Pengembangan Asesmen Guru Biologi dalam Merancang Perangkat Pembelajaran Berbasis Kompetensi Pedagogik dan Profesional

(Development of assessment of biology teachers in designing learning tools based on pedagogic and professional competencies)

Authors

  • Meri Suryani Universitas Jambi
  • Bambang Hariyadi Universitas Jambi
  • Yusnaidar Yusnaidar Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.16432

Abstract

This study aims to determine the development of the assessment instrument for biology teachers in designing learning tools based on pedagogic and professional competencies and the principal's perception of the assessment instruments that have been developed. The type of research used is instrument development research from the ADDIE model, this model has 5 stages, namely: analysis, design, development, implementation and evaluation. Instrument products before being tested are validated, product validation is carried out by material experts and design experts. Material expert validation got a score of 92% in the "Very Appropriate" category, so the assessment instrument was said to be feasible. Furthermore, the validation of the design experts got a score of 92% in the "Very Appropriate" category, then the practicality of the instrument resulted in 92% in the "Very Practical" category. This assessment instrument was tested one by one by researchers on three principals in Tebo Regency, namely SMA Negeri 3, SMA Negeri 10 and MAN 2. The results of the one-on-one trial were: (1) On each item in the assessment instrument that had been made the material or message conveyed or the purpose of using the assessment instrument is clear to the user. (2) The impact on users is that it can make it easier to make assessments of teachers, the items are specific. (3) The feasibility of using the product is in accordance with the available time. (4) The suitability of the items of the assessment instrument with the real world according to the user is appropriate. The field trial stage obtained an effectiveness of 92% with the "Very Effective" category. Based on the results of the study, it was concluded that the assessment instrument developed could be used by school principals on biology teachers in designing learning tools based on pedagogic and professional competencies.

Key words: assessment instruments, teaching tools, pedagogic and professional competence, high school biology teacher

Abstrak 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengembangan instrumen asesmen guru biologi dalam merancang perangkat pembelajaran berbasis kompetensi pedagogik dan profesional dan persepsi kepala sekolah pada instrumen asesmen yang telah dikembangkan. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian pengembangan instrumen dari model ADDIE, model ini terdapat 5 tahap yaitu: analysis, design, development, implementation dan evaluation. Produk instrumen sebelum diujicobakan terlebih dahulu divalidasi, validasi produk dilakukan oleh ahli materi dan ahli desain. Validasi ahli materi mendapatkan skor 92% kategori “Sangat Sesuaiâ€, sehingga instrumen asesmen dikatakan layak. Selanjutnya validasi ahli desain mendapatkan skor 92% kategori “Sangat Sesuaiâ€, kemudian praktikalitas instrumen dihasilkan sebesar 92% kategori “Sangat Praktisâ€. Intrumen asesmen ini diuji coba satu-satu oleh peneliti pada tiga kepala sekolah di Kabupaten Tebo yaitu SMA Negeri 3, SMA Negeri 10 dan MAN 2. Hasil uji coba satu-satu yaitu : (1) Pada tiap butir di dalam instrumen asesmen yang telah dibuat materi atau pesan yang disampaikan atau tujuan dari penggunaan instrumen asesmen tersebut sudah jelas bagi pengguna. (2) Dampak bagi pengguna yakni dapat mempermudah dalam melakukan asesmen kepada guru, itemnya sudah spesifik. (3) Kelayakan penggunaan produk tersebut sudah sesuai dengan ketersediaan waktu yang ada (4) Kecocokan butir instrumen asesmen dengan dunia nyata menurut pengguna yaitu sesuai. Tahap uji coba lapangan diperoleh efektivitas sebesar 92% dengan kategori “Sangat Efektifâ€. Berdasarkan hasil penelitian disimpulkan bahwa instrumen asesmen yang dikembangkan dapat digunakan oleh kepala sekolah terhadap guru biologi dalam merancang perangkat pembelajaran berbasis kompetensi pedagogic dan profesional.

