Pengembangan E-Modul Berbasis Komik dilengkapi Video Faktual pada Pelajaran IPA SMP Kelas VII
(The Development of Comic-Based E-Modules with Factual Videos in Science Lessons in Class VII SMP)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.16613Abstract
Technology-based teaching materials were developed to assist student learning activities. The use of teaching materials that can be used in the form of e-modules is one of the teaching materials that can help students to learn. In order for e-modules to be attractive to students, it is necessary to develop more attention to student interests. This study aims to produce comic-based e-modules equipped with factual videos for class VII science lessons on environmental pollution, global warming and the earth's layers. This research is a development research that adapts the ADDIE development model. The ADDIE model development stage consists of analysis, design, development, implementation and Evolution. The stage before testing the e-module is validated first. Validation consists of material validation and media validation. The validation of the very category material and the very good category of media validation, so that the e-module was declared worthy to be tested. The e-module was piloted at SMP IT Nurul Ilmi Jambi class VII. Based on the results of the study, it was concluded that the comic-shaped module equipped with factual videos in the seventh grade science lesson was declared effective.
Key words: E-Module, Comic Based, Factual Video
Â
Abstrak
Bahan ajar berbasis teknologi dikembangkan untuk memebantu kegiatan belajar siswa. Penggunaan bahan ajar yang dapat digunakan berupa e-modul merupakan salah satu bahan ajar yang dapat membantu siswa untuk belajar. Agar e-modul yang menarik bagi siswa maka perlu pengembangan yang lebih memperhatikan minat siswa. Penelitian ini bertujuan utuk menghasilkan e-modul berbasis komik dilengkapi video faktual untuk pelajaran IPA kelas VII pada materi pencemaran lingkungan, pemanasan global dan lapisan bumi. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan yang mengadaptasikan model pengembangan ADDIE. Tahap pengembangan model ADDIE Terdiri dari analysis, design, development, implementation dan Evolution. Tahap sebelum diujicobakan e-modul divalidasi terlebih dahulu. Validasi terdiri dari validasi materi dan validasi media. Validasi materi kategori sangat dan validasi media kategori sangat baik, sehingga e-modul dinyatakan layak untuk diujicobakan. E-modul diujicobakan di SMP IT Nurul Ilmi Jambi kelas VII. Berdasarkan hasil penelitian disimpulkan bahwa modul berbentuk komik dilengkapi video faktual pada pelajaran IPA kelas VII dinyatakan efektif.Â
Kata kunci:E-modul, Berbasis komik, Video faktual
Downloads
References
Aditia, M. T., & Muspiroh, N. (2013). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Sains, Lingkungan, Teknologi, Masyarakat dan Islam (Salingtemasis) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Ekosistem Kelas X Di SMA NU (Nadhatul Ulama) Lemahabang Kabupaten Cirebon. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 2(2), 127-148.
Burhan, N. (2018). Sastra Anak: Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yokyakarta: Gadjah Mada University Press.
Dick, W., Carey, L., dan Carey, J. O., (2015) The Systematic Desgn of instruction, 8th Edition. Boston: Pearson.
Febriandika, T. (2016). Pengembangan Modul IPA Dengan Teknik Komik Disertai Kartu Soal Di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(5), 295-306.
Ika Lestari. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi Sesuai dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Padang: Akademia Permata.
Imamah, N. (2012). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Pembelajaran Kooperatif Berbasis Konstruktivisme Dipadukan dengan Video Animasi Materi Sistem Kehidupan Tumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1).
Khasanah, A. N., Widoretno, S., & Sajidan, S. (2017). Effectiveness of Critical Thinking Indicator-Based Module in Empowering Student's Learning Outcome in Respiratory System Study Material. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(1), 120425.
Kristanto, A. (2011). Pengembangan Model Media Video Pembelajaran Mata Kuliah Pengembangan Media Video/TV Program Studi Teknologi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya, Doctoral dissertation.
Kurniawan, D., Suyatna, A., & Suana, W. (2015). Pengembangan Modul Interaktif Menggunakan Learning Content Development System pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Pembelajaran Fisika, 3(6).
Myers, R. D dan Reigelutuh, C.M., (2017) Desiging Games for Learning; in Reigeluth, C. M., Beatty, B, J and Myers (ed), Intructional Design Theories and Models. The Learner-Centered Paradigm of Education Vol.4 (351-384)
Mediawati, E. (2011). Pembelajaran Akuntansi Keuangan Melalui Media Komik untuk Meningkatkan Prestasi Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 68-76
Nurhasanah, Siti, and Ahmad Sobandi. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper) 1.1 128-135.
Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 3(1).
Suarsana, IM. Mahayukti GA. (2013). Pengembangan E-Modul Berorientasi Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Mahasiswa. Universitas Genesha, 2(2), 12
Daryanto. (2013). Menyusun Modul: Bahan Ajar untuk Persiapan Guru dalam Mengajar. Yogyakarta: Gava Media.
Enawati, E., & Sari, H. (2010). Pengaruh Penggunaan Media Komik terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Pontianak Pada Materi Larutan Elektrolit dan Nonelektrolit. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 1(1).
Ghaliyah, Sitti, Fauzi Bakri, and Siswoyo Siswoyo (2015). Pengembangan modul elektronik berbasis model learning cycle 7E pada pokok bahasan fluida dinamik untuk siswa SMA kelas XI. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 5(1).
Rangkuti, A. N. (2014). Konstruktivisme dan Pembelajaran Matematika. Darul Ilmi, 2(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Humairah Farsa, Asni Johari, Kamid Kamid
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).