HUBUNGAN PENGETAHUAN DAN SIKAP DENGAN STATUS GIZI PADA SISWA SEKOLAH DASAR DI JAKARTA

DOI:

https://doi.org/10.22437/jmj.v7i2.8025

Abstract

 

ABSTRACT

Background: In between 1980 and 2013, there was a remarkable increased of obesity prevalence globally in adults and childhood which are 27,5% and 47,1%, respectively. In addition, good knowledge and positive attitude are very related in order to prevent obesity particularly the behavior.

Research Objective: This study had been conducted to find any differences regarding the relationship between knowledge-attitude in both private and public elementary school students (SDS and SDN) with their nutritional status.

Method: This was a cross-sectional observational analytic research with a total of 403 students in two private and two public elementary schools in Jakarta.Data was taken with knowledge and attitude questionnaires as the instrument in terms of knowledge.

Results: There were 62,7% SDS students with good knowledge whilst 58,1% in SDN. Moreover, more than half participants both in SDN and SDS had a positive attitude with 50,3% and 55,9%, respectively. Meanwhile, SDS participants were more overweight (19,1%; 16,2%) and obese (24,2%; 10,8%) than SDN.

Conclusion: A Significant association was found between knowledge and nutritional status in SDN. SDS tended to have a higher number of overweight and obese students than SDN.

Keywords: Knowledge, attitude, obesity, elementary school students

 

ABSTRAK

Latar Belakang: Prevalensi obesitas meningkat dengan pesat antara tahun 1980 dan 2013 yaitu sebesar 27,5% pada orang dewasa dan 47,1% pada anak-anak. Obesitas dapat menimbulkan berbagai masalah kesehatan baik medis dan psikososial, yang pada akhirnya berdampak pada peningkatan biaya kesehatan suatu negara. Pengetahuan yang baik dan sikap yang positif berkaitan dengan perilaku pencegahan kegemukan dan pada akhirnya akan memengaruhi status gizi seseorang.

Tujuan: Penelitian ini dilakukan untuk melihat perbedaan hubungan pengetahuan dan sikap antara siswa SDN dan SDS dengan status gizi mereka.

Metode: Penelitian ini merupakan penelitian observasional analitik dengan desain studi potong-lintang. Sampel penelitian adalah semua siswa SD kelas IV dan V di 2 SDN dan 2 SDS berjumlah 403 murid. Pengambilan data menggunakan kuesioner pengetahuan dan sikap.

Hasil: Terdapat 62,7% responden SDS memiliki pengetahuan tinggi, sedangkan 58,1% pada siswa SDN memiliki pengetahuan rendah. Lebih dari separuh responden baik di SDN dan SDS mempunyai sikap positif (50,3%; 55,9%). Responden SDS lebih banyak mempunyai status gizi gemuk (19,1%; 16,2%) dan obesitas (24,2%; 10,8%) dibandingkan responden SDN.

Kesimpulan: Terdapat hubungan bermakna antara pengetahuan dan status gizi pada SDN. Siswa SDS cenderung mempunyai status gizi gemuk dan obesitas dibandingkan SDN.

Kata kunci: pengetahuan, sikap, obesitas, siswa SD

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2021-10-01

How to Cite

HUBUNGAN PENGETAHUAN DAN SIKAP DENGAN STATUS GIZI PADA SISWA SEKOLAH DASAR DI JAKARTA . (2021). Jambi Medical Journal : Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan, 7(2), 245-257. https://doi.org/10.22437/jmj.v7i2.8025