Analisis Kejenuhan dan Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Daring pada Pelajaran Biologi di SMAN 1 Unggulan Muara Enim
(Analysis of Students' Saturation and Learning Interest in Online Learning in Biology Lessons at SMAN 1 Unggulan Muara Enim)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v7i4.14490Abstract
This research was motivated by several statements by students who felt boredom in learning and reduced interest in learning in online learning. The purpose of this study was to analyze and determine the factors that cause student boredom and interest in online learning in biology lessons at SMAN 1 Unggulan Muara Enim. The research method used is descriptive qualitative. The subjects of this study were students of class XI MIPA and biology teachers. Data were collected by direct observation, open questionnaires to students via google form, direct biology teacher interviews and student interviews via google form. Data analysis was carried out using the Miles & Huberman interactive analysis technique. The results showed that the learning saturation factor showed thad students experienced boredom in the learning process because the learning method provided by the teacher was not interesting. Meanwhile, the results of the study showed that students' interest in learning factors showed that all students did the assignments given by the teacher. This shows that the condition of learning boredom felt by students does not reduce students' interest in learning in participating in online learning at SMAN 1 Unggulan Muara Enim.
Abstrak. Penelitian ini dilatar belakangi oleh beberapa pernyataan siswa yang merasakan kejenuhan belajar dan minat belajar berkurang dalam pembelajaran daring. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis dan mengetahui faktor yang menyebabkan kejenuhan dan minat belajar siswa dalam pembelajaran daring pada pelajaran biologi di SMAN 1 Unggulan Muara Enim. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI MIPA dan guru biologi. Data dikumpulkan dengan observasi melalui secara langsung, kuesioner terbuka kepada siswa melalui google form, wawancara guru biologi secara langsung dan wawancara siswa melalui google form. Analisis data dilakukan menggunakan teknik analisis interaktif Miles & Huberman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa faktor kejenuhan belajar siswa menunjukkan jika siswa mengalami kejenuhan dalam proses pembelajaran dikarenakan metode pembelajaran yang diberikan oleh guru tidak menarik. Sedangkan pada hasil penelitian faktor minat belajar siswa menunjukkan jika seluruh siswa mengerjakan tugas yang diberikan oleh guru. Hal ini menunjukkan jika kondisi kejenuhan belajar yang dirasakan oleh siswa tidak menurunkan minat belajar siswa dalam mengikuti pembelajaran daring di SMAN 1 Unggulan Muara Enim.
Downloads
References
Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 282–289. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289
Apriyanto, M. T., & Herlina, L. (2020). Analisis Prestasi Belajar Matematika pada Masa Pandemi Ditinjau dari Minat Belajar Siswa. Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Pendidikan Matematika, 135–144.
http://proceeding.unindra.ac.id/index.php/DPNPMunindra/article/view/4774
Arifa. F. N. (2020). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Covid-19. Info Singkat;Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis, 7(6).
http://berkas.dpr.go.id/puslit/files/info_singkat/InfoSingkat-XII-7-I-P3DIApril2020-1953.pdf
Berutu, M. H. A., & Tambunan, M. I. H. (2018). Pengaruh Minat Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Sma Se-Kota Stabat. Jurnal Biolokus, 1(2), 109. https://doi.org/10.30821/biolokus.v1i2.351
Damayanti, A., Suradika, A., & Asmas, B. (2020). Strategi Mengurangi Kejenuhan Anak Dalam Pembelajaran Jarak Jauh ( PJJ ) melalui Aplikasi ICANDO pada Siswa Kelas I SDN Pondok Pinang 08 Pagi. Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1–10.
http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit
Dewi, R. P., Yosef, & Harlina. (2017). Hubungan Antara Academic Self-Confidence Dengan Kejenuhan (Burnout) Belajar Siswa SMK Negeri 1 Indralaya Utara. Konseling Komprehensif, 4(2), 14–27.
Fauziah, N. (2013). Faktor Penyebab Kejenuhan Belajar Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) pada Siswa Kelas XI Jurusan Keagamaan di MAN Tempel Sleman. 10(1), 99–108.
Handayani, L. (2020). Keuntungan, Kendala dan Solusi Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19. Studi Ekploratif, 1(2), 15–23. https://doi.org/https://doi.org/10.7777/jiemar.v1i2
Isfahani, F. R. Al, Sutijono, S., & Farid, D. A. M. (2021). Traditional play therapy “Bancakan†efektif dalam mengurangi kejenuhan pembelajaran daring siswa SMA saat pandemi Covid-19. Teraputik: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 77–86.
https://doi.org/10.26539/teraputik.51604
Kurnia, D. (2021). Dinamika Gejala Kejenuhan Belajar Siswa pada Proses Belajar Online Faktor Faktor yang Melatarbelakangi dan Implikasinya pada Layanan Bimbingan Keluarga (Penelitian Terhahap Siswa Kelas VIII MTS Negeri 3 Bandung Tahun Pelajaran 2020/2021). TEACHING : Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(1), 50–56.
Maghfiran, R. T, & Hariastuti, R. T. (2020). Hubungan Antara Penyesuaian Diri Pembelajaran Daring dengan Burnout pada Siswa SMA di Kabupaten Tulungagung Masa Pandemi Covid-19. Universitas Negeri Surabaya.
Malyana, A. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring dan Luring dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan ada Guru Sekolah Dasar di Teluk Betung Utara Bandar Lampung. 2(1), 67–76.
Mustakim. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Al Asma : Journal of Islamic Education, 2 (1), 1–12. https://doi.org/10.24252/asma.v2i1.13646
Purwanto, A., Pramono, R., dan Asbari, M. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. 2 (1), 1–12.
Ricardo & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2 (2), 79. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8108
Rudiansyah, Amirullah, dan Yunus, M. (2016). Upaya Guru Dalam Mengatasi Kecemasan Siswa Dalam Menghadapi Tes (Pencapaian Hasil Belajar) Siswa Di Smp Negeri 3 Banda Aceh. 1(1), 96–109.
Safitri, R., Purnamasari, V., & Wakhyudin, H. (2020). Dampak Game Online PUBG Terhadap Perilaku Prokrastinasi Siswa. Ejournal.Undiksha.Ac.Id, 4 (1), 30–38.
https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJNSE/article/view/29079
Sasmita, R. S. (2020). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2 (2), 99–103.
Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6 (1), 35–43. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750
Suwarto, & Fajri, H. (2018). Persepsi Orang Tua Terhadap Proses Bimbingan Belajar Anak Di Rumah. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 3(1). https://doi.org/10.30998/sap.v3i1.2735
Tanjung, R., Ritonga, T., & Siregar, E. Y. (2021). Analisis Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Desa Ujung Batu Barus. MathEdu (Mathematic Education Journal), 4 (1), 88–96. http://journal.ipts.ac.id/index.php/MathEdu
Tondang, Y.S dan Arwita, W. (2020). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Pembelajaran Biologi. Jurnal Pelita Pendidikan, 8 (2), 151–159.
Widiantika, I., & Munandar, D. R. (2021). Analisis Minat Belajar Daring Matematika. 4(2), 425–434. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.425-434
Wulandari, I., Fatimah, S., & Suherman, M. M. (2021). Gambaran Faktor Penyebab Prokrastinasi Akademik Siswa SMA Kelas pada Masa Pandemi Covid-19. Fokus, 4(3), 200–212.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Meta Rulita, Sri Wardhani, Astrid W.S. Sumah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).