Inovasi Pembelajaran Mata Kuliah Pembelajaran Mikro Berbasis Model PjBL (Project Based Learning) Untuk Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa

(Learning Innovation of Micro Learning Courses Based on The PjBL (Project Based Learning) Model to Increase Student Creativity)

Authors

  • Ali Sadikin Universitas Jambi
  • Upik Yelianti Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.15709

Abstract

Good learning is innovative learning following the times. To support the vision and mission of the Jambi Smart University, changes will be made to the micro learning courses in the biology education study program. The change is learning innovation using the PjBL (Project Based Learning) learning model. With this PjBL model, learning tools, teaching materials, and evaluation instruments will be developed to increase student creativity in the Biology Education Study Program, FKIP Jambi University. The research method uses classroom action research (CAR) which is planned for 2 cycles. The stages include: planning, implementation and observation, and reflection. At the planning stage, a small discussion was held between the teaching team and agreed on the implementation of PJBL. At the implementation stage, students make a project in the form of a learning video containing teaching skills. At the observation stage: students are asked to present their project in front of the class virtually, then lecturers and colleagues observe and provide feedback. Finally, the reflection stage, input and comments from lecturers and colleagues are recorded and project improvements are made. In the first cycle, the results of the observation were 55% in the pretty good category. Then improvements were made from input and comments from lecturers and colleagues, so that in the second cycle there was an increase in student creativity at a score of 80% in the good category.

Pembelajaran yang baik adalah pembelajaran yang inovatif mengikuti perkembangan zaman. Untuk mendukung visi dan misi Universitas Jambi smart maka mata kuliah pembelajaran mikro di prodi pendidikan biologi akan diadakan perubahan. Perubahan itu adalah inovasi pembelajaran menggunakan model pembelajaran PjBL (Project Based Learning). Dengan model PjBL ini akan dikembangkan perangkat pembelajaran, bahan ajar, dan instrument evaluasi untuk meningkatkan kreativitas mahasiswa di Prodi Pendidikan Biologi FKIP Universitas Jambi. Metode penelitian mengunakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang direncanakan 2 siklus. Adapun tahapnnya meliputi: perencanaan, pelaksanaan dan observasi, dan refleksi. Pada tahap perencanaan dilakukan diskusi kecil antar tim pengajar dan disepakati penerapan PJBL. Pada tahap pelaksanaan mahasiswa membuat proyek berupa video pembelajaran yang berisi keterampilan mengajar. Pada tahap pengamatan: mahasiswa diminta untuk mempresentasikan proyeknya tersebut didepan kelas secara virtual, kemudian dosen dan teman sejawat mengamati dan memberikan umpan balik. Terakhir tahap refleksi masukan dan komentar dari dosen dan teman sejawat dicatat dan dilakukan perbaikan proyek. Pada siklus 1 diperoleh hasil pengamatan 55 % kategori cukup baik. Lalu diadakan perbaikan dari masukan dan komentar dari dosen dan teman sejawat maka pada siklus II mengalami kenaikan kreativitas mahasiswa pada skor 80 % dalam kategori baik.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allen, D. W. (1979). Microteaching: a personal review. 1–9.

Amobi, F. A. (2005). Preservice Teachers ’ Reflectivity on the Sequence and Consequences of Teaching Actions in a Microteaching Experience. Teacher Education Quarterly, 32(1), 115–130.

Anugraheni, I. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Pendidikan Karakter Kreatif Di Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2).

Asril, Z. (2017). Micro Teaching disertai dengan Pedoman Pengalaman Lapangan. In Raja Grafindo Persada.

Barbara, Nye, Spyros, Konstantopoulos, Larry, & Hedges, V. (2004). How Large Are Teacher Effects ? Educational Evaluation and Policy Analysis, 26(3), 237–257.

Benedetti, T. A., & Reed, M. K. (1998). Supervising Student Teachers Using Peer Coaching. 1–19.

Cochran-smith, M., & Villegas, A. M. (2015). Framing Teacher Preparation Research : An Overview of the Field , Part 1. Journal of Teacher Education, 66(1), 7–20. https://doi.org/10.1177/0022487114549072

Daryanto dan Rahardjo, M. (2012). Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media.

Fathurrohman, M. (2016). Model Pembelajaran Inovatif: Alternatif desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media Group.

Isriani & Puspitasari, D. (2015). Strategi Pembelajaran Terpadu: Teori, Konsep & Implementasi. Yogyakarta: Relasi Inti Media Group.

Fakhruddin. (2013). Micro Teaching (S. Syarnubi (ed.); 1st ed.). LP2 STAIN Curup-Bengkulu-Indonesia.

