Analisis dan Rekontruksi Lembar Kerja Peserta Didik Pada Konsep Sistem Pencernaan Makanan di SMA

(Analysis and Reconstruction of Student Worksheets On Concept Digestive System Food In Senior High School)

Authors

  • Deri Adiyanto Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sri Anggraeni Universitas Pendidikan Indonesia
  • Bambang Supriatno Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.12976

Abstract

Student worksheets as guide for implementation of the practicum process to improve the skills of students. but, in reality this is not case. This study aims to analyse and describe aspesct of relevance, curriculum, practical and knowledge construction on student worksheets used in second from the curriculum 1984 to curricullum 2013 revision as well as to reconstructs the LKPD components. The research method is descriptive qualitative ANCOR model. The research samples was take by using purposive sampling technique with 7 LKPD. The research instrument used was the analysis of relevance, competence, practically and knowledge construction which was adapted from Novak & Gowin (1984). The results showed that the LKPD on the concept of the digestive system in the 1994, 2006, 2013, 2013 revision curriculum had several components that had to be reconstructed, besides that the development of LKPD content did not change according to curriculum development, this practicum had been carried out in junior high schools. Therefore, it is necessary to improve LKPD in the concept of the food digestive system. The components that are repaired: Activity objectives, theoretical basis, tools and materials, work steps, data recording and practical question, this improvement is expected to provide an understanding in accordance with the demands of the current curriculum, namely the 2013 curiculum, providing a more meaningful practicum, besides that, students are able to increase minds on and hands on abilities in practicum activities to face the era of industrial revolution 4.0.

Abstrak. Lembar Kerja Peserta Didik sebagai penuntun proses pelaksanaan praktikum untuk meningkatkan keterampilan peserta didik. Namun pada kenyataanya tidak demikian. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisian mendeskripsikan aspek relevansi, kurikulum, praktikal dan konstruksi pengetahuan pada lembar kerja peserta didik yang digunakan di sekolah dari kurikulum tahun 1984 sampai erta merekontruksi komponen LKPD. Metode penelitian adalah deskriptif kualitatif model ANCOR. Pengambilan sampel penelitian dilakukan dengan teknik purposive sampling LKPD berjumlah 7 buah. Instrumen penelitian yang digunakan yaitu analisis relevansi, kompetensi, praktikal dan konstruksi pengetahuan yang diadaptasi dari Novak & Gowin (1984). Hasil penelitian menunjukkan LKPD pada konsep sistem pencernaan pada kurikulum tahun 1994, 2006, 2013, 2013 revisi memiliki beberapa komponen yang harus direkontruksi, selain itu perkembangan konten LKPD tidak berubah sesuai perkembangan kurikulum, praktikum tersebut pernah dilakukan di SMP. Oleh karena itu diperlukan perbaikan LKPD pada konsep sistem pencernaan makanan. Adapun komponen yang diperbaiki antara lain : tujuan kegiatan, dasar teori, alat dan bahan, langkah kerja, perekaman data dan pertanyaan praktikan, perbaikan ini diharapkan memberikan pemahaman yang sesuai dengan kurikulum 2013 revisi, memberikan praktikum yang lebih bermakna, selain itu supaya peserta didik mampu meningkatkan kemampuan minds on dan hands on dalam kegiatan praktikum untuk menghadapi era revolusi industri 4.0.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calais, G. J. (2009). The Vee Diagram as a Problem Solving Strategy : Content Area Reading / Writing Implications. 19(3), 1–8.

Harsawati,F., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis Lembar Kerja Siswa Praktikum Biologi SMA Pada Materi Uji Kandungan Zat Makanan. (Analysis of Studentd Worksheets of Biology Practicum in High School on Subject Matter Test Food Content).(2020).570-583

Huda, Intan,Z, N., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis Kesesuaian Lembar Kerja Menggunakan Metode Ancor pada Praktikum Plasmolisis pada Sel Tumbuhan ( The Comformity Analysis of Worksheets using an Ancor Method in The Practical Work of Plasmolysis mampu membantu peserta didik memahami konsep-konsep y. 6(2018), 550–561.

