Alternatif Lembar Kerja Peserta Didik Materi Osmosis Berbasis ANCORB

(Alternative Student Worksheets on ANCORB-Based Osmosis Materials)

Authors

  • Wiwin Kurniasih Indonesia University of Education
  • Sri Anggraeni Universitas Pendidikan Indonesia
  • Bambang Supriatno Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.9451

Keywords:

pratikum, LKPD, ANCORD

Abstract

Exsperiment method is the right method for learning biology. Osmosis is one of the important biological concepts and can be used to understand other biological concepts and requires exsperimental activities to better understand students. The implementation of exsperimental activities is guided by Student Work Sheets (LKS). The better worksheet, the better achievement of the exsperimenal objectives. However, only 24% of LKS in the field are suitable. This study aims to analyze and reconstruct LKS osmosis exsperiment on grade XI which has been used in high school and equivalent. The method used is descriptive qualitative with a sample of 10 worksheets about osmosis in different curriculum taken using total sampling. The instrument used was the LKS analysis instrument (conceptual, practical and knowledge construction) to determine the suitability of LKS with the curriculum and rubrics based on Vee Diagrams (Novak and Gowin, 2006) to support the analysis of knowledge construction. The results of the analysis using the LKS analysis instrument found the most dominant problems including: (1) cognitive problems: 7 content LKS does not match with KD and 7 LKS competence does not match with KD; (2) practical problems; 10 The worksheet does not include a time allocation; and (3) knowledge construction problems: 6 LKS do not require students to do data analysis, 6 LKS do not construct student knowledge. While the results of the analysis using Diagram Vee found only 3-4 LKS who achieved an ideal score (score 3) on each component of Diagram Vee. The conclusion from the analysis can be seen that the worksheet already has a conceptual, practical and knowledge construction component and a Vee Diagram component, but there are still some problems and the scores obtained are not yet optimal. So there is a need for reconstruction, especially on the components mentioned earlier.

