Permasalahan Pembelajaran Biologi Di SMA N 1 Tempilang Melalui Studi Analisis
(Biology Learning Problems in SMA N 1 Tempilang Through Analytical Study)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v10i1.31357Abstract
The aim of this research is to analyze the needs of students and teachers in learning through the PBL model of the Ethnobotany approach in class X biology subject Biodiversity material at SMA Negeri 1 Tempilang. from 2 biology teachers and 109 students. The results of the teacher questionnaire are 100% of teachers who have not used a scientific approach such as Etnoboani in the learning process. In the lesson process, 80% of teachers have used learning models but have not used a scientific approach. Some teachers have used hots questions but not yet. linking material with a scientific approach to hone students' high-level thinking skills. Based on the results of discussions regarding the questionnaire for analyzing the needs for teaching materials that relate to ethnobotany. The research results show that the teaching materials developed are effective in increasing students' understanding of biodiversity. The results of the concept understanding test showed a significant increase in students' average scores after using the teaching materials. Based on the research results, it can be concluded that the development of biodiversity teaching materials using an ethnobotany approach and PBL model can increase students' understanding of biodiversity through an ethnobotany approach to improve 21st century skills.
abstrak. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis kebutuhan siswa dan guru dalam pembelajaran melalui model PBL pendekatan Etnobotani pada mata pelajaran biologi kelas X materi Keanekaragaman hayati di SMA Negeri 1 Tempilang.kegiatan ini dilaksanakan di SMA Negeri 1 Tempilang Penelitian ini menggunakan penyebaran angket, sampel penelitian ini terdiri dari 2 orang guru biologi dan 109 siswa.Hasil dari angket guru 100% guru belum menggunakan pendekatan sains seperti Etnoboani dalam proses pembelajaran, Dalam proses pelajaran 80% guru sudah menggunakan model pembelajaran tetapi belum menggunakan pendekatan sains, Sebagian guru sudah menggunakan soal hots tetapi belum mengaitkan materi dengan pendekatan sain untuk mengasah keterampilan berpikir tingkat tinggi pada siswa, Berdasarkan hasil pembahasan mengenai angket analisis kebutuhan bahan ajar yang mengaitkan dengan etnobotani. Hasil riset membuktikan kalau materi didik yang dibesarkan efisien dalam tingkatkan pemahaman siswa tentang keanekaragaman hayati. Hasil tes pemahaman konsep menunjukkan peningkatan signifikan pada angka pada umumnya anak didik sehabis memakai bahan didik. Bersumber pada hasil riset, bisa disimpulkan kalau pengembangan bahan didik keanekaragaman hayati dengan pendekatan etnobotani dan model PBL dapat meningkatkan pemahaman siswa tentang keanekaragaman hayati melalui pendekatan etnobotani untuk meningkatkan keterampilan abad 21.
Downloads
References
Abdullah, M., Hasan, A. M., Ahmad, J., & Muhamadiyah Kabila Kab Bone Bolango Gorontalo, M. (n.d.). Uji Validitas Pengembangan Perangkat Pembelajaran Terintegrasi Model Inkuiri Terbimbing Materi Pertumbuhan Dan Perkembangan Tumbuhan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik.
Aisyah, S. (2022). Poblematika pembelajaran IPA di SD Negeri 200515 Perumnas Pijorkoling Kota Padangsidimpuan. etd.iain-padangsidimpuan.ac.id. http://etd.iain-padangsidimpuan.ac.id/7997/
Aisyah, S., & Takdir, S. (2017). Implementasi Gaya Kepemimpinan Situasional Kepala Sekolah Di Smp Negeri 1 Wamena Kabupaten Jayawijaya. In Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah. core.ac.uk. https://core.ac.uk/download/pdf/230524717.pdf
Biologi, J., Sains, F., Teknologi, D., Makassar, A., Rukmana, R., Mukhtar, M., Keperawatan, J., Kedokteran, F., Kesehatan, I., Yasin, J. H., No, L., & 36 Gowa, I. (n.d.). Kajian etnobotani untuk menggali potensi tanaman obat. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/psb
Fatihaturrahmah, S., Jumroh1, A., Marzuki2, I., & Souhoka3, J. E. (n.d.). Pengaruh Metode Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Peserta Didik Kelas XI SMA NEGERI 1 KOTA SORONG. Jurnal Frasa: Jurnal Keilmuan Bahasa, 3, 2022.
Finowaa Guru Biologi SMP Negeri, A. (2023). TUNAS: Jurnal Pendidikan Biologi Pengembangan Modul Berbasis Inkuiri Pada Materi Sistem Saraf Untuk Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Lahusa. 4. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/Tunas
Febrianti, A. N., & Rb, M. (2022). Persepsi Siswa Terhadap Kinerja Guru Sejarah di SMA Negeri 1 Kotagajah Lampung Tengah. ISTORIA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sejarah …. http://istoria.unbari.ac.id/index.php/OJSISTORIA/article/view/130
Gulo, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar IPA. Educativo: Jurnal Pendidikan.
Harefa(1), S. K., Zega(2), U., & Adam Smith Bago(3). (2022). Pemanfaatan Daun Bandotan (Ageratum Conyzoides L.) Sebagai Obat Tradisional Di Desa Bawoza’ua Kecamatan Telukdalam Kabupaten Nias Selatan. Jurnal Pendidikan Biologi, Vol. 3(P-ISSN: 2715-1999 E-ISSN: 2829-0909).
Hariyati, Y., Soeparjono, S., Setiyono, S., & Sugeng Winarto, P. (2020). Presepsi Masyarakat Tengger tentang Kemanfaatan Etnobotani sebagai Obat Herbal. Jurnal Ilmu Pertanian Indonesia, 25(3), 440–448. https://doi.org/10.18343/jipi.25.3.440
Insan Wijaya, O., Oktarina, dan, & Pertanian Universitas Muhammadiyah Jember Penulis korespondensi, F. (n.d.). Agritrop Jurnal Ilmu-Ilmu Pertanian Sumbangan Ilmu Etnobotani Dalam Memfasilitasi Hubungan Manusia Dengan Tumbuhan Dan Lingkungannya [ Contributions In Science Ethnobotany Facilitate Human Relations With Plants And Environment ].
Ismiati, I. (2020). Pembelajaran Biologi SMA Abad ke-21 Berbasis Potensi Lokal: Review Potensi di Kabupaten Nunukan-Kalimantan Utara. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 4(2), 222. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v4i2.218
Pratiwi, S.N., Cari, C., Aminah, N.S., 2019. Pembelajaran IPA Abad 21 dengan Literasi Sains Siswa 9.
Sufiyani, S. (2022). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mensinergikan Pengelolaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan di SMA Al Minhaj Bogor. repository.ptiq.ac.id. https://repository.ptiq.ac.id/id/eprint/615/
Suryanda, A., Heryanti, E., Nur, H., Lestari, I., Aulia, A., Syaikhan, H., & Artikel, I. (n.d.). Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi Learners’ Ecoliteracy Based on Structure of Observed Learning Outcomes (SOLO) Taxonomy (Ekoliterasi Peserta Didik Berdasarkan Taksonomi Structure of Observed Learning Outcomes). https://doi.org/10.22437/biodik.v9i4.21814
Tanjung, W. U., & Namora, D. (2022). Kreativitas Guru dalam Mengelola Kelas untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa di Madrasah Aliyah Negeri. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 199–217. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(1).9796
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Suhartati Suhartati, Marlina Ummas Genisa, Wulandari Saputri, Sri Wardhani, Meli Astriani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).