Persepsi Guru Biologi terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka di SMA Negeri se-Kota Metro
(Biology Teachers' Perceptions on the Implementation of the Independent Curriculum at State High Schools in Metro City)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v9i4.30844Abstract
The change of the original curriculum from the Curriculum 2013 to the Merdeka Curricuum Eelicits a variety of perceptions or responses from teachers, students, and parents of students. The study aims to understand the perceptions of biology teachers about the application of the Merdeka Curriculum in the six state high schools in the city of Metro. The research methods used were six biology teachers from each school. Data capture techniques include interviews, observations, documentation, and data validation techniques. The resuls show that each biology teacher at the state hig school in Metro City has a different perception of the implementation of the Merdeka Curriculum, which is because some eachers have difficulties implementing of the Merdeka Curriculum.
Key words: Implementation, Merdeka Curriculum, Teacher perception
Abstrak. Pergantian Kurikulum yang semula dari Kurikulum 2013 menjadi Kurikulum Merdeka menuai berbagai persepsi atau tanggapan mulai dari para guru, siswa maupun orang tua siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi guru biologi terhadap penerapan Kurikulum Merdeka di enam SMA Negeri yang ada di kota Metro. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif, dan subjek penelitiannya adalah enam orang guru biologi dari masing-masing sekolah. Teknik pengambilan data melalui wawancara, observasi, dokumentasi, dan teknik penjamin keabsahan data menggunakan triangulasi teknik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa setiap guru biologi di SMA Negeri kota Metro memiliki persepsi yang berbeda-beda terhadap implementasi kurikulum merdeka, hal ini dikarenakan beberapa guru mengalami kendala dalam pengimplementasian kurikulum merdeka.
Kata kunci: Implementasi, Kurikulum Merdeka, Persepsi Guru
Downloads
References
Aminah, S., & Nursikin, M. (2023). Tugas Guru di Kelas dalam Implementasi Kurikulum Merdeka: Perspektif Islam. Journal on Education, 5(4), 12710–12719. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2259
Arisanti, D. A. K. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka Dan Platform Merdeka Belajar Untuk Mewujudkan Pendidikan Yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), 243–250. https://doi.org/10.25078/jpm.v8i02.1386
Aroka, R., Kustati, M., Sepriyanti, N., Pascasarjana, P., Islam, S. P., Imam, U. I. N., & Padang, B. (2023). 9609-9616. 3, 9609–9619.
Athifah Muzharifah, Irfa Ma’alina, Puji Istianah, & Yusmandita Nafa Lutfiah. (2023). Persepsi Guru Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka di Madrasah Ibtidaiyah Walisongo Kranji 01 Kedungwuni. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(2), 161–184. https://doi.org/10.55606/concept.v2i2.306
Fauzia, R., & Hadikusuma Ramadan, Z. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1608–1617. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i3.5323
Gumilar, G., Rosid, D. P. S., Sumardjoko, B., & Ghufron, A. (2023). Urgensi Penggantian Kurikulum 2013 menjadi Kurikulum Merdeka. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(2), 148–155. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v5i2.4528
Irawati, R., & Santaria, R. (2020). Persepsi Siswa SMAN 1 Palopo Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(2), 264–270. https://doi.org/10.30605/jsgp.3.2.2020.286
Irmayani, M., Andayani, Y., Sofia, B. F. D., & Haris, M. (2023). Persepsi Siswa dan Guru Terhadap Penggunaan Aplikasi Google Classroom Dalam Pembelajaran Kimia di SMAN 1 Praya dan SMAN 2 Praya. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1b), 814–820. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1b.1103
Izzah Salsabilla, I., Jannah, E., & Keguruan dan, F. (2023). Analisis Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 33–41. https://jurnalfkip.samawa-university.ac.id/JLPI/article/view/384
Lutfiana, D. (2022). Penerapan Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Matematika Smk Diponegoro Banyuputih. VOCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 2(4), 310–319. https://doi.org/10.51878/vocational.v2i4.1752
Manalu, J. B., Sitohang, P., Heriwati, N., & Turnip, H. (2022). Prosiding Pendidikan Dasar Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. Mahesa Centre Research, 1(1), 80–86. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174
Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum “Merdeka Belajar†di Era Society 5.0. Santhet: (Jurnal Sejarah, Pendidiikan Dan Humaniora), 5(1), 72. https://doi.org/10.36526/js.v3i2.e-ISSN
Maulinda, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130–138.
