Analisis Minat Wirausaha Dan Kreativitas Dalam Pembelajaran Menggunakan Model Project Based Learning Berorientasi Bioentrepreneurship
(Analysis of Entrepreneurial Interest and Creativity in Learning Using a Bioentrepreneurship-Oriented Project Based Learning Model)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.19052Abstract
This study aims to analyze the entrepreneurial interest and creativity of class X high school students in learning using a project-based learning model oriented towards bio-entrepreneurship. The research method used is a descriptive method using an instrument in the form of a statement questionnaire, and the measurement scale used is a likert scale on 5 answer scales. The statements on the entrepreneurial interest questionnaire were 20 statements and the creativity questionnaire was 13 statements. For the research subjects, class X students of SMA IT Mahmudiyyah were taken, namely 32 students as a sample. The results showed that the percentage of entrepreneurial interest scores of class X students was 79% and creativity was 71% with good criteria. So it can be concluded that using a bio-entrepreneurship-oriented project-based learning model has a good effect on students' interest in entrepreneurship and creativity.
Keywords : Project based learning model, bioentrepreneurship, creativity, Miat Entrepreneurship
Â
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis minat wirausaha dan kreativitas siswa SMA kelas X dalam pembelajaran menggunakan model project based learning yang berorientasi pada bioentrepreneurship. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif menggunakan instrumen berupa angket pernyataan, dan skala pengukuran yang digunakan adalah skala likert pada 5 skala jawaban. Pernyataan pada angket minat wirausaha sebanyak 20 pernyataan dan angket kreativitas 13 pernyataan. Untuk subjek penelitian diambil siswa kelas X SMA IT Mahmudiyyah yaitu 32 siswa sebagai sampel. Hasil penelitian menunjukkan bahwa persentase skor minat berwirausaha siswa kelas X adalah 79 % dan kreativitas 71% dengan kriteria baik. Sehingga dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan model project based learning berorientasi bioentrepreneurship berpengaruh baik terhadap minat berwirausaha dan kreativitas siswa.Â
Kata Kunci : Model Project based learning, bioentrepreneurship, Kreativitas, Minat Wirausaha
Downloads
References
Agustin, N. W., Sarwanto, S., & Supriyanto, A. (2021). Problem Based Learning on Newton’s Law: Can It Improve Student Creativity? Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(4), 528–539. https://doi.org/10.24815/jpsi.v9i4.20974
Alam, S. (2016). Tingkat Pendidikan dan Pengangguran di Indonesia (Telaah Serapan Tenaga Kerja SMA/SMK dan Sarjana). Jurnal Imiah BONGAYA (Manajemen & Akuntansi), XIX, 250–257.
Aprilian Mustofa, A. L., & Ekawati, N. (2017). Keberanian Mengambil Risiko Memediasi Pengaruh Efikasi Diri Dan Kebutuhan Akan Prestasi Terhadap Niat Berwirausaha. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 6(10), 253900.
Arikunto, S. (2012). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Azizah, N. (2018). Optimalisasi Inovasi Project Based Learning Guna Meningkatkan Life Skills , Entrepreneurship Dan Mengelola Online Shops. Inovasi Pendidikan, 5(1), 152–158.
Baktiningsih, Arafat, Y., & Wahidy, A. (2021). Jurnal Administrasi Pendidikan. Jurnal Administrastrasi Pendidikan, 27(1), 42–52. https://www.researchgate.net/profile/Silmi-Amrullah-2/publication/352678331_Efektivitas_Evaluasi_Diri_Program_Studi_Studi_Kasus_Analisis_Swot_dan_Perencanaan_Strategis/links/60d2c71992851c34e07cecb4/Efektivitas-Evaluasi-Diri-Program-Studi-Studi-Kasus-Anal
Boty, M., & Handoyo, A. (2018). Hubungan Kreativitas Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Mi Ma’had Islamy Palembang. JIP: Jurnal Ilmiah PGMI, 4(1), 41–55. https://doi.org/10.19109/jip.v4i1.2265
Cropley, A. (2020). Creativity-focused Technology Education in the Age of Industry 4 . 0 Creativity-focused Technology Education in the Age of Industry 4 . 0. Creativity Research Journal, 00(00), 1–8. https://doi.org/10.1080/10400419.2020.1751546
Devi, S. K., Ismanto, B., & Kristin, F. (2019). Peningkatan Kemandirian dan Hasil Belajar Tematik Melalui Project Based Learning. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 2(1), 55–65.
