STUDI KASUS: OBSERVASI PENERAPAN METODE BEDSIDE PADA PROSES BEDSIDE TEACHING DI BANGSAL PENYAKIT DALAM RUMAH SAKIT SARDJITO YOGYAKARTA

DOI:

https://doi.org/10.22437/jmj.v7i1.7061

Abstract

ABSTRACT

Bedside teaching is an excellent opportunitiy for spontaneuous interaction between student, clinical supervisor, and patient.  In bedside teaching sessions there are possibilities for appropriate and inappropriate encounter.  Clinical supervisor observes and gives feedback  in order to create a useful bedside teaching session for student.  Bedside teaching session observed in Internal Ward of Sardjito Hospitol has applied Briefing, Expectation, Demonstration, Specific feedback, Inclusion of microskill teaching, Debriefing and Education accordingly.  Student has obtained optimal  learning opportunity from the event.

Keywords: Bedside teaching, clinical, feedback

 

ABSTRAK

Bedside teaching adalah suatu kondisi yang baik untuk interaksi yang spontan antara mahasiswa, pembimbing klinik, dan pasien. Dalam sesi Bedside teaching terdapat kemungkinan terjadi prosedur yang sesuai ataupun yang kurang sesuai.   Seseorang pembimbing klinik berperan untuk mengamati dan memberi umpan balik sehingga dapat menjadi sesi bedside teaching yang berguna bagi mahasiswa. Pelaksanaan Bedside teaching di Bangsal Penyakit Dalam RS Sardjito menerapkan tahapan Briefing, Ekspektasi, Demonstrasi, Umpan balik spesifik, Penerapan pengajaran microskill, Debriefing, dan Edukasi telah diterapkan dengan baik.  Mahasiswa memperoleh manfaat yang optimal dari proses tersebut.   

Kata kunci: Bedside teaching, klinik, umpan balik

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2019-05-01

How to Cite

STUDI KASUS: OBSERVASI PENERAPAN METODE BEDSIDE PADA PROSES BEDSIDE TEACHING DI BANGSAL PENYAKIT DALAM RUMAH SAKIT SARDJITO YOGYAKARTA. (2019). Jambi Medical Journal : Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan, 7(1), 56-67. https://doi.org/10.22437/jmj.v7i1.7061