Pengembangan LKPD Berbasis Inkuiri Terbimbing Pokok Bahasan Klasifikasi Mahluk Hidup
(Development of Student Worksheet Based on Guided Inquiry on Natural Science Subjects Chapter of Living Thing Classifications)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.8719Abstract
One of the teacher's efforts for students to play an active role in learning is to choose media that can practice the skills of conducting experiments, improve critical thinking skills so that students can develop the concept of science. This research is a development research with ADDIE development model. LKPD products are tested before being validated by media experts and material experts. The results of media validation obtained a percentage value of 98.75% with a very good category, and material validation obtained a percentage value of 90.00% with a very good category. The results of small group trials and large group trials were 93.05% and 86.25%, respectively, both included in the excellent category. Furthermore, for the perception of teachers obtained a percentage value of 97.72% with a very good category. Based on the results of the study it was concluded that the inquiry-based LKPD was guided on the subject of the classification of living thing for Seventh grade of Yunior High School suitable for use in learning.
Abstrak. Salah satu upaya guru agar peserta didik berperan aktif dalam pembelajaran adalah dengan memilih media yang dapat melatih keterampilan melakukan eksperimen, meningkatkan keterampilan berpikir kritis sehingga peserta didik dapat mengembangkan konsep IPA. Salah satunya adalah dengan menggunakan media LKPD berbasis inkuiri terbimbing. Penelitian ini bertujuan menghasilkan LKPD berbasis inkuiri terbimbing pada pokok bahasan klasifikasi mahluk hidup, juga untuk mengetahui persepsi peserta didik dan guru terhadap LKPD yang dikembangkan. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan model pengembangan ADDIE. Produk LKPD sebelum diujicobakan terlebih dahulu divalidasi oleh ahli media dan ahli materi. Hasil validasi media diperoleh nilai persentase 98,75% dengan katagori sangat baik,dan validasi materi diperoleh nilai persentase 90,00% dengan katagori sangat baik. Hasil uji coba kelompok kecil dan uji coba kelompok besar secara berurutan adalah 93,05% dan 86,25%, keduanya termasuk dalam katagori sangat baik. Selanjutnya untuk persepsi guru diperolah nilai persentase 97,72% dengan katagori sangat baik. Berdasarkan hasil penelitian disimpulkan bahwa LKPD berbasis inkuiri terbimbing pada pokok bahasan klasifikasi mahluk hidup untuk kelas VII SMP layak digunakan dalam pembelajaran.
Downloads
References
Dewi, R., Budiarti, R. S., & Aina, M. (2017). Pengembangan lembar kegiatan peserta didik (lkpd) bermuatan pendidikan karakter dengan model pembelajaran guided inquiry pada materi bakteri bagi siswa kelas x sekolah menengah atas. BIODIK, 3(1), 17-26. https://doi.org/10.22437/bio.v3i1.4878
Eggen, P.D. & Kauchak, D.P. 2012. Strategi dan Model Pembelajaran (terjemahan). Jakarta: PT Indeks. Hal: 175-215
Nuraini, I. 2014. Penggunaan LKPD Berbasis Guided Inquiry Untuk SMA Kelas XI pada Konsep Sistem Sirkulasi. Skripsi. Jurusan Pendidikan ilmu Pengetahuan Alam Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta. Hal: 71
Rokhmah, A. dan Madlazim. 2015.Pengembangan Lembar Kerja Peserta didik (LKS) Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Melatihkan Keterampilan Peserta didik Dalam Melakukan Eksperimen Pada Materi Ajar Sumber Energi Terbarukan. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF). Jurusan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Surabaya, 4(2), 88-91.
Sadikin, A. (2015). Hubungan EQ (Emotional Quotient) dengan hasil belajar mahasiswa biologi semester Ganjil Tahun Ajaran 2014/2015. BIODIK, 1(1).
Sumiati dan Asra. 2007. Metode Pembelajaran. Bandung. CV Wacana Prima. Hal: 171.
Mau. 2014. Koefesien Kappa sebagai Indeks Kesepakatan Hasil Diognosis Mikroskopis Malaria di Kabupaten Belu Nusa Tenggara Timur. Buletin Penelitian Kesehatan. 43 (2), Hal. 117-124.
Zubaidah S., Mahanal S., Yuliarti. 2017. Buku Guru Ilmu Pengetahuan Alam. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Jakarta. Hal:8-15.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).