Islamic Education Values in Short Story Robohnya Surau Kami
DOI:
https://doi.org/10.22437/titian.v8i1.32437Keywords:
Short Story, Islamic, Education, Literary WorkAbstract
This study aims to determine the values of Islamic education in the short story Robohnya Surau Kami by A.A. Navis. This research with a qualitative approach with the concept of content analysis research. Based on the problem formulation, this research focuses on what are the values of Islamic education contained in the short story Robohnya Surau Kami by A.A. Navis. In collecting data, the hermeneutic analysis was used to research and examine short stories, to obtain data to determine the values of Islamic education in the short story. The collected data are grouped and then described. The data that has been collected will be identified, analyzed, and described, which the author then interprets according to the research objectives. The results of this can be used as initial data for future researchers in examining different issues related to this context.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui nilai-nilai pendidikan Islam dalam cerpen Robohnya Surau Kami karya A.A. Navis. Penelitian ini dengan pendekatan kualitatif dengan konsep penelitian analisis isi. Berdasarkan rumusan masalah, penelitian ini berfokus pada apa saja nilai-nilai pendidikan Islam yang terkandung dalam cerpen Robohnya Surau Kami karya A.A. Navis. Dalam pengumpulan data, analisis hermeneutika digunakan untuk meneliti dan mengkaji cerpen, guna memperoleh data untuk mengetahui nilai-nilai pendidikan Islam dalam cerpen. Data yang terkumpul dikelompokkan kemudian dideskripsikan. Data yang telah terkumpul akan diidentifikasi, dianalisis dan dideskripsikan, yang kemudian penulis tafsirkan sesuai dengan tujuan penelitian. Hasil penelitian ini dapat digunakan sebagai data awal bagi peneliti selanjutnya dalam mengkaji berbagai permasalahan terkait konteks ini.
Downloads
References
Apriyenti, L., & Tressyalina, T. (2020). Korelasi Keterampilan Membaca Apresiatif Dengan Keterampilan Menulis Teks Cerpen Siswa Kelas XI Sma Adabiah 2 Padang. Pendidikan Bahasa Indonesia, 9(1), 121. https://doi.org/10.24036/108272-019883
Burnett, H. (1983). On Writing Short Story. Harper Perennial.
Dhamayanti, N., Cahyono, B. E. H., & Soleh, D. R. (2021). Esensi Religiusitas Dalam Kumpulan Cerpen Tersangka. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 5(2), 129. https://doi.org/10.25273/linguista.v5i2.11447
Ekasiswanto, R. (2020). Analisis Cerpen “Robohnya Surau Kami” Karya A.A. Navis Dalam Perspektif Posmodernisme Linda Hutcheon. Sasdaya: Gadjah Mada Journal of Humanities, 4(1), 27. https://doi.org/10.22146/sasdayajournal.54566
Ervania, Setiawan, T., & Nurhayadi. (2022). Analisis Wacana Kritis Norman Fairclough Representasi Kehidupan Religius Cerpen Mbah Sidiq Karya A. Mustofa Bisri. SOSMANIORA: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.55123/sosmaniora.v1i2.554
Fadillah, I. F. (2023). Analisis Konsep Taqwa Dalam Al-Quran: Studi Terhadap Ayat-Ayat yang Menyebutkan Taqwa. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Humanis, 3(3), Article 3. https://doi.org/10.37481/jmh.v3i3.612
Fitrah, Y., Putra, Y. M., Putri, A. K., & Fitriah, S. (2023). Crime Investigation in the Mahabharata Novel by Nyoman S. Pendit (Forensic Linguistic Study). International Conference Of Malay Identity (ICMI) VIII, 4. https://www.conference.unja.ac.id/ICMI/article/view/243
Fitrah, Y., Putra, Y. M., Putri, A. K., & Saumia, Z. (2023). Pelatihan Penulisan Cerpen Bagi Siswa Smp Negeri 1 Muaro Jambi. https://doi.org/10.22437/est.v2i2.28462
Ismail, N., & Abdullah, M. A. R. (2020). Elemen Latar Dalam Novel Thriller Legasi Tombiruo.
Izar, J., Helty, H., Wilyanti, L. S., Putra, Y. M., & Adelia, W. (2023). Pematuhan dan Pelanggaran Prinsip Kerja Sama dalam Percakapan Pada Novel Kambing dan Hujan Karya Mahfud Ikhwan. Prosiding Seminar Nasional Humaniora, 3. https://www.conference.unja.ac.id/SNH/article/view/253
Jassin, H. B. (1983). “Kisah” Bulanan-Cerpen Pertama di Indonesia” dalam Cerpen Indonesia Mutakhir, Antologi Esei dan Kritik (Pamusuk Eneste, editor). PT Gramedia.
Mutia, A., Khusna, F., & Utomo, A. P. Y. (2022). Analisis Deiksis Cerpen “Bila Semua Wanita Cantik!” Karya Tere Liye. Jurnal Ilmiah Semantika, 3(02), Article 02. https://doi.org/10.46772/semantika.v3i02.634
Navis, A. A. (2010). Robohnya surau kami (Cetakan keenam belas (16th)). PT Gramadia Pustaka Utama.
Nurhayati, E., Junaedi, D., & Sahliah, S. (2020). Dakwah Islam Melalui Karya Sastra. Hanifiya: Jurnal Studi Agama-Agama, 2(2), 105–112. https://doi.org/10.15575/hanifiya.v2i2.7303
Putra, Y. M., Fitriah, S., Kartika Putri, A., Amri, U., & Triandana, A. (2023). Penggunaan Flashcards Elektronik Dalam Keterampilan Menulis Kata Baku Di Smpn 5 Kota Jambi: Indonesia. Estungkara: Jurnal Pengabdian Pendidikan Sejarah, 2(1), 84–97. https://doi.org/10.22437/est.v2i1.24481
Putra, Y. M., Putri, A. K., Fitriah, S., & Amri, U. (2023). Sociological Analysis Of “Dari Paris” A Short Story by Harris Effendi Thahar. Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.22437/titian.v7i1.23938
Putra, Y. M., Putri, A. K., Fitriah, S., Amri, U., & Triandana, A. (2023). Pemanfaatan Youtube Dalam Pelestarian Bahasa Dan Budaya Melayu Jambi. Prosiding Kongres Internasional Masyarakat Linguistik Indonesia.
Putri, A. K., Fitriah, S., Amri, U., & Putra, Y. M. (2022). Animal Metaphors in Kendrick Lamar’s Song Lyrics: An Ecolinguistics Study. 4. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/imlah/article/view/5066
Ramadanti, E. C. (2020). Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pembelajaran IPA. 4(1).
Rohman, S. (2020). Pembelajaran Cerpen. PT Bumi Aksara.
Siswantara, Y. (2021). Pengembangan Nilai Religius Nasionalis Berbasis Budaya Lokal Melalui Kesenian Seni Reak. Linggau Journal Science Education, 1(2), Article 2.
Sumarjo, J. (1983). “Mencari Tradisi Cerpen Indonesia”, dalam Pamusuk Eneste (ed.), Cerpen Indonesia Mutakhir, hlm. 30. Gramedia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yoga Mestika Putra, Cipto Wardoyo, Amar Salahuddin, Wisman Wisman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.