Juhanda, A., Rustaman, N. Y., Hidayat, T., & Wulan, A. R. (2021). Jurnal Ilmiah Edukasia ( JIE ) PERSPEKTIF PENALARAN OPERASI FORMAL-. 1(1), 1–8.

Laelasari, I., & Supriatno, B. (2018). Analisis komponen penyusun desain kegiatan laboratorium bioteknologi. Jurnal Bioedukatika, 6(2), 84. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v6i2.10592

Lase, D. (2019). Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 12(2), 28–43. https://doi.org/10.36588/sundermann.v1i1.18

Millar, R., & Abrahams, I. (2009). Practical work - Research Database, The University of York. School Science Review, 91(334), vol 91, no. 334, pp. 59-64. http://www.gettingpractical.org.uk/documents/RobinSSR.pdf%0Ahttps://pure.york.ac.uk/portal/en/publications/practical-work(c03cbc1b-69e7-4d33-879b-05081247b0ee)/export.html

Novak. J.D.& Gowin D.B. (1984). Learning how to learn.USA: Cambridge University Press.

Reflianto, & Syamsuar. (2018). Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2), 1–13.

Roza, M. (2018). Pengembangan LKPD Berbasis Praktikum pada Pembelajaran IPA di Madrasah Tsanawiyah. Natural Science Journal, 4(2), 664–675.

Rusmiyati, A., & Yulianto, A. (2009). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Dengan Menerapkan Model Problem Based-Instruction. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 5(2), 75–78. https://doi.org/10.15294/jpfi.v5i2.1013

Rustaman, A., & Wulan, A. N. (2007). Kegiatan laboratorium dalam pembelajaran biologi. Universitas Terbuka.

Sari, Y. P., Rahman, A., & Kasrina, K. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berdasarkan Studi Pengaruh Osmosis Terhadap Warna Mata. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 2(2), 16–21. https://doi.org/10.33369/diklabio.2.2.16-21

Sukartono. (2018). Revolusi Industri 4.0 dan Dampaknya terhadap Pendidikan di Indonesia. FIP PGSD Universitas Muhammadiyah Surakarta, 1–21.

Supriatno, B. (2013). Pengembangan Program Perkuliahan Pengembangan Praktikum Biologi Sekolah Berbasis ANCORB untuk Mengembangkan Kemampuan Merancang dan Mengembangkan Desain Kegiatan Laboratorium. Disertasi Jurusan Pendidikan Biologi FPMIPA UPI: Tidak diterbitkan.

Supriatno, B. (2018). Praktikum untuk Membangun Kompetensi. Proceeding Biology Education Conference, 15(1), 1–18.

Vikram, M., Supriatno, B., & Indonesia, U. P. (2020). Analisis Komponen Penyusun Lembar Kerja Peserta Didik Uji Golongan Darah Sistem ABO ( Analysis of Component Compiler of Student Worksheet for ABO System Blood Type Test ). 6, 562–569.

Widodo, A., & Ramdaningsih, V. (2006). Analisis Kegiatan Praktikum Biologi di SMP dengan Menggunakan Video. Metalogika, 9(2), 146–158.

Yuliani,Dewi. (2018). Petunjuk Praktikum Biokimia. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.PDF

Zubaidah, S. (2019). Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan Dengan Tema “Isu-Isu Strategis Pembelajaran MIPA Abad 21, Desember, 1–17.

Downloads

Published

2021-06-01 — Updated on 2020-06-01

Versions

How to Cite

Adiyanto, D., Sri Anggraeni, & Bambang Supriatno. (2020). Analisis dan Rekontruksi Lembar Kerja Peserta Didik Pada Konsep Sistem Pencernaan Makanan di SMA: (Analysis and Reconstruction of Student Worksheets On Concept Digestive System Food In Senior High School). BIODIK, 7(2), 11-22. https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.12976 (Original work published June 1, 2021)

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>