Pengembangan Media Pembelajaran E-komik IPA Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Untuk Siswa kelas VIII SMP
(Development of Science E-comic Learning Media on Human Digestive System Material for Class VIII Junior High School Students)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i1.17593Abstract
Media is one of the important components that must exist in a learning process. The aim of this research is to develop science e-comic for human digestive system material for VIII-grade junior high school students. This study uses the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The data collection instrument used in the form of a validation questionnaire of design experts, material experts, teacher perceptions, and student perceptions of science e-comics. This research was conducted at SMP Insan Madani Boarding School Jambi. The results of validation by material experts obtained a percentage of 90.67% (very valid) and the assessment of media experts obtained a percentage of 90% (very valid). Assessment by the teacher obtained a percentage of 93.125% (very good). The results of the one-on-one trial obtained a total score of 96.67% (very good), the small-group trial scored 94.33% (very good), and the large group trial obtained a score of 92% (very good). In conclusion, science e-comic learning media is suitable for use in distance learning (online).
Key words: Learning Media, E-Comic, Human Digestive System
Â
Abstrak. Media merupakan salah satu komponen penting yang harus ada di dalam suatu pembelajaran. Tujan penelitian ini adalah mengembangkan e-komik IPA materi sistem pencernaan manusia untuk siswa kelas VIII SMP. Penelitian ini menggunakan model pengembangan ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). Instrumen pengumpulan data yang digunakan berupa angket validasi ahli desain, ahli materi, persepsi guru dan persepsi siswa terhadap e-komik IPA. Penelitian ini dilakukan di SMP Insan Madani Boarding School Jambi. Hasil validasi oleh ahli materi memperoleh persentase 90,67% (sangat valid) dan penilaian ahli media memperoleh persentase 90% (sangat valid). Penilaian oleh guru memperoleh  persentase 93,125% (sangat baik). Hasil uji coba satu-satu diperoleh skor total 96,67% (sangat baik), uji coba kelompok kecil memperoleh nilai 94,33% (sangat baik), dan uji coba kelompok besar memperoleh nilai 92% (sangat baik). Kesimpulannya media pembelajaran e-komik IPA layak digunakan dalam pembelajaran jarak jauh (daring).
Kata kunci: Media Pembelajaran, E-komik, Sistem Pencernaan Manusia
Downloads
References
Aini, F. F. N. (2020). Pengembangan Komik Sebagai Media Pembelajaran Dalam Materi Sistem Pencernaan Manusia Untuk Siswa SMP Kelas VIII (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).
Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Aqib, Z. (2013). Model-model Media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Vrama Widya.
Damopolli, I., & Nunaki, J. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Komik IPA Terpadu Materi Sistem Pencernaan Pada Manusia.
Daryanto. (2016). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Fitria, Y. F. D., & Mawartiningsih, L (2018). Pengembangan Media Komik Berbasis Karakter. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning (Vol. 15, No. 1, pp. 409-413).
Firyal, R. A. (2020). Pembelajaran Daring dan Kebijakan New Normal Pemerintah.
Pendidikan, M., & Indonesia, K. R. (2020). Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disease (COVID-19). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Santoso, P.B., Wijayanti, L.M., Choi, C.H., & Putri, R.S. (2020). Studi eksploratif dampak pandemi covid-19 terhadap proses pembelajaran online. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1):1-12.
Rachmawati, D. A. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Biologi Pada Materi Sistem Pencernaan. Universitas Negeri Malang, Malang.
Ramdani, A., Jufri, A. W., & Jamaluddin, J. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Masa Pandemi Covid-19 untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(3), 433-440.
Rigianti, H.A. (2020). Kendala pembelajaran daring guru di Kabupaten Banjarnegara. Journal Elementary School, 7(2):297-302.
Rusdi, M. 2018. Penelitian desain dan Pengembangan Kependidikan. Depok: PT Raja Grafindo
Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan, Jenis, Metode dan Prosedur. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Soedarso, N. (2015). Komik: Karya Sastra Bergambar. Humaniora, 6 (4), 496- 506.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, N. S. 2005. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Syarifah, U. S. (2021). Pengembangan Media Komik dalam Pembelajaran Jarak Jauh untuk Meningkatkan Pemahaman dan Hasil Belajar Anak Tunagrahita. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(7), 917-924.
Trianto. (2015). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Vassilikopoulou, M., Retalis, S., Nezi, M., & Boloudakis, M. (2011). Pilot use of digital educational comics in language teaching. Educational Media International, 48(2), 115-126.
Widyawati, A., & Prodjosantoso, A. K. (2015). Pengembangan media komik IPA untuk meningkatkan motivasi belajar dan karakter peserta didik SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(1), 24-35.
Yurianto, A., & Bambang Wibowo, K. P. (2020). Pedoman Pencegahan Dan Pengendalian Coronavirus Disease (COVID-19)(MI Listiana Azizah, Adistikah Aqmarina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Putri Pancar Kasih, Muhaimin Muhaimin , Bambang Hariyadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).