Lokal untuk Mengembangkan Bahan Ajar Biologi di SMA Negeri 2 Wonosari. Jurnal Pendidikan Sains, 4 (1): 51-57.

Sudjana, N. dan Rivai, A. 2011. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sukardi. 2011. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Sudarisman, S. 2015. Memahami Hakikat dan Karakteristik Pembelajaran Biologi dalam Upaya Menjawab Tantangan Abad 21 serta Optimalisasi Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Florea, 2 (1): 29-35.

Downloads

Published

2022-03-28

How to Cite

Ulya, H., Arsih, F., Alberida, H. ., & Rahmi, Y. L. . (2022). Pengembangan Buku Digital Berbasis RANDAI Terintegrasi Potensi Lokal pada Materi Keanekaragaman Hayati: Development of RANDAI-Based Digital Book Integrated Local Potential on Biodiversity Materials. BIODIK, 8(1), 97 - 108. https://doi.org/10.22437/bio.v8i1.16576

Issue

Section

Articles