Analisis kebutuhan E-book Mikrobiologi Terapan berbasis Kekayaan Lokal Jambi untuk Menumbuhkan Jiwa Berwirausaha
(Analysis of the need for an E-book of Applied Microbiology based on Jambi's Local Wealth to Grow an Entrepreneurial Spirit)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.17524Abstract
The purpose of this study was to determine the need for an e-book of applied microbiology based on Jambi's local wealth to foster an entrepreneurial spirit in the Biology Education Study Program, Jambi University. This research is a qualitative descriptive study. The method used in the form of interviews and questionnaires to students. The data were analyzed using descriptive analysis and the percentage of the answers given was divided by the total number of respondents multiplied by 100%. The results of this study indicate that: (1) microbiology learning has not used project-based learning in accordance with Jambi's local wealth based to foster an entrepreneurial spirit; (2) 97.1% of students are interested in applied microbiology materials applied to foster an entrepreneurial spirit by utilizing local Jambi wealth (3) 88.2% of students have never had applied microbiology teaching materials in the form of e-books based on Jambi's local wealth to foster an entrepreneurial spirit as material teach the learning process. The conclusion of this study is that it is necessary to develop teaching materials in the form of an e-book of applied microbiology based on Jambi's local wealth to foster an entrepreneurial spirit.
Key words: E-Book, Microbiology, Entrepreneurship
AbstrakÂ
Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui kebutuhan terhadap e-book mikrobiologi terapan berbasis kekayaan lokal Jambi untuk menumbuhkan jiwa berwirausaha di Prodi Pendidkan Biologi Universitas Jambi. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Metode yang digunakan berupa wawancara dan kuesioner pada mahasiswa. Data dianalisis menggunakan analisis deskriptif dan prosentase dari hasil jumlah jawaban yang diberikan dibagi jumlah seluruh responden dikali 100%. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) pembelajaran mikrobiologi belum menggunakan pembelajaran berbasis proyek sesuai dengan berbasis kekayaan lokal Jambi untuk menumbuhkan jiwa berwirausaha; (2) 97,1% mahasiswa tertarik materi mikrobiologi terapan diterapkan untuk menumbuhkan jiwa kewirausahaan dengan memanfaatkan kekayaan lokal jambi (3) 88,2% mahasiswa belum pernah bahan ajar mikrobiologi terapan berbentuk e-book berbasis kekayaan lokal Jambi untuk menumbuhkan jiwa berwirausaha sebagai bahan ajar proses pembelajaran. Kesimpulan dari penelitian ini adalah perlu dikembangkan bahan ajar berupa e-book mikrobiologi terapan berbasis kekayaan lokal Jambi untuk menumbuhkan jiwa berwirausaha.
Kata kunci: E-Book, Mikrobiologi, Berwirausaha
Downloads
References
Afidah, M. (2020). Identifikasi Miskonsepsi Mahasiswa tentang Mikrobiologi melalui Pembelajaran Menggunakan Media Gambar. Lectura : Jurnal Pendidikan, 11(1), 131–141. https://doi.org/10.31849/lectura.v11i1.3773
Anwar, M., Supardi, & Sugiharto, D. Y. P. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi dengan Pendekatan Bioenterpreneurship untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Ilmiah dan Minat Berwirausaha Siswa. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 1(1), 38–44.
Buana, D. R. (2020). Analisis Perilaku Masyarakat Indonesia dalam Menghadapi Pandemi Virus Corona (Covid-19) dan Kiat Menjaga Kesejahteraan Jiwa. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(3). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i3.15082
Cahyono, S. B., & RUMAHORBO, B. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Proses Pembelajaran Biologi Kelas X Ipa Sma Se- Kabupaten Sorong Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 5(3), 1–11. https://doi.org/10.31957/jipi.v5i3.315
Darwis, M., Kumar, R., Niswaty, R., & Nasrullah, M. (2021). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Feasible (JIF), 3(1), 31. https://doi.org/10.32493/fb.v3i1.2021.31-41.8694
Gemnafle, M., & Batlolona, J. R. (2021). Manajemen Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Indonesia (JPPGI), 1(1), 28–42. https://doi.org/10.30598/jppgivol1issue1page28-42
Hasiru, D., Badu, S. Q., & Uno, H. B. (2021). Media-Media Pembelajaran Efektif dalam Membantu Pembelajaran Matematika Jarak Jauh. Jambura Journal of Mathematics Education. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v2i2.10587
Irvani, A. I., Warliani, R., & Amarulloh, R. R. (2020). Pelatihan Pemanfaatan Teknologi Informasi Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal PkM MIFTEK. https://doi.org/10.33364/miftek/v.1-1.35
Kurniawan, R., & Sanawiri, B. (2018). Analisis Perbandingan Intensi Kewirausahaan Mahasiswa (Survei pada Mahasiswa di Universitas Brawijaya Malang dan Universitas Ciputra Surabaya). Jurnal …, 61(1), 128–136. http://administrasibisnis.studentjournal.ub.ac.id/index.php/jab/article/view/2555
Listiaji, P., & Subhan, S. (2021). Pengaruh Pembelajaran Literasi Digital Pada Kompetensi Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Calon Guru. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 107–116. https://doi.org/10.24832/jpnk.v6i1.1948
M. Rohwati. (2012). Penggunaan Education Game Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Biologi Konsep Klasifikasi Makhluk Hidup. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1), 75–81.
Meyers, A. D., & Hurley, P. (2008). From the classroom: Bioentrepreneurship education programmes in the United States. Journal of Commercial Biotechnology, 14(1), 2–12. https://doi.org/10.1057/palgrave.jcb.3050078
Prayitno, T. A., & Hidayati, N. (2016). Penerapan Lesson Study pada Kegiatan Praktikum Mikrobiologi Program Studi Pendidikan Biologi IKIP Budi Utomo Malang. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 8(2), 51. https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v9i1.3888
Selviani, I. (2019). Pengembangan Modul Biologi Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik SMA. IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(2). https://doi.org/10.29300/ijisedu.v1i2.2032
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R&DSugiyono. 2013. “Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D.†Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. https://doi.org/10.1. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, Dan R&D.
Tenriawaru, E. P. (2014). Manfaat Mempelajari Biologi Molekuler ( Kajian Sistem Penggolongan Darah ABO ). Prosiding Seminar Nasional Biologi Molekuler.
Ummah, R., Suarsini, E., & Lestari, S. R. (2020). Pengembangan E-modul Berbasis Penelitian Uji Antimikroba pada Matakuliah Mikrobiologi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i5.13432
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Retni S Budiarti, Harlis Harlis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).