Profil sikap ilmiah siswa kelas VIII SMP, melalui model pembelajaran guided inquiry laboratory experiment method (gilem)

(Profil of the science attitude of grade VIII junior high school student, through the guided inquiry laboratory experiment method (gilem))

Authors

  • Lusi Kusherawati Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Sistiana Windyariani Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Setiono Setiono Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9307

Abstract

This study aims to determine the profile of the scientific attitude of VIII grade students of Sukabumi City Middle School. This research was conducted in October in the 2nd week in one of the Sukabumi City Junior High Schools. This research uses a descriptive method. The approach used in this research is a qualitative approach. The population in this study were students of class VIII of SMP Negeri Sukabumi as many as 65 people. Samples were taken by using purposive sampling technique. Data collection was performed using 15 self-assessments using 7 scientific attitude indicators. The results showed that the profile of the scientific attitude of VIII grade students of Sukabumi City Middle School in 2019/2020 school year was still in the lack category. But these results must still be improved again by using models, strategies and learning approaches that are able to improve students' scientific attitudes. One suggested learning model is the guided inquiry laboratory experiment method (Gilem) learning model.

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui profil sikap ilmiah siswa kelas VIII SMP Negeri Kota Sukabumi. Penelitian ini dilaksanakan pada bulan oktober di minggu ke-2 di salah satu SMP Negeri Kota Sukabumi. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini yaitu pendekatan kualitatif. Populasi pada penelitian ini adalah peserta didik kelas VIII SMP Negeri Kota Sukabumi sebanyak  65 orang. Sampel diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan self assessment sebanyak 15 soal dengan menggunakan 7 indikator sikap ilmiah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa profil sikap ilmiah siswa kelas VIII SMP Negeri Kota Sukabumi tahun ajaran 2019/2020 masih dalam kategori kurang. Namun hasil tersebut masih harus ditingkatkan kembali dengan menggunakan model, strategi dan pendekatan pembelajaran yang mampu meningkatkan sikap ilmiah siswa. Salah satu model pembelajaran yang disarankan adalan model pemebelajaran guided inquiry laboratory experiment method (Gilem).  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2010). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi Dua. Jakarta : Bumi Aksara.
Aina, M., & Sadikin, A. (2015). Profil Berpikir Kreatif Mahasiswa Tipe Phlegmatis dalam Pemecahan Masalah pada Mata Kuliah Dasar dan Proses Pembelajaran Biologi. Jurnal Penelitian Universitas Jambi: Seri Humaniora, 17(1), 43489.
Azwar, S. (2007). Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta : Pustaka Belajar.
Blanchard, M. et al. 2010. Is inquiry possible in light of accountability? : A quantitative comparison of the relative effectiveness of guided inquiry and verification laboratory instruction. Science Education, 94(4): 577-616.
Depdiknas. (2012). Tujuan dari Pembelajaran IPA. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Fadlillah. (2014). Implementasi Kurikulum 2013. Yogyakarta : Arr-Ruzz Media.
Hakim, N. (2015). Penerapan Project-Based Learning Dipadu Group Investigetion Untuk Meningkatkan Motivasi, dan Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Biologi Universitas Muhammadiyah Malang. Jurnal BIODIK, 1(1).
Hanafiah, N., & Cucu, S., (2009). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung : PT Refika Aditama.
Harso, dkk. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Heuristik Vee terhadap Pemahaman Konsep Fisika dan Sikap Ilmiah Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Langkessss Rembong. Jurnal: e-journal Program Pascasarjana. Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi, Vol. 4, hlm. 1-12.
Kaur, Gurpreet. (2013). “Science Attitude In Relation To Critical Thinking among Teacher”. Educationia Confab. 2, (8), 24-29.
Kurikulum 2013 revisi, (2014). Contoh indikator penilaian kompetensi sikap. [Online]. Tersedia: http://www.salamedukasi.com/2014/11/contoh-indikator-penilaian-kompetensi.html. Diakses pada [Oktober 2019].
Mukhodaphyay, R (2014). “Science attitude-some psychometric considerations”. IOSR Journal Of Humanities and social Science (IOSR-JHSS). 19, (1), 98-100.
Musyarofah, dkk. (2013). Pendidikan Karakter Terintegrasi dalam Pembelajaran IPA Guna Menumbuhkan Kebiasaan Sikap Ilmiah. Jurnal: Unnes Physics Education Journal. UPEJ 2 (2), hlm. 41-48.
Ristek dikti. (2016). Pasal 1 ayat 5 Peraturan Pemerintah Nomor 32 Tahun 2013 mengenai Standar Nasional Pendidikan. [Online]. Tersedia https://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wpcontent/uploads/2016/08/PP0322013.pdf. Diakses pada [Oktober 2019].
Sadikin, A., Kamid, K., & Hariyadi, B. (2013). Profil Berpikir Kritis Mahasiswa Tipe Phlegmatis dalam Pemecahan Masalah Biologi. Edu-Sains: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Jember, 2(2), 59535. https://doi.org/10.22437/jmpmipa.v2i2.1670.
Setiono, Rustaman, N.Y., Rahmat, A., Anggraeni, S. (2017). Implementasi guided inquiry laboratorium pada praktikum anatomi tumbuhan. Jurnal Utile. 3, (2)195-201.
Sudjana, et.al. .(2007). Penelitian dan Penilaian Pendidikan, Bandung : Sinar Baru Algensindo.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Wibowo, Y. G., & Sadikin, A. (2019). Biology in the 21st-Century: Transformation in biology science and education in supporting the sustainable development goals. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 5(2), 285-296. https://doi.org/10.22219/jpbi.v5i2.7956.
Yunita F dan Fakhruddin Z. (2014). Hubungan Antara Sikap Imliah Siswa dengan Hasil Belajar Fisika si Kelas XI IPA MA Negeri Kampar. [Online]. Tersedia: http://repository.unri.ac.id/xmlui/bitstream/handle/123456789/1508/Jurnal%20Frima%20Yunita.pdf?sequence. Diakses pada [Oktober 2019].
Yustiana, (2014). “Peningkatan Sikap Ilmiah dalam Pembelajaran Biologi Kelas XI IPA melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning”. Jurnal Biogenesis.
Zulfaidhah, Z., Palenewen, E., & Hardoko, A. (2018). Needs Analysis in the Problem Based Learning (PBL) Model Tools and Problems Regarding 7th Grade Students’ Science Learning Outcome at SMPN 2 Bongan. BIODIK, 4(1), 48-59. https://doi.org/10.22437/bio.v4i1.5508.

Downloads

Published

— Updated on 2020-06-19

How to Cite

Kusherawati, L., Windyariani, S., & Setiono, S. (2020). Profil sikap ilmiah siswa kelas VIII SMP, melalui model pembelajaran guided inquiry laboratory experiment method (gilem): (Profil of the science attitude of grade VIII junior high school student, through the guided inquiry laboratory experiment method (gilem)). BIODIK, 6(2), 168-175. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9307

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>