Mayasari, A., & Rahmattullah, M. (2023). Persepsi Guru dalam Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Belajar Era Digital di SMA Negeri 4 Banjarmasin: Teacher Perceptions in the Implementation of the …. Prospek, Prospek Ii. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/prospek/article/view/2585%0Ahttps://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/prospek/article/download/2585/1928
Muktamar, A. (2023). Asesmen dalam Kurikulum Merdeka Perspektif Pendidikan Agama Islam Institut Agama Islam As ’ adiyah Sengkang. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 1, 197–211.
Nisa, K. (2023). Analisis Kritis Kebijakan Kurikulum: Antara KBK, KTSP, K13 Dan Kurikulum Merdeka. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 118–126. https://doi.org/10.18860/rosikhun.v2i2.21603
Nur Budiono, A., & Hatip, M. (2023). Asesmen Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Axioma : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 8(1), 109–123. https://doi.org/10.56013/axi.v8i1.2044
Nurcahyono, N. A., & Putra, J. D. (2022). Hambatan Guru Matematika Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 6(3), 377–384.
Purnawanto, A. T. (2022). Perencanaan Pembelajaran Bermakna dan Asesmen Kurikulum Merdeka. Jurnal Pedagogy, 20(1), 75–94.
Rahmayumita, R., & Hidayati, N. (2023). Kurikulum Merdeka : Tantangan dan Implementasinya pada Pembelajaran Biologi. Bioogy and Education Journal, 3(1), 1–9.
Ramdhani, F. (2023). Kurikulum Merdeka sebagai Sistem Pendidikan guna Mengembangkan Potensi Peserta Didik di Era Disrupsi. Prosiding Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian, 2022, 1187–1193.
Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif Ahmad Rijali UIN Antasari Banjarmasin. 17(33), 81–95.
Rindayati, E., Putri, C. A. D., & Damariswara, R. (2022). Kesulitan Calon Pendidik dalam Mengembangkan Perangkat Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 3(1), 18–27. https://doi.org/10.53624/ptk.v3i1.104
Rohimat, S., Sanusi, S., & Munthahanah, M. (2022). Diseminasi Platform Merdeka Mengajar Untuk Guru Sma Negeri 6 Kota Serang. ABDIKARYA: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(2), 1–9. https://doi.org/10.47080/abdikarya.v4i2.2035
Sadieda, L. U., Wahyudi, B., Dwi Kirana, R., Kamaliyyah, S., & Arsyavina, V. (2022). Implementasi Model Blended Learning Pada Pembelajaran Matematika Berbasis Kurikulum Merdeka. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 7(1), 55–72. https://doi.org/10.15642/jrpm.2022.7.1.55-72
Sagita Mawaddah, F., & Keguruan dan, F. (2023). Assesmen dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 8–13.
Saputra, D. W., & Hadi, M. S. (2022). Persepsi Guru Sekolah Dasar Jakarta Utara Dan Kepulauan Seribu Tentang Kurikulum Merdeka. Jurnal Holistika, 6(1), 28. https://doi.org/10.24853/holistika.6.1.28-33
Septian, F. (2023). Persepsi Guru Mata Pelajaran Terhadap Kurikulum Merdeka Belajar di SMPN Sekecamatan Kuranji Kota Padang. 3, 4155–4171.
Siregar, M., Anggara, A., Faraiddin, M., & Syafridah, N. (2023). Pelatihan Mandiri Kurikulum Merdeka Belajar dengan Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar di Satuan Pendidikan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(1), 1–4. https://doi.org/10.30596/jppp.v4i1.13392
Stai, D., & Blora, M. (2023). PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI Volume 2 Nomor 1 Pebruari 2023 Volume 2 Nomor 1 Pebruari 2023. 2.
Surahman, S., Rahmani, R., Radiana, U., & Saputra, A. I. (2022). Peran Guru Penggerak dalam Pendidikan Merdeka Belajar di Kubu Raya. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(4), 376–387. https://doi.org/10.36418/japendi.v3i4.667
Wahyuni, S. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 13404–13408.
Wahyuningsari, D., Mujiwati, Y., Hilmiyah, L., Kusumawardani, F., & Sari, I. P. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(04), 529–535. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i04.301
Yamin, & Syahrir. (2020). Problematika Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 9(2), 163–177.
Yusuf, M., & Arfiansyah, W. (2021). Konsep “Merdeka Belajar†dalam Pandangan Filsafat Konstruktivisme. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 7(2), 120–133. https://doi.org/10.53627/jam.v7i2.3996
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nurul Latifah, Dwi Kurnia Hayati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).