Respon Mahasiswa Terhadap Panduan Publikasi Ilmiah untuk Program Studi Pendidikan Biologi Universitas Jambi
(Student Response toward Publication Guide for Biology Education Universitas Jambi)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v9i1.23766Abstract
Student publications are one of the indicators of assessment in study program accreditation. Thus, efforts are needed to educate students to make these publications. This study aims to determine the response given by students to scientific publication guidelines that have been socialized. The research method used is qualitative research. The data in this study were obtained through filling out questionnaires by students as participants in the socialization of scientific publication guidelines. The results of this study indicate that students give a "good" response to the scientific publication guidelines that have been socialized. Based on this, it can be concluded that the guide can be a guide for students to publish.
Key words: Response, Publication Guide
Â
ABSTRAK
Publikasi mahasiswa menjadi salah satu indikator penilaian dalam akreditasi program studi. Sehingga dengan begitu perlu upaya untuk mengedukasi mahasiswa untuk melakukan publikasi tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui respon yang diberikan mahasiswa terhadap panduan publikasi ilmiah yang telah disosialisasikan. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif. Data pada penelitian ini diperoleh melalui pengisian kuesioner oleh mahasiswa sebagai peserta sosialisasi panduan publikasi ilmiah. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa mahasiswa memberikan respon “baik†pada panduan publikasi ilmiah yang telah disosialisasikan. Berdasarkan hal itu dapat disimpulkan bahwa panduan tersebut dapat menjadi pendoman bagi mahasiswa untuk melakukan publikasi.
Kata kunci: Respon, Panduan Publikasi
Downloads
References
Adiyati, G. C., & Supriyanto, A. (2020). Penyebab Dan Dampak Bagi Seseorang Yang Melakukan Tindakan Plagiarisme Dalam Penulisan Karya Ilmiah. In Seminar Nasional Arah Manajemen Sekolah Pada Masa Dan Pasca Pandemi Covid-19.
Astuti, N. M., Abrori, F. M., & Zulfadli, Z. (2022). Tren Topik Artikel Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Biologi Universitas Borneo Tarakan Yang Dipublikasikan Tahun 2015-2021. Borneo Journal Of Biology Education (BJBE), 4(1), 15-29.
Awasthi, S. (2019). Plagiarism and academic misconduct: A systematic review. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 39(2).
Darmalaksana, W. (2021). Panduan Penulisan Artikel Hasil Penelitian Mini Mahasiswa untuk Keluaran Mata Kuliah Bebasis Capaian Publikasi Jurnal Ilmiah. Pre-Print Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1-8.
Darmalaksana, W., & Busro, B. (2021). Akselerasi Publikasi Ilmiah Mahasiswa: Studi Kasus WPAJ HMJ IAT UIN Sunan Gunung Djati Bandung. IJoIS: Indonesian Journal of Islamic Studies, 2(2), 139-157.
Dillak, R. Y., Laumal, F., & Kadja, L. J. (2016). Sistem Deteksi Dini Plagiarisme Tugas Akhir Mahasiswa Menggunakan Algoritma Ngrams Dan Winnowing. Jurnal Ilmiah Flash, 2(1), 12-18.
Fadhullah, A. N., Fauziah, F., & Winarsih, W. (2022). Aplikasi Deteksi Dini Plagiarism Penelitian Ilmiah Menggunakan Algoritma Consine Similarity Berbasis Web. Jurnal JTIK (Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi), 6(3), 325-334.
Filcha, A., & Hayaty, M. (2019). Implementasi Algoritma Rabin-Karp untuk Pendeteksi Plagiarisme pada Dokumen Tugas Mahasiswa. JUITA: Jurnal Informatika, 7(1), 25-32.
Kharis, F. A., & Kurniawan, A. T. (2016). Pemetaan Ilmu Perpustakaan Berdasarkan Kata Kunci Pada Majalah Visi Pustaka Tahun 2000-2014. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 1(1), 34-49.
Listiana, Y., Prastiwi, L., & Amrullah, I. (2021). Pendampingan Publikasi Ilmiah bagi Mahasiswa FKIP Universitas Dr Soetomo. INTEGRITAS: Jurnal Pengabdian, 5(1), 122-134.
Mabruri, Z. K., & Damayanti, R. (2021). Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah Mahasiswa Stkip Pgri Pacitan. Prosiding, 22.
Muhlisa, M. (2014). Peran Mahasiswa dalam Penjaminan Mutu Perguruan Tinggi. Jurnal Kesehatan, 7(2), 48-51.
Mujahidin, E. (2019). Model pembelajaran pengembangan kemampuan penulisan karya ilmiah bagi mahasiswa. Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 326-336.
Mulyanti, C. C., & Darmalaksana, W. (2021). Writing sprints untuk publikasi ilmiah mahasiswa pada pembelajaran berbasis capaian: sebuah penelitian tindakan kelas. Journal of Society and Development, 1(2), 59-64.
Ruslan, R., Hendra, H., & Nurfitriati, N. (2020). Plagiarisme dalam Penulisan Karya Ilmiah Mahasiswa: Proses, Bentuk, dan Faktor Penyebab. KREATIF: Jurnal Studi Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 18(2), 147-160.
Sadikin, A., Johari, A., Subagyo, A., Budiarti, R. S., & Hakim, N. (2019). Pelatihan Pembuatan Artikel Menembus Jurnal Nasional dan Internasional di SMA N 11 Muaro Jambi. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 3(1), 67-73.
Yang, K, & Miller, G, J,. (2008). Handbook of Research Methods in Public Administration. CRC Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Muhammad Yusuf, Agus Subagyo, Ali Sadikin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).