Studi Literatur: Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Terhadap Kompetensi Belajar Peserta Didik
(Literature Study: Effect of Applying Make a Match Type of Cooperative Learning on Students Learning Competencies)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v7i4.14473Abstract
This study aims to examine the effect of the application of the make a match type of cooperative learning model on the learning competence of students. This study uses a systematic review method by reviewing several scientific articles that are relevant to the author's research. The data used in this study were obtained from scientific articles that are relevant to the problems discussed by the author. This data is taken from databases such as SINTA, Google Schoolar, and other relevant journal sites. The variables used in this study were the cooperative learning model of the make a match type (independent variable) and the learning competence of students (dependent variable). The results of this study indicate that the learning competencies (knowledge, attitudes, and skills) of students have increased after the application of the make a match type of cooperative learning model at all school levels starting from elementary, junior high, and high school. Thus, the research results are expected to strengthen and summarize the results of research related to the make a match learning model. The implications of the results of this study can be a consideration for teachers to raise the spirit of learning in students by applying the make a match learning model so that their learning competence will also increase.
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji tentang pengaruh dari penerapan model pembelajaran kooperatif tipe make a match terhadap kompetensi belajar peserta didik. Penelitian ini menggunakan metode systematic review dengan mereview beberapa artikel ilmiah yang relevan dengan penelitian penulis. Data yang digunakan dalam penelitian ini diperoleh dari artikel ilmiah yang relevan dengan permasalahan yang dibahas oleh penulis. Data ini diambil dari database seperti SINTA, Google Schoolar, dan situs jurnal lainnya yang relevan. Variabel yang digunakan dalam penelitian ini adalah model pembelajaran kooperatif tipe make a match (variabel bebas) dan kompetensi belajar peserta didik (variabel terikat). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kompetensi belajar (pengetahuan, sikap, dan keterampilan) peserta didik mengalami peningkatan setelah penerapan model pembelajaran kooperatif tipe make a match di semua tingkatan sekolah mulai dari SD, SMP, dan SMA. Jadi model pembelajaran kooperatif tipe make a match ini memberikan pengaruh yang positif terhadap kompetensi belajar peserta didik. Dengan demikian, model pembelajaran make a match ini bisa menjadi pertimbangan oleh guru untuk membangkitkan kembali semangat belajar peserta didik sehingga kompetensi belajarnya juga akan meningkat.
Downloads
References
Apriyeni, dkk. (2016). Pengaruh Model Cooperatif Learning Tipe Make a Match dalam Pembelajaran IPA Terhadap Keterampilan Sosial dan Hasil Belajar Kognitif Siswa SMP. Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam Indonesia, 1-7.
Asma, Nur. (2012). Model Pembelajaran Kooperatif. Padang: UNP Press.
Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No. 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional
Fadilla, Medina, dkk. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Terhadap Kompetensi Belajar Peserta Didik di SMPN 1 Solok. Atrium Pendidikan Biologi, 96-105.
Hamid, Nur. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Terhadap Kreativitas, Motivasi, dan Hasil Belajar Biologi pada Materi Tumbuhan Lumut Kelas X SMA Negeri 2 Sarmi. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 39-46.
Huda, Miftahul. (2014).Model-model Pengajaran dan Pembelajaran.Yogyakarta: Pustaka pelajar
Kayame, Martinus, dkk. (2014). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match dan Hasil Belajar Terhadap Motivasi Belajar Matematika Peserta Didik Kelas XI IPA SMA YPPGI Wamena Kabupaten Jaya Wijaya. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 48-62.
Khoirunnisa, dkk. (2016). Efektivitas Model Make a Match Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Archaebacteria dan Eubacteria di SMA. Pendidikan dan Pembelajaran Untan, 1-11.
Nurdiani, dkk. (2019). Pengaruh Pemberian Sistem Point pada Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Kompetensi Belajar IPA Peserta Didik Kelas VIII SMPN 21 Padang. Atrium Pendidikan Biologi, 50-60.
Nurhidayah, Rina Suryati, dkk. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Keragaman Suku Bangsa dan Budaya. Pena Ilmiah, 2051-2060.
Paramita, Irma, dkk. (2012). Penggunaan Model Cooperatif Learning Type Make a Match Terhadap Hasil Belajar Sistem Gerak . Journal of Biology Education, 287-294.
Rusman. (2011). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sabrianto, dkk. (2013). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Make a Match pada Siswa Kelas X TKJ SMK Nasional Makassar. Pendidikan Fisika Unismuh, 244-251.
Sari, Debby Verama, dkk. (2018). Keefektifan Kartu Make a Match pada Materi Sistem Rangka Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 252-259.
Sirait, Makmur, dkk. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal INPAFI, 252-259.
Sudjana, Nana. 2011. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Weni, Rilda. (2017). Model Cooperative Learning Tipe Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 42-50.
Yunus, S. R. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri Kahu (Materi Pokok Ekosistem). Jurnal IPA Terpadu, 68-77.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Wirda Taufik, Helendra Helendra, Syamsurizal Syamsurizal, Heffi Alberida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).