Alternatif Desain Kegiatan Laboratorium Materi Kladogram Berbasis ANCORB

(Alternative Design Laboratory Activities of ANCORB-Based Cladogram Material)

Authors

  • Purnamaulida Pratiwi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Bambang Supriatno Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sri Anggraeni Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.12953

Abstract

Practicum Activity Design is very useful for students when carrying out practicum. The design can stimulate the formation of a concept that has previously been obtained. This study aims to analyze several laboratory activity designs, then conduct trials and reconstruct Practicum Activity Design which refers to the 2013 curriculum. The research method used is descriptive quantitative. The sample used in this study as many as nine Practicum Activity Design cladograms selected using purposive sampling technique. The research instrument used is the analysis section relevance, competence, construction of knowledge and practical analysis that has been in judgment by experts. The results showed that the relevance aspect already refers to KD, namely the preparation of a cladogram based on the principle of classification. But in some other aspects it has drawbacks. These deficiencies include unclear tools and materials, unclear working procedures, difficult data interpretation processes. So that it does not help students construct knowledge of concepts, principles and theories from the facts that have been obtained. Based on these problems, the DKL cladogram needs to be reconstructed from its relevance, competence, knowledge construction and practical analysis.

Abstrak. Desain Kegiatan Praktikum sangat bermanfaat untuk peserta didik ketika melaksanakan praktikum. Desain tersebut dapat menstimulasi pembentukan konsep yang sebelumnya telah diperoleh. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis beberapa Desain Kegiatan Laboratorium lalu lemakukan ujucoba serta merekonstruksi desain yang mengacu pada kurikulum 2013. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif. Sampel yang digunankan pada penelitian ini sebanyak sembilan DKL kladogram yang dipilih menggunakan teknik purposive sampling. Instrumen penelitian yang digunakan adalah rubrik analisis relevansi, kompetensi, konstruksi pengetahuan dan analisis praktikal yang telah di judgment oleh ahli. Hasil penelitian menunjukkan bahwa aspek relevansi sudah mengacu kepada KD yaitu penyusunan suatu kladogram berdasarkan prinsip klasifikasi. Tetapi pada beberapa aspek lain memiliki kekurangan. Kekurangan tersebut seperti alat dan bahan yang tidak jelas, prosedur pengerjaan yang tidak jelas, proses interpretasi data yang sukar dikerjakan. Sehingga belum membantu peserta didik mengkonstruksi pengetauan konsep, prinsip dan teori dari fakta yang telah diperoleh. Berdasarkan permasalahan tersebut, DKL kladogram perlu untuk dilakukan rekonstruksi dari relevansi, kompetensi, konstruksi pengetahuan dan analisis praktikalnya.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, W., Anwar, Y., & Madang, K. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Learning Cycle 7E Materi Sistem Sirkulasi Pada Manusia Untuk Kelas XI SMA. Jurnal Pembelajaran Biologi: Kajian Biologi Dan Pembelajarannya, 3(1), 49–57.

Dees, J., Bussard, C., & Momsen, J. L. (2018). Further effects of phylogenetic tree style on student comprehension in an introductory biology course. CBE Life Sciences Education, 17(2), 1–9. https://doi.org/10.1187/cbe.17-03-0058

Harsawati, F., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis Lembar Kerja Siswa Praktikum Biologi SMA Pada Materi Uji Kandungan Zat Makanan ( Analysis of Student Worksheets of Biology Practicum in High School on Subject Matter Test Food Content ) berkesinambungan , maka dalam pembelajaran sains , dapat dil. 6, 570–583. https://doi.org/10.22437/bio.v6i4.9456

Hayat, M. S., Rustaman, N., Rahmat, A., & Redjeki, S. (2020). The Improvement of Prospective Teachers’ Life-long Learning during the Plant Diversity Course with 5E+e Inquiry. Scientiae Educatia, 9(2), 228. https://doi.org/10.24235/sc.educatia.v9i2.7476

Ismail, N. A., Wahid, N. A., Yusoff, A. S. M., Wahab, N. A., Rahim, B. H. A., Majid, N. A., Din, N. M. N., Ariffin, R. M., Adnan, W. I. W., & Zakaria, A. R. (2020). The Challenges of Industrial Revolution (IR) 4.0 towards the Teacher’s Self-Efficacy. Journal of Physics: Conference Series, 1529(4), 0–6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1529/4/042062

Kemendikbud. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 Tahun 2018.

Partnership for 21st Century. (2015). Learning and Innovation Skills-4Cs Key Subjects-3Rs and 21st Century Themes Critical thinking • Communication Collaboration • Creativity P21 Framework for 21st Century Learning 21st Century Student Outcomes and Support Systems Framework for 21st Century L. www.P21.org.

Permana, F. H., Nurwidodo, N., Chamisijatin, L., Zaenab, S., Pantiwati, Y., & Sulistiarini, D. (2020). Pembelajaran Klasifikasi Kladogram Dengan Metode Taksimetri Untuk Mempelajari Kekerabatan Tanaman Genus Tillandsia & Neoregelia. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 6(1), 28. https://doi.org/10.22219/jinop.v6i1.7084

Prasasti Pinkan Amita Tri. (2016). Effectiveness of Scientific Approach in Science Learning with PBL Setting to Empower Science Process Skills. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 9(2), 14. https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v9i2.4002

Putri, A. F. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Sebagai Bahan Ajar Pada Mata Pelajaran Pengetahuan Bahan Makanan Bagi Siswa Kelas X Jasa Boga Smk Muhammadiyah 1 Moyudan. Universitas Negeri Yogyakarta.

Rustaman, N., & Wulan, A. R. (2007). Kegiatan Laboratorium dalam Pembelajaran Biologi. Universitas terbuka.

Rustaman, N Y. (2015). Integrasi Aspek Afektif-Kognitif melalui Pembelajaran Bioresources Berorientasi Local Wisdom dan Berpikir Sistem untuk Membekali Perilaku Konservasi melalui …. Prosiding Biotik, 1–11. https://www.jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/PBiotik/article/view/2602

Rustaman, Nuryani Y. (2019). Pemberdayaan Klasifikasi-Generalisasi dan Tree Thinking Untuk Membangun Disposisi Berpikir Generasi Muda Dalam Mengelola Bioresources di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Biologi XXV Lampung.

Shanty Chairani. (2016). Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik Melalui Metode Praktikum Pada Materi Metabolisme Di Sman 3 Tangerang Selatan. November, 593–607.

Supriatno, B. (2018). Praktikum untuk Membangun Kompetensi. Proceeding Biology Education Conference, 15(1), 1–18.

Downloads

Published

2021-06-02 — Updated on 2020-06-02

Versions

How to Cite

Purnamaulida Pratiwi, Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2020). Alternatif Desain Kegiatan Laboratorium Materi Kladogram Berbasis ANCORB : (Alternative Design Laboratory Activities of ANCORB-Based Cladogram Material). BIODIK, 7(2), 71-84. https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.12953 (Original work published June 2, 2021)

Issue

Section

Articles