Analisis dan Rekonstruksi Lembar Kegiatan Peserta Didik pada Materi Sistem Indera Penglihatan Manusia

(Analysis and Reconstruction of Student Worksheet of Human Visual Sensory System)

Authors

  • Yusnita Renata Tamba Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sri Anggraeni Anggraeni Universitas Pendidikan Indonesia
  • Bambang Supriatno Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.13029

Abstract

Practical activities are one of the ways used to provide opportunities for students to learn independently and construct their own knowledge. In doing practicum, students use LKPD which contains objectives, tools, materials and work steps that will be carried out by students. The purpose of this study was to analyze and describe the conceptual, competency, practical and knowledge construction components used by students in studying the human visual sense system. The sample used in this study consisted of nine textbooks published from 2009 to 2019 which were selected using a purposive sampling technique. The analysis was carried out using instruments made based on the Vee diagram. The results of the analysis found that the LKPD used had not been able to meet the minimum standards of basic competencies that had been set in the curriculum. LKPD needs to be reconstructed and developed again to achieve at least a minimum standard of competence.

Abstrak. Kegiatan praktikum menjadi salah satu cara yang digunakan dalam memberi kesempatan bagi siswa untuk belajar mandiri dan mengonstruksi pengetahuannya sendiri. Dalam melakukan praktikum, siswa menggunakan LKPD yang memuat tujuan, alat, bahan serta langkah kerja yang akan dilakukan oleh siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis dan mendeskripsikan komponen LKPD dari aspek relevansi dengan kurikulum, kompetensi, praktikal dan konstruksi pengetahuan yang dipakai siswa dalam mempelajari materi sistem indera penglihatan manusia. Adapun sampel yang dipakai dalam penelitian ini terdiri atas sembilan buku pelajaran yang terbit dari tahun 2009 hingga 2019 yang dipilih dengan teknik purposive sampling. Analisis dilakukan menggunakan instrumen yang dibuat berdasarkan diagram Vee. Hasil analisis ditemukan bahwa LKPD yang digunakan belum dapat memenuhi standar minimum kompetensi dasar yang sudah ditetapkan dalam kurikulum. LKPD indera penglihatan perlu direkonstruksi dan dikembangkan lagi untuk mencapai setidaknya standar minimal kompetensi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrahams, I., & Millar, R. (2008). Does Practical Work Really Work? A study of the effectiveness of practical work as a teaching and learning method in school science. International Journal of Science Education. 1-25. DOI: 10.1080/09500690701749305

Anderson, L. W., Krathwohl, D. R. (2017). Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen (Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom). Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Attard, A., et al. (2010). Student Centered Learning an Insight Into Theory and Practice. Bucharest: Partos Timisora

Arikunto, S. (2003). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

Bertin, J. (1983). Semiology of Graphic. Wincounsin: University of Wincounsin Press

Creswell, J. W. (2016). Research Design (4th ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Furqan, H., Yuszrizal, & Saminan. (2016). Pengembangan Modul Praktikum Berbasis Inkuiri untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Siswa Kelas X di SMA Negeri 1 Bukit Bener Meriah. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 4(2). 124-129

Hidayah, A.S. (2012). Manajemen Sekolah Berbasis Karakter. Jurnal Inovasi dan Kewirausahaan. 1(1). 8-22

Hidayati, N. (2015). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa Materi Sistem Saraf, Indera dan Hormon. Saintifika. 17(2). 1-9

Hindriana, A.F. (2016). The Development of Biology Practicum Learing based on Vee Diagram for Reducing Student Cognitive Load. Journal of Education, Teaching and Learning. 1(2). 61-65

Kemendikbud. (2018). Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 Tahun 2018. Jakarta.

Lahra, A.S., Hasan, M., Mursal. (2017). Pengembangan Modul Praktikum Berbasis Pendekatan Open Ended untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 5(1). 36-43

Lestari, R., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2020). Analisis Konseptual, Praktikal, Konstruksi Pengetahuan dan Rekonstruksi Lembar Kerja Praktikum Enzim Katalase. Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi. 6(4). 476-491

Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Learning How to Learn. Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53). New York: Cambridge University Press

Okam, C.C & Zakari, I.I. (2017). Impact of Laboratory-Based Teaching Startegy on Students’ Attitudes and Mastery of Chemistry in Katsina Metropolis. International Journal of Innovative Research and Development. 6(1). 112-121

Prabowo, A., Heriyanto. (2013). Analisis Pemanfaatan Buku Elektronik (E-book) oleh Pemustaka di Perpustakaan SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Kepustakaan. 2(2). 1-9

Ramadhayanti, Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis dan Rekonstruksi Lembar Kerja Peserta Didik Indra Pengecap Berbasis Diagram Vee. Biodik:Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi. 6(2). 200-213. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9441

Ritonga, N. (2016). Analisis Kesulitan Belajar pada Materi Pokok Sistem Pernapasan Manusia di SMP Abdi Negara Asam Jawa. Wahana Inovasi. 5(2). 409-415

Shana, Z.J., & Abulibdeh, E.S. (2020). Science Practical Work and Its Impact on Students’ Science Achievement. Journal of Technology and Science Education. 10(2). 199-215. https://doi.org/10.3926/jotse.888

Supriatno, B. (2018). Praktikum untuk Membangun Kompetensi. Proceeding Biology Education Conference. 15 (1). 1-18. Retrieved from https://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/view/27558/19050

Wahidah, N.S., Supriatno, B., Kusumastuti, M.N. Analisis Struktur dan Kemunculan Tingkat Kognitif pada Desain Kegiatan Laboratorium Materi Fotosintesis. Indonesian Journal of Biology education. 1(2). 70-76

Downloads

Published

2021-06-21 — Updated on 2020-06-21

Versions

How to Cite

Tamba, Y. R., Anggraeni, S. A., & Supriatno, B. . (2020). Analisis dan Rekonstruksi Lembar Kegiatan Peserta Didik pada Materi Sistem Indera Penglihatan Manusia: (Analysis and Reconstruction of Student Worksheet of Human Visual Sensory System). BIODIK, 7(2), 205-215. https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.13029 (Original work published June 21, 2021)

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>