Penggunaan Sensor pada Smartphone Sebagai Alat Praktikum Mengukur Denyut Jantung dengan Metode Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa

(Use of Sensors on Smartphones as Practical Tools for Measuring Heart Rate with Problem Solving Methods to Increase Students' Learning Motivation)

Authors

  • Annisa Rahmawati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Chika Raritzah Putri Universitas Pendidikan Indonesia
  • Bambang Supriatno Universitas Pendidikan Indonesia
  • Riandi Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.18886

Abstract

Practicum measuring heart rate with the help of sensors on a smartphone as a learning strategy. Learning with the help of smartphone sensors is an innovation in learning that can help teachers to do practical work within the limitations of laboratory equipment and minimal costs. The importance of doing practicum with smartphone sensors can encourage students to reason with scientific methods and solve problems with scientific phenomena directly so that learning biology is not just a collection of knowledge in the form of facts, concepts or principles, there is a real discovery process but in practicum.

Key words: smartphone sensor, practicum, heart rate, problem solving method

 

ABSTRAK

Praktikum mengukur denyut jantung  dengan bantuan sensor pada smartphone sebagai strategi pembelajaran. Pembelajaran dengan batuan sensor smartphone merupakan inovasi dalam pembelajaran yang dapat membantu guru untuk melakukan praktikum dalam keadaan keterbatasan alat laboratorium dan biaya yang minim. Pentingnya melakukan praktikum dengan sensor smartphone dapat mendorong siswa dalam penalaran metode ilmiah dan pemecahan masalah dengan menyelidiki fenomena ilmiah secara langsung sehingga pembelajaran biologi bukan hanya merupakan kumpulan-kumpulan pengetahuan yang berupa fakta, konsep atau prinsip saja namun ada proses penemuan secara nyata dalam kegiatan praktikum.

Kata kunci: sensor smartphone, praktikum, denyut jantung, metode pemecahan masalah

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biologi, D. P. (2018). View metadata, citation and similar papers at core.ac.uk. 3(April), 1–9.

Hochberg, K., Becker, S., Louis, M., Klein, P., & Kuhn, J. (2020). Using Smartphones as Experimental Tools—a Follow-up: Cognitive Effects by Video Analysis and Reduction of Cognitive Load by Multiple Representations. Journal of Science Education and Technology, 29(2), 303–317. https://doi.org/10.1007/s10956-020-09816-w

Kunto, E., Universitas, A., & Dharma, W. (2015). Quizlet 1 : September, 1–9.

Masruri, M. (2020). Identifikasi Hambatan Pelaksanaan Praktikum Biologi Dan Alternatif Solusinya Di Sma Negeri 1 Moga. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 11(2), 1–10. https://doi.org/10.25299/perspektif.2020.vol11(2).5259

MSi, H. (2021). Pemanfatan Sensor Android Sebagai Media Eksperimen Pada Materi Gerak Harmonis Sederhana. Jurnal Teknodik, 25(2), 131. https://doi.org/10.32550/teknodik.v25i2.666

Nofitasari, A., Lisdiana, L., & Marianti, A. (2021). Development of My Biology App Learning Media Based On Android Materials of Food Digestion Systems as Student Learning Source at MA. Journal of Innovative Science Education, 9(3), 70–78. https://doi.org/10.15294/jise.v9i2.38670

Prestholdt, T. E., Weilhoefer, C. L., & Dizney, L. J. (2020). The effects of smartphones on multiple dimensions of student learning and engagement in an introductory biology laboratory. Bioscene, 46(2), 16–21.

Vieyra, R., Vieyra, C., Jeanjacquot, P., Marti, A., & Monteiro, M. (2015). Five challenges that use mobile devices to collect and analyze data in physics. The Science Teacher, December 2017, 32–40. https://doi.org/10.2505/4/tst15

Walid, A., Putra, E. P., & Asiyah, A. (2019). Pembelajaran Biologi Menggunakan Problem Solving Disertai Diagram Tree Untuk Memberdayakan Kemampuan Berpikir Logis Dan Kemampuan Menafsirkan Siswa. IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(1), 1. https://doi.org/10.29300/ijisedu.v1i1.1398

Downloads

Published

2022-12-02

How to Cite

Rahmawati, A., Putri, C. R. ., Supriatno, B. ., & Riandi , R. . (2022). Penggunaan Sensor pada Smartphone Sebagai Alat Praktikum Mengukur Denyut Jantung dengan Metode Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa: (Use of Sensors on Smartphones as Practical Tools for Measuring Heart Rate with Problem Solving Methods to Increase Students’ Learning Motivation). BIODIK, 8(4), 11-18. https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.18886

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>