Fidalgo-blanco, Ã., Sein-echaluce, M. L., García-peñalvo, F. J., & Ãngel, M. (2015). Computers in Human Behavior Using Learning Analytics to improve teamwork assessment. Computers in Human Behavior, 47, 149–156. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.11.050

Fitrisia, R., & Jalinus, N. (2019). Komparasi Penggunaan Modul Cetak dengan Multimedia Interaktif Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Kreativitas Siswa. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 19(2), 67–74.

Ivey, A. E., & Authier, J. (1978). Microcounseling: Innovations in interviewing, counseling, psychotherapy, and psychoeducation. Charles C Thomas.

Jouwe, A. A., Situmorang, R. P., & Sastrodihardjo, S. (2018). HUBUNGAN ANTARA KREATIVITAS GURU BIOLOGI DENGAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWASMA KOTA SALATIGA. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 213–222.

Knight, S. L., Lloyd, G. M., Arbaugh, F., Gamson, D., Mcdonald, S. P., & Jr, J. N. (2014). Professional Development and Practices of Teacher Educators. Journal of Teacher Education, 65(4), 268 –270. https://doi.org/10.1177/0022487114542220

LPPM. (2021). Panduan Penyusunan Proposal Hibah Penelitian Inovasi Pembelajaran ( Teaching Grant ) Berbasis Proyek ( Project Based Learning -PjBL ) Tahun 2021 Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Jambi.

Mulyasa, E. (2014). Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Saefudin, A & Berdiati, I. (2014). Pembelajaran Efektif. Bandung: PT Remaja Roskadarya.

Widiasworo, E. (2016). Strategi Dan Metode Mengajar Siswa Diluar Kelas (Outdoor Leaning) Secara Aktif, Kreatif, Inspiratif, Dan Komunikatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media Group.

Nurhayati, N., Azmi, S., & Suryati, T. (2014). Biologi untuk SMA/MA Kelas XI (4th ed.). YR.

Nurhayati, N., & Wijayanti, R. (2017). Biologi untuk Siswa SMA/MA Kelas X (6th ed.). YRAMA WIDYA.

Nurhayati, N., & Wijayanti, R. (2018). Biologi untuk Siswa SMA/MA Kelas XII (Vol. 5). YRAMA WIDYA.

Padmadewi, N. N., Artini, L. P., & Agustini, D. A. (2017). Pengantar Micro Teaching (1st ed.). Depok: Rajawali Press.

Penyusun, T. (2010). Pedoman Praktik Pembelajaran Microteaching. Surakarta: FKIP UMS.

Royea, D. A., & Nicol, C. (2018). Pre-service teachers’ experiences of learning study: learning with and using variation theory. Educational Action Research, 00(00), 1–17. https://doi.org/10.1080/09650792.2018.1515094

Sadikin, A., & Hakim, N. (2017). Dasar Dasar dan Proses Pembelajaran Biologi (1st ed.). Universitas Jambi.

Sari, R. T., & Angreni, S. (2018). Penerapan model pembelajaran project based learning (PjBL) upaya peningkatan kreativitas mahasiswa. Jurnal Varidika, 30(1), 79–83.

Stahl, G., Sharplin, E., & Kehrwald, B. (2018). Real-Time Coaching and Pre-Service Teacher Education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-6397-8

Sudarisman, S. (2015). Memahami Hakikat Dan Karakteristik Pembelajaran Biologi Dalam Upaya Menjawab Tantangan Abad 21 Serta Optimalisasi Implementasi Kurikulum 2013. Florea : Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 2(1), 29–35. https://doi.org/10.25273/florea.v2i1.403

Surya, A. P., Relmasira, S. C., & Hardini, A. T. A. (2018). Penerapan model pembelajaran project based learning (PjBL) untuk meningkatkan hasil belajar dan kreatifitas siswa kelas III SD Negeri Sidorejo Lor 01 Salatiga. Jurnal Pesona Dasar, 6(1).

Wakimoto, T., Sasaki, H., Hirayama, R., Funaoi, H., Kubota, Y., Suzuki, H., & Kato, H. (2019). Student Teachers ’ Discourse During Puppertry-Based Microteaching. B. Eagan et.Al. (Eds): ICQE 2019, 234–244. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-33232-7

Downloads

Published

2021-09-30

How to Cite

Sadikin, A. ., & Yelianti, U. (2021). Inovasi Pembelajaran Mata Kuliah Pembelajaran Mikro Berbasis Model PjBL (Project Based Learning) Untuk Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa : (Learning Innovation of Micro Learning Courses Based on The PjBL (Project Based Learning) Model to Increase Student Creativity). BIODIK, 7(3), 195-204. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.15709

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>