Efektifitas Media Booklet Terhadap Pengetahuan Jenis Tumbuhan Paku Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Biologi
(The Effectiveness of Booklet Media on Knowledge Types of Ferns in Students Biology Education Study Program)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.12328Abstract
One of the obstacles faced by students in studying plant taxonomy is the difficulty of recognizing various types of ferns. The purpose of the study was to develop a media booklet on knowledge of fern species in Biology Education study program students. The research method is a quasi experimental design (Pretest-Posttest Control Group Design). The instrument is a written test sheet in the form of multiple choice. The pretest and posttest data were analyzed using SPSS using the paired sample t-test, then continued with the independent sample t-test. Test data independent sample t test obtained Sig. (2-tailed) of 0.000 < 0.05. N-Gain Score, shows the average value of N for the experimental class is 69.79 which is included in the "fairly effective" category. With a minimum N-gain score of 50% and a maximum of 87%. While the average value of the N-gain score in the control class is 55.05% which is included in the "less effective" category. With a minimum N-gain score of 33% and a maximum of 75%. The conclusion is that the use of booklets is more effective in learning to increase students' knowledge of the introduction of fern species.
Abstrak.
Salah satu kendala yang dihadapi mahasiswa dalam pempelajaran taksonomi tumbuhan adala  kesulitan  mengenal berbagai jenis tumbuhan paku.   Tujuan penelitian adalah mengembangkan Media booklet terhadap pengetahuan jenis tumbuhan paku pada mahasiswa program studi Pendidikan Biologi. Metode penelitian adalah quasi experimental design (Pretest-Posttest Control Group Design). Instrumen berupa lembar tes tertulis berbentuk pilihan ganda. Data pretest dan posttest dianalisis  menggunakan SPSS dengan menggunakan uji paired sample t-test, kemudian dilanjutkan dengan uji independent sample t-test. Data Uji independent sample t test diperoleh Sig. (2-tailed) sebesar 0,000 < 0,05. N-Gain Score, menunjukkan nilai rata-rata N untuk kelas eksperimen adalah  69,79 termasuk dalam kategori “cukup efektifâ€. Dengan nilai N-gain score minimal 50% dan maksimal 87%. Sedangkan nilai rata-rata N-gain score pada kelas kontrol adalah sebesar 55,05% termasuk dalam kategori “kurang efektifâ€. Dengan nilai N-gain score minimal 33% dan  maksimal 75%.  Simpulannya  adalah penggunaan  booklet lebih efektif digunakan dalam pembelajaran untuk meningkatkan pengetahuan mahasiswa terhadap pengenalan  jenis tumbuhan paku.
Â
Downloads
References
Astuti, WW. 2013. Efektivitas Penggunaan Virtual Laboratory pada Mata Pelajaran Fisika di SMA Negeri 1 Tanjung Batu. Skripsi. Inderalaya: Universitas Sriwijaya.
Campbell. N.A., Reece. J.B., dan Mitchell, L.G. 2002 Bioligi Jilid II Edisi Kelima. Terjemahan Manalu, W. Jakarta: Erlangga.
Dewi, ER dan Wahyuningsih, S. 2018. Efektifitas Booklet dalam Meningkatkan Pengetahuan pada Dokter Kecil tentang Keamanan Sekolah. Stikes Cendikia Kudus.Jurnal Kesehatan Masyarakat Masyarakat 6 (2): 73-83
Evawani Triastuti, dkk. 2013. Pengembangan Perangkat Pembelajran Bermakna Menggunakan Lembar Kerja Siswa Divergen Pada Materi Ciri-Ciri Makhluk Hidup. Journal of Educational Research and Evaluation. Volume 2,
Hake, R,R. 1999. Analyzing Change/ Gain Scor. Area-D American Education Research Association’s Devision.D, Measurrement and Research Methodology
Hapsari, C.M. 2013. Efektivitas Komunikasi Media Bookletâ€Anak Alami†Sebagai Media Penyampai Pesan Gentle Birthing Service. Jurnal E-Komunikasi Universitas Kristen Petra Surabaya 1 (3) : 265-277.
Judd, W.S., Campbell, C.S., Kellog, E.A., Stevens, P.F., Donoghue, M,J. 2002. Plant Systematics a Phylogenetic Approach Second Edition. Sunderland, Massachusetts: Sinaeur Associates, Inc Publisher.
Lendra, M.,Marlenywati dan Abrori. 2014. Pengaruh Penggunaan Media Booklet terhadap terhadap Peningkatan Pengetahuan Tentang Kecukupan Energi Remaja. Jurnal Mahasiswa dan Penelitian Kesehatan . htt p: / / openju r na l . un m uhpn k . a c. i d / i nde x . p h p/J J UM. Diakses tanggal 20 Januari 2020.
Pralisaputri, K.R., Soegiyanto H., & Muryani C. 2016. Pengembangan Media Booklet Berbasis SetsPada Materi Pokok Mitigasi Dan Adaptasi Bencana Alam Untuk Kelas X SMA. Jurnal GeoEco,2(2): 147-154.
Pratiwi, Y.F dan Puspitasari,D.I. 2017. Efektivitas Penggunaan Media Booket terhadap Pengetahuan gizi seimbang pada Ibu baita Gizi kurang di Kelurahan Semanggi Kecamatan Pasar Kliwon Kota Surabaya. Jurnal Kesehatam 10(1) 58-67
Prastowo, A. 2013. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: DIVA Press.
Puspita, A., Kurniawan, AD dan Rahayu. HM. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Booklet pada Materi Sistem Imun Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelasa XI SMAN 8 Pontianak.Jurnal Bioeducation 4(1): 64-73.
Sari. L.A. 2018. Efektivitas Media Booklet dan Leaflet Terhadap Pengetahuan Remaja Putri Tentang Dampak Kehamilan Remaja. Poltekes Kemenkes Provinsi Jambi
Sugiyono, 2014, Metode Penelitian Pendidikan. Pendekatan Kuantiatif, kualitatif dan R &D. Alfabeta.Bandung.
Suliha, U 2003, Pendidikan Kesehatan Dalam Keperawatan, Jakarta: Buku Kedokteran.
Tjitrosoepomo, G. 2014 Taksonomi Tumbuhan Schizophyta, Thallophyta, Bryophyta, Pteridophyta. UGM Press. Yogyakarta
Ulya, E., Budiono, I., dan Mardiana. 2014. Efektivitas Media Booklet Braille dalam Meningkatan Pengetahuan Gizi pada Anak Tunanetra. Unnes Journal of Public Health 3(4) 48-55
Wijana, N. 2014. Biologi dan Lingkungan. Plantaxia. Yogyakarta.
Yani, A. 2018. Efektivitas Pendekatan Saintifik Dengan Media Booklet Higher Order Thinking Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Di Kabupaten Wajo. Jurnal Biologi Science & Education 7(1):11.
Zulaekah. 22012. Efektivitas Pendidikan Gizi dengan Media Booklet terhadap Pengetahuan Gizi Anak SD. Jurnal Kesehatan Masyarakat 7(2) 121-128.
Downloads
Published
Versions
- 2020-06-01 (3)
- 2021-06-09 (2)
- 2021-06-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Muswita, Upik Yelianti, Pinta Murni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).