Kata kunci: Instrumen asesmen, perangkat mengacajar,  kompetensi pedagogik dan profesional, guru Biologi SMA

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adi, D. (2001). Kamus Praktis Bahasa Indonesia. Surabaya: Fajar Mulya

Andina, E. (2018). Efektivitas Pengukuran Kompetensi guru. Jurnal Aspirasi, 9(2), 204-220

Astuti, S. (2016). Penerapan supervisi akademik untuk meningkatkan kompetensi guru dalam menyusun administrasi penilaian di sd laboratorium uksw. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1), 117-126.

Azis, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Validitas, Reliabilitas, Dan Efektifitas Bahan Ajar Non Cetak (Meliputi Audio, Audio Visual, Video).

Djamarah, S. B. (2003). Standar Kompetensi Guru (SKG). Jakarta: Depdiknas. Cipta.

E Mulyasa, (2007) Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru (Bandung: PT Remaja Rosdakarya)

Eko Putro Widoyoko. (2013). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Elsa, W. (2013). Teacher Competencies and Parental Cooperation. The

International Journal about Parents in Education 2013, 7(2): 91-99.

Emzir. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: Rajawali Pers.

Gutek, G.L. 2004. Philosophical and Ideological Voices in Education. Boston:

Pearson Allyn and Bacon.

Hawi, Akmal. (2010). Kompetensi Guru PAI. Palembang: Rafah Press.

Herabudin, M. P. (2002). Administrasi & Supervisi Pendidikan. Bandung: CV. Pustaka Setia.

Ismail, M. I. (2010). Kinerja dan kompetensi guru dalam pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 13(1), 44-63.

Masaong, K. (2002). Supervisi Pembelajaran dan Pengembangan Kapasitas Guru. Bandung: ALFABETA.

Mulyatiningsih, E. (2014). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Mustafa, M. N. 2013. Profesional Competency Differences among High School

Teachers in Indonesia. The International Journal of Education Studies,

(9): 83-92.

RAHMAN, A. Y. H. (2019). Analisis Kompetensi Pedagogik dan Profesional Guru Ilmu Pengetahuan Alam Sekolah Menengah Pertama Di Kabupaten Kendal (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Riduwan. (2013). Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Rusdi. (2019). Penelitian Desain dan Pengembangan Kependidikan.

Depok: PT Raja Grafindo Persada

Sarimaya, F. 2008. Sertifikasi Guru. Bandung: Yrama Widya.

Selviana, E. (2021). Analisis kompetensi guru dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SMP Negeri 2 Bantur Kabupaten Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Setiawan, H., & Sa’dijah, C. (2017). Pengembangan instrumen asesmen autentik kompetensi pada ranah keterampilan untuk pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(7), 874-882.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sianturi, C. L. (2014). Asesmen Kebutuhan Pengembangan Profesionalisme Guru SMK. Jurnal Pendidikan Humaniora, 1(1), 16-24.

Sulfemi, W. B. (2019). Kemampuan Pedagogik Guru.

Suyanto dan Asep Jihad, (2013) Menjadi Guru Profesional: Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global (Jakarta: Erlangga)

Uno, H. B. (2014). Assessment Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Penyusun, T. (2011). Undang-Undang Guru Dan Dosen. Bandung: Fokus Media.

Wahyudi, Imam. (2012). Panduan Lengkap Uji Sertifikasi Guru. jakarta: PT Prestasi Pustakatya.

Downloads

Published

2022-06-22

How to Cite

Suryani, M. ., Hariyadi , B., & Yusnaidar , Y. . (2022). Pengembangan Asesmen Guru Biologi dalam Merancang Perangkat Pembelajaran Berbasis Kompetensi Pedagogik dan Profesional : (Development of assessment of biology teachers in designing learning tools based on pedagogic and professional competencies). BIODIK, 8(2), 154-161. https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.16432

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)