Pengembangan Komik Biologi Pada Materi Pteridophyta Untuk Siswa SMA
(Development of Biological Comics on Pteridophyta Material for High School Students)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v7i01.11267Abstract
This research is the background of the problems that occur in school, namely, lack of interest in reading in students, students tend to choose subjects they like and student learning outcomes are still low seen from their KKM scores. The research objective was to develop comics on Pteridophyta material for class X SMA Negeri 2 Sungai Penuh. The research method uses development research with the ADDIE model. The stages include Analysis, Disgn, Development, Implementation and Evaluation. Products in the form of comics are needed to attract students' interest in reading. Products are validated by media experts and material experts. Validation by material experts was carried out 3 (three) times, with a final percentage of 80% meaning that the comic was in the valid category with a reasonable conclusion to be produced with revisions according to the suggestions. Meanwhile, the validation by media experts was carried out 2 (two) times by obtaining a percentage of 88%, meaning that the comic was in the very valid category with the conclusion that it was feasible to be produced with revisions according to the suggestions. The comic on Pteridophyta material for high school class X students obtained practical feasibility in the very good category. Practical feasibility was obtained from teachers and students in group trials. Eligibility of the teacher with a percentage of 88.24%, small group trials with a percentage of 85.33%, trials of two large groups with a percentage of 84.67% and 84.08% respectively. From the two large group trials, an agreement was obtained that strong and significant enough regarding the feasibility of comics on Pteridophyta material for class X high school students. Thus, the development carried out on products in the form of comics on Pteridophyta material can be produced and used in Biology learning in class X.
Abstrak. Penelitian ini melatar belakangi masalah yang terjadi disekolah diantaranya yaitu, Kurangnya minat baca pada siswa, siswa cenderung memilih mata pelajaran yang disukai dan hasil belajaar siswa yang masih rendah dilihat dari nilai KKM-nya. Tujuan penelitian adalah untuk mengembangkan komik pada materi Pteridophyta untuk siswa kelas X SMA Negeri 2 Sungai Penuh. Metode penelitian menggunakan penelitian pengembangan dengan model ADDIE. Tahapan meliputi Analys, Disgn, Development, Implementation dan Evaluation. Produk berupa komik dibutuhkan untuk menarik minat baca siswa. Produk di validasi oleh ahli media dan ahli materi. Validasi oleh ahli materi dilakukan sebanyak 3 (tiga) kali, dengan memperoleh persentase akhir 80% artinya komik berada dalam kategori valid dengan kesimpulan layak untuk diproduksi dengan revisi sesuai saran. Sedangkan validasi oleh ahli media dilakukan 2 (dua) kali dengan memperoleh persentase 88%, artinya komik berada dalam kategori sangat valid dengan kesimpulan layak untuk diproduksi dengan revisi sesuai saran. Komik pada materi Pteridophyta untuk siswa SMA kelas X memperoleh kelayakan secara praktis dengan kategori sangat baik. Kelayakan praktis diperoleh dari guru dan siswa pada uji coba kelompok. Kelayakan dari guru dengan persentase sebesar 88,24%, ujicoba kelompok kecil dengan persentase 85,33%, uji coba dua kelompok besar dengan masing-masing persentase 84,67% dan 84,08%.Dari uji coba dua kelompok besar didapat kesepakatan yang  cukup kuat dan signifikan mengenai kelayakan komik pada materi Pteridophyta untuk siswa SMA kelas X. Dengan demikian, pengembangan yang dilakukan pada produk berupa komik pada materi Pteridophyta dapat diproduksi dan digunakan dalam pembelajaran Biologi pada kelas X.
Downloads
References
Akbar, OA. (2015). Minat Belajar Siswa terhadap Media Komik Berbasis Pendekatan Saintifik pada Materi Sistem Pencernaan Kelas XI SMA. BioEdu, 4 (1), 750-754.
Arahim, Z., dkk. (2009). Ilmu Pengetahuan Alam untuk SMP/MTs Kelas VII. Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.Ariesta, O. (2013). Kebudayaan Lokal Sebagai Potensi dalam Berkarya Komik. Bercadik, 1 (1), 95-110.