Ellya, F. F., Ramdhan, B., & Ratnasari, J. (2021). Profil Keterampilan Kreativitas dan Inovasi Pada Produk Peserta Didik Berbantuan Aplikasi Tiktok Di MAN 2 Kota Sukabumi. Biodik, 7(3), 114–122. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.13418
Fiara, A., Nurhasanah, & Bustamam, N. (2019). Analisis Faktor Penyebab Perilaku Tidak Disiplin pada Siswa SMP Negeri 3 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 4(1), 1–6.
Gultom, E. (2021). Pengaruh E-Commerce, Pengetahuan Kewirausahaan dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa Program S1 Manajemen Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Riau Pekanbaru). Journal of Business and Economics Research …, 2(2), 40–46. https://ejurnal.seminar-id.com/index.php/jbe/article/view/788
Henriksen, D., Henderson, M., Creely, E., Ceretkova, S., Černochová, M., Sendova, E., Sointu, E. T., & Tienken, C. H. (2018). Creativity and Technology in Education: An International Perspective. Technology, Knowledge and Learning, 23(3), 409–424. https://doi.org/10.1007/s10758-018-9380-1
Hernández-Torrano, D., & Ibrayeva, L. (2020). Creativity and education: A bibliometric mapping of the research literature (1975–2019). Thinking Skills and Creativity, 35, 100625. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.100625
Humas Kementerian Koperasi dan UKM. (2021). Menteri Teten: Jumlah Kewirausahaan Perempuan Perlu Ditingkatkan. KEMENKOPUKM. https://kemenkopukm.go.id/read/menteri-teten-jumlah-kewirausahaan-perempuan-perlu-ditingkatkan#:~:text=Dari data Badan Pusat Statistik,cukup tinggi%2C yaitu 21 persen.
Indah Pratiwi, A., & Sunarno, W. (2014). Analisis Kemampuan Kreativitas Peserta Didik Pada Materi Sistem Pencernaan Pada Manusia Ditinjau Dari Segi Gender. 70–75.
Irjianto, S. (2011). Kewirausahawanan Dan Karakteristik Individu Wirausaha Rambak Di Desa Bangsal Mojokerto. Manajemen Bisnis, 1(2). https://doi.org/10.22219/jmb.v1i2.1332
Khoiri, N., Marinia, A., & Kurniawan, W. (2016). Keefektifan Model Pembelajaran PjBL (Project Based Learning) Terhadap Kemampuan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika Universitas PGRI Semarang, 7(2). https://doi.org/10.26877/jp2f.v7i2.1309
Lestari, W. B. (2019). Metode project-based learning untuk meningkatkan minat dan prestasi belajar berwirausaha pada pembelajaran prakarya kewirausahaan. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 7(1), 107–119. https://doi.org/10.30738/wd.v7i1.3766
Mardhiyana, D., & Sejati, E. O. W. (2016). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Rasa Ingin Tahu Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1(1), 672–688.
Mashud, I. (2016). Membangun Jiwa Wirausaha Siswa Melalui Kegiatan Jual Beli (Analisis Kegiatan Market Day Sekolah Dasar Islam YAKMI Kota Tangerang ). Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan, 501–510. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snip/article/view/8970/6530
Masril, M., Dakhi, O., Nasution, T., & Ambiyar, A. (2020). Analisis Gender Dan Intellectual Intelligence Terhadap Kreativitas. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 18(2), 182. https://doi.org/10.31571/edukasi.v18i2.1847
Mutiarasari, A. (2018). Peran Entrepreneur Meningkatkan Pertumbuhan Ekonomi dan Mengurangi Tingkat Pengangguran. Jurnal Prodi Ekonomi Syari’ah, 1(2), 1–114. http://e-jurnal.stail.ac.id/index.php/dinar/article/download/83/90
Niode, I. Y. (2007). Peran Wirausaha Sebagai Alternatif Solusi Mengatasi Masalah Pengangguran. Jurnal Inovasi, 4(1), 1.
