Expert Novice Dialog (END) Di Masa Pandemi Covid-19 Untuk Menilai Kemampuan Komunikasi Sains
(Expert Novice Dialogue (END) During The Covid-19 Pandemic To Assess Science Communication Ability)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.13340Abstract
This study aims to determine the science communication skills of high school students are assessed using the Expert-Novice Dialog (END) method with the help of Google Suite. This research was conducted at one of the Sukabumi City Senior High Schools in April the second week of 2021. This study uses a descriptive method with a quantitative approach. The sampling technique used in this research is purposive sampling technique. The subjects used in this study were students of class X SMA, totaling 60 students consisting of 20 Experts and 40 Novices. Data collection were carried out digitally with the help of Google Suite. The concept of the selected material is a change in environmental balance. The instruments used in this research are science communication skills rubric, observation rubric, novice concept test and student response questionnaires. The results showed that the science communication skills of students in one of the Sukabumi City Senior High Schools were assessed using the Expert-Novice Dialog (END) method assisted by Google Suite an average of 67% which was included in the "Enough" category. Mastery of the novice concept is categorized as "Good" with an average score of 80.25%. Through the response questionnaire, it is known that the END method generally helps students in practicing science communication skills and understanding concepts.
abstrak. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Teknik pengambilan sampel yang digunakan pada penelitian ini adalah teknik purposive sampling. Subjek yang digunakan pada penelitian ini adalah peserta didik kelas X SMA yang berjumlah 60 peserta didik terdiri dari 20 Expert dan 40 Novice. Teknik pengambilan data dilakukan secara digital berbantuan google suite.Konsep materi yang dipilih adalah perubahan keseimbangan lingkungan. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah rubrik kemampuan komunikasi sains, rubrik observasi, test konsep novice dan angket respon peserta didik Hasil penelitian menunjukan bahwa kemampuan komunikasi sains pesera didik di salahsatu SMA Negeri Kota Sukabumi yang dinilai dengan metode Expert-Novice Dialog (END) berbantuan google suite rata-rata sebesar 67% termasuk dalam kategori “cukupâ€. Penguasaan konsep novice dikategorikan “Baik†dengan nilai rata-rata 80,25%. Melalui angket respon diketahui bahwa Metode END pada umumnya membantu peserta didik dalam melatih kemampuan komunikasi sains dan memahami konsep.
Kata Kunci : Penilaian, Kemampuan komunikasi sains, Metode Expert-Novice Dialog (END), Google Suite
Downloads
References
Amelia, D. (2005). Kemampuan Komunikasi Sains Peserta didik Sma Pada Konsep Ekosistem Yang Dinilai Dengan Metode Expert-Novice Dialog. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Astuti, L. S. ( 2017). Penguasaan Konsep IPA Ditinjau Dari Konsep Diri Dan Minat Belajar Peserta didik . Jurnal Formatif , 7(1) : Hal. 42.
Fadly, W. (2017). Efektivitas Pembelajaran Fisika "Produksi" Terhadap Peningkatan Aspek-Aspek Keterampilan Berkomunikasi Sains. Jurnal Kependidikan Dasarislam Berbasis Sains, Volume 2, Nomor 1, Hal. 84.
Hasanuddin, M. I. (2020). Pengetahuan Awal (Prior Knowledge) : Konsep Dan Implikasi Dalam Pembelajaran. Edisi : Jurnal Edukasi Dan Sains, Volume 2, Nomor 2, Agustus.
Herliana, L. (2016). Penggunaan Metode Expert-Novice Dialog Untuk Menilai Kemampuan Komunikasi Sains Peserta didik Pada Materi Perpindahan Kalor Secara Konduksi. Bandung: Universitas Muhammadiyah Sukabumi.
Kartika, D., Sriyono, & Nur Ngazizah. (April, 2016). Pengembangan Instrumen Untuk Mengukur Kemampuan Komunikasi Sains Peserta didik Sma. Jurnal Radiasi Volume 08 No.1, Volume 08 No.1, Hal. 29.
Kulgemeyer, C. &. (2013). Students Explaining Science Assessment Of Science Communication Competence. Res Sci Educ.
Marfuah. (2017). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Volume 26, Nomor 2.
Miftah, M. (2013). Fungsi Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Peserta didik. Jurnal Kwangsan, Vol. 1, Nomor 2 Hal.97 Desember.
Pratama, A. Y., Irawan, A., Uswandari, B. D., Cahyati, I., Minarsih, Laila, R. N., . . . Ruzni, A. (2014). Ulasan Deskriptif Validitas Dalam Suatu Alat Ukur. Seminar Nasional Psikologi Ums, Hal. 103.
Purwanto. (2006). Prinsip-Prinsip Dan Teknik Evaluasi Pengajaran. . Bandung: Rosdakarya.
Raharjo, W. S., Sebastian, D., Chrismanto, A. R., & Saputra, L. K. (2019). Pemanfaatan G Suite For Education Untuk Meningkatkan Efektifitas Belajar Mengajar Dan Kapasitas Guru Sma. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, Hlm. 100 Vol. 4 No. 1.
Soniyana, G. T. (2016). Kemampuan Komunikasi Sains Peserta didik Pada Konsep Klasifikasi Tumbuhan Menggunakan Analisis Fenetik Yang Dinilai Dengan Metode Expert-Novice Dialog. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Sriyati, S., Amelia, D., & Soniyana, G. (2018). Application Of Expert-Notice Dialogue (End) Method To Assess. Journal Of Physics, Hlm.1.
Sudjana, N. (2008). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Talib, A., Suaedi, & Ilyas, M. (2021). Pembelajaran Matematika Berbasis Google Suite For Education Untuk Meningkatkan Kecakapan Kolaboratif Peserta didik . Teorema: Teori Dan Riset Matematika, Hal.36.
Uno, H., & Koni, S. (2013). Assesment Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Wulandari, I. A., & Agustika, G. (2020). Dramatik Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Pada Persepsi Mahapeserta didik Pgsd Undiksha). Jurnal Mimbar Pgsd Undiksha, Vol. 8 No. 3 Hal. 516.
Downloads
Published
Versions
- 2021-09-27 (2)
- 2021-09-27 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Evi Paojiah, Suhendar, Gina Nuranti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).