Inovasi Metode Studi kasus Menggunakan Classroom Blogging Dan Web BMKG pada Materi Pencemaran Lingkungan untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa
(Case Study Method Innovation Using Classroom Blogging and BMKG Web on Environmental Pollution Materials to Improve Students' Critical Thinking Ability)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i3.19060Abstract
The application of the case study method using web media in learning can improve students' critical thinking skills because this method directs students to find and solve problems. The case study learning method carried out in this school aims to train students to be able to solve problems that exist around them. This study aims to improve critical thinking skills, which is one of the 4C skills of the 21st century. This study used a qualitative descriptive method. The research design used is the Non-equivalent control group design. The design of this study is to use two classes, one group of subjects is given certain treatment (experiment) using Classroom Blogging and BMKG Web, while one control class uses Microsoft Word and free Web on the Internet. The use of Classroom Blogging and BMKG's Web in environmental pollution material with the case study method is able to increase critical thinking ability, this is shown by the N-gain value between the control and experimental classes.
Key words: Learning methods, Case study, Class Blog, BMKG website, Critical thinking
Â
ABSTRAK
Penerapan metode studi kasus dengan menggunakan media web dalam pembelajaran dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa karena metode ini mengarahkan siswa untuk menemukan dan memecahkan masalah. Metode pembelajaran studi kasus yang dilakukan di sekolah ini bertujuan untuk melatih siswa agar mampu memecahkan masalah yang ada di sekitarnya. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis yang merupakan salah satu keterampilan 4C abad 21. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Desain penelitian yang digunakan adalah Non-equivalent control group design. Rancangan penelitian ini menggunakan dua kelas, satu kelompok mata pelajaran diberikan perlakuan (eksperimen) tertentu menggunakan Blogging Kelas dan Web BMKG, sedangkan satu kelas kontrol menggunakan Microsoft Word dan Web gratis di Internet. Penggunaan Classroom Blogging dan Web BMKG pada materi pencemaran lingkungan dengan metode studi kasus mampu meningkatkan kemampuan berpikir kritis, hal ini ditunjukkan dengan nilai N-gain antara kelas kontrol dan kelas eksperimen.
Kata kunci: Metode Pembelajaran, Studi Kasus, Classroom Blogging, Web BMKG, Berpikir Kritis
Downloads
References
Ahmadi. A., Prastya, J. T. (2005). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia
Dimyati dan Mujiono, (1996). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Fatimah, F., & Widiyatmoko, A. (2015). Pengembangan Science Comic Berbasis Problem Based. Unnes Science Education Journal, 4(1), 700–710.
Khotimah, M.K., A. F. Radjab, M. Budiarti. 2009. Siklon Tropis Kirrily: Anomali di Dekat Ekuator. Buletin Meteorologi dan Geofisika. April 2009.
Luh, N., & Ayuning, W. (2018). Memicu Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Biologi melalui Model Blended Learning Berbantuan Komik Digital. Emasains, VII(1), 38–48.
Maryam, Nur dkk. (2010). Efektivitas Metode Student Centered Learning Berbasis Classroom Blogging Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia Vol 3. FPMIPA Universitas Negeri Semarang
Nasution, Mardiah K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan
Patmawati, H. 2011. Analisis keterampilan berpikir kritis siswa pada pembelajaran laruatn elektrolit dan non elektrolit dengan metode praktikum. Skripsi. Jakarta: Fakultas Ilmu Tarbiah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah
Redhana, I & Liliasari. 2008. Program pembelajaran keterampilan berpikir kritis pada topik laju reaksi untuk siswa SMA. Forum Kependidikan. 27(2): 103-112
Sugiyono (2006). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, N & Syaodih. (2012). Kurikulum & pembelajaran kompetensi. Bandung: Refika Aditama.
Suryabrata, Sumadi. (2010). Metodelogi Penelitian. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Widodo, A. (2021). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Dasar-dasar Untuk Praktik. Bandung: UPI PRESS
Yadav, A & Janna, L. B. 2009. Implementing case studies in a plant pathology course: impact on student learning and engagement. Journal National Resour. Life Sciences. Education. Vol 38: 50–55.
Yamin, Martinis. (2007). Desain Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: GP. Press
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nisrina Nur Rahmi, Nisa Ayunda Rahmi Mutia, Bambang Supriatno, Riandi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).