Prihatiningrum, P., Susilowati, S. M. E., & Prasetyo, A. P. B. (2020). Effect of Bioentrepreneurship on Biology Learning Achievement, Creativity, and Entrepreneurial Interest. Journal of Innovative Science Education, 9(3), 250–259. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jise/article/view/35383
Proudfoot, D., Kay, A. C., & Koval, C. Z. (2015). A Gender Bias in the Attribution of Creativity: Archival and Experimental Evidence for the Perceived Association Between Masculinity and Creative Thinking. Psychological Science, 26(11), 1751–1761. https://doi.org/10.1177/0956797615598739
Rizal, M., Setianingsih, D., & Chandra, R. (2016). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Wanita Berwirausaha (Studi Kasus di Kota Langsa). Jurnal Manajemen Dan Keuangan Unsam, 5(2), 525–534.
Salirawati, D. (2012). Self-confidence, curiosity, and entrepreneurship: three important characters for the students. FMIPA Universitas Negeri Yogyakarta, 2, 213–224.
Saraswati, A. (2020). Pengaruh Pengelolaan Koperasi Sekolah terhadap Minat Wirausaha Siswa di SMK Negeri 10 Makassar. Social Landscape Journal.
Septiania, A. (2018). Apakah Laki-Laki Lebih Unggul Secara Matematis Daripada Perempuan? https://doi.org/10.13140/RG.2.2.14479.74406
So, K., & Hu, Y. (2019). Understanding creativity in an Asian school context: Korean teachers’ perspectives. Thinking Skills and Creativity, 33(June), 100573. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.100573
Suhendar, S. (2017). the Experimentation of Project Based Learning Based-Eco-Campus Toward the Students’ Problem Solving Skills Andthe Emotional Environmental Climate. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA, 3(1), 32. https://doi.org/10.30870/jppi.v3i1.728
Suprapto, S., Zubaidah, S., & ... (2018). Pengaruh Gender Terrhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pembelajaran iologi. … , Dan Pengembangan, 3(1), 325–329. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/10642
Suriani, N. K., Santyasa, I. W., & Parwati, N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1), 25–29.
Susilo, D. A., Ferdiani, R. D., & Murniasih, T. R. (2018). Peningkatan Berpikir Kreatif Mahasiswa Melalui Model Project Based Learning pada Mata Kuliah Media Manipulatif. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 62. https://doi.org/10.18592/jpm.v5i2.1550
Tambunan, F., & Hasibuan, R. (2019). Pengaruh Percaya Diri Terhadap Berwirausaha. Ikra-Ith Ekonomika, 2(2), 35–41. https://journals.upi-yai.ac.id/index.php/IKRAITH-EKONOMIKA/article/view/402
Wahyuningsih, S. (2020). Inovasi Dan Kreativitas Merupakan Kunci Penting Dalam Pengembangan Wirausaha. Didaktik, 14(2), 2474–2483. https://ojs.ikipgunungsitoli.ac.id/index.php/dk/article/view/89
Wardhani, I. Y., Amanda, S. M., & Kusuma, A. R. (2020). Bioentrepreneurship Sebagai Upaya Meningkatkan Kreatifitas Dan Alternatif Bisnis Di Masa Pandemi. Journal Of Biology Education, 3(2), 99. https://doi.org/10.21043/jobe.v3i2.8475
Wardhani, J. P. K., Riani, A. L., & Susilaningsih. (2018). Pembelajaran Kewirausahaan Berbasis Proyek. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Administrasi Perkantoran (SNPAP), 54–59. https://jurnal.uns.ac.id/snpap/article/view/27894/21756
Wulandari, A., & Deliabilda, S. A. (2020). Keberanian Mengambil Risiko Bisnis pada Mahasiswa Ekonomi dan Bisnis. Jurnal Pengembangan Wiraswasta, 22(3), 217. https://doi.org/10.33370/jpw.v22i3.494
Yuniartiek, E., Rini Indriyanti, D., & Alimah, S. (2015). Pengembangan Pembelajaran Daur Ulang Limbah Berorientasi Bioentrepreneurship Dengan Model Project Based Learning. Journal Unnes, 44(2), 104–110.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sifa Agustiani, Billyardi Ramdhan, Suhendar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).