Abstrak. Metode praktikum adalah metode yang tepat untuk pembelajaran biologi. Osmosis adalah salah satu konsep biologi yang penting dan dasar untuk dapat memahami konsep biologi yang lainnya dan membutuhkan kegiatan praktikum untuk lebih memahamkan peserta didik. Pelaksanaan kegiatan praktikum dipandu oleh Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD). Semakin baik LKPD, maka akan semakin baik juga ketercapaian dari tujuan praktikum. Namun LKPD yang berada di lapangan hanya 24% saja yang sesuai. Penelitian ini bertujuan untuk melakukan analisis, uji coba, rekonstruksi, dan membuat (ANCORB) alternatif LKPD praktikum osmosis di kelas XI yang selama ini digunakan di sekolah menengah atas dan sederajat. Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan sampel 10 LKPD mengenai praktikum osmosis pada kurikulum yang berbeda yang diambil menggunakan cara total sampling. Instrumen yang digunakan adalah instrumen analisis LKPD (analisis konseptual, praktikal dan konstruksi pengetahuan) untuk mengetahui kesesuaian LKPD dengan kurikulum dan rubrik berdasarkan Diagram Vee (Novak & Gowin, 1984) untuk mendukung analisis konstruksi pengetahuan pada LKPD. Hasil uji coba menunjukkan masih terdapat prosedur dan hasil praktikum yang kurang sesuai. Sedangkan berdasarkan hasil analisis menggunakan instrumen masih ditemukan berbagai masalah baik itu pada aspek kognitif, aspek praktikal, dan aspek konstruksi pengetahuan. Kemudian hasil analisis dengan menggunakan Diagram Vee, beberapa LKPD belum mencapai skor ideal. Sehingga perlu adanya rekonstruksi terutama pada komponen-komponen yang bermasalah untuk menghasilkan alternatif LKPD praktikum osmosis yang lebih baik.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisya, N. S. M., Saefudin, S., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2016). Penerapan Diagram Vee dalam Model Pembelajaran Inquiry Lab dan Group Investigation untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Kuantitatif Siswa Kelas VII pada Materi Pencemaran Lingkungan. Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning, 13(1), 112–117.
Allard, D. W., & Granberry, R. L. (2017). Osmosis Revisited. The American Biology Teacher, 54(8), 456–457.
Alvarez, M. C., & Ricko, V. . (2007). The Use of Vee Diagram with Third Graders As a Metacognitive Tool For Learning Science Concepts. Tennessee State University.
Campbell, E. a. (2008). Biologi Edisi Kedelapan Jilid 1 (8th ed.). Pearson Benjamin Commings.
Cullinane, A. (2011). Inquiry in the Biology Classroom - an Osmosis Experiment. National Centre for Excellence in Mathematics and Science Teaching and Learning, 1–4.
Dewi, R., Budiarti, R. S., & Aina, M. (2017). Pengembangan lembar kegiatan peserta didik (lkpd) bermuatan pendidikan karakter dengan model pembelajaran guided inquiry pada materi bakteri bagi siswa kelas x sekolah menengah atas. BIODIK, 3(1), 17–26. https://doi.org/https://doi.org/10.22437/bio.v3i1.4878
Festile, R. M. (2017). The influence of Practical Work in the teaching and learning of acids , bases and neutrals in Natural Sciences Richman Mzwakhe Festile Student Number 3081560 the degree of Masters in Science Education in the Science Learning Centre for Africa of the Facul. University of the Western Cape, Thesis, 1–102.
Harlis, H., & Budiarti, R. S. (2017). Pengembangan bahan ajar praktikum dan instrumen penilaian berbasis keterampilan proses sains pada mata kuliah mikologi program studi pendidikan biologi universitas jambi. BIODIK, 3(2), 102–112. https://doi.org/https://doi.org/10.22437/bio.v3i2.5501
Hasni, A., Roy, P., & Dumais, N. (2016). The Teaching and Learning of Diffusion and Osmosis: What Can We Learn from Analysis of Classroom Practices? A Case Study. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(6), 1507–1531.
Hayat, M. S., Anggraeni, S., & Redjeki, S. (2011). Pembelajaran Berbasis Praktikum pada Konsep Invertebrata untuk Pengembangan Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal BIOMA, 2, 141–152.
Koirala, K. P. (2019). Effectiveness of Practical Work on Students ’ Achievement in Science at Secondary Level in Gorkha District Nepal. 4(4), 139–147.
Lankford, D., & Friedrichsen, P. (2012). Red Onions, Elodea, or Decalcified Chicken Eggs? Selecting & Sequencing Representations for Teaching Diffusion & Osmosis. The American Biology Teacher, 74(6), 392–399.
Millar, R. (2004). The Role of Practical Work in The Teaching and Learning of Science. National Academi of Science.
Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Learning how to learn. cambridge University press.
PUTRI, A. F. (2016). PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA (LKS) SEBAGAI BAHAN AJAR PADA MATA PELAJARAN PENGETAHUAN BAHAN MAKANAN BAGI SISWA KELAS X JASA BOGA SMK MUHAMMADIYAH 1 MOYUDAN. Proposal Skripsi, Fakultas Teknik, Universitas Neheri Yogyakarta, 1–79.
Rahmadina, S., Yanzi, H., & Nurmalisa, Y. (2017). Persepsi Guru terhadap Penggunaan Lembar Kegiatan Peserta Didik di SMP Negeri 3 Terbanggi Besar Lampung Tengah. Artikel Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung.
Reinke, N. B., Kynn, M., & Parkinson, A. L. (2019). Conceptual Understanding of Osmosis and Diffusion by Australian First-year Biology Students. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 27(9), 17–33.
Rustaman, N. . (2005). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Universitas Negeri Malang.
Saputra, I. D., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2016). Implementasi Pendekatan Konstruktivisme pada Pembelajaran Biologi dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Kuantitatif dan Sikap Ilmiah Siswa SMA pada Materi Pencemaran Lingkungan. Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 249–254.
Sedumedi, T. D. T. (2017). Practical Work Activities as a Method of Assessing Learning in Chemistry Teaching. 8223(6), 1765–1784. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00697a
Supriatno, B. (2013). Pengembangan Program Perkuliahan Pengembangan Praktikum Biologi Sekolah Berbasis ANCORB untuk Mengebangkan Desain Kegiatan Laboratorium (T. Diterbitkan (ed.)).
Supriatno, B. (2018). Praktikum untuk Membangun Kompetensi. Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning, 15(1), 1–18.
Wahidah, N. S., Supriatno, B., & Kusumastuti, M. N. (2015). Analisis Struktur dan Kemunculan Tingkat Kognitif pada Desain Kegiatan Laboratorium Materi Fotosintesis. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 1(2), 70–76. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/aijbe.v1i2.13050
Widodo, A., & Ramadaningsih, V. (2006). Analisis Kegiatan Praktikum Biologi di SMP dengan Menggunakan Video. Metalogika, 9(2), 146–158.

Downloads

Published

— Updated on 2020-09-01

How to Cite

Kurniasih, W., Anggraeni, S. ., & Supriatno, B. . (2020). Alternatif Lembar Kerja Peserta Didik Materi Osmosis Berbasis ANCORB: (Alternative Student Worksheets on ANCORB-Based Osmosis Materials). BIODIK, 6(3), 266-280. https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.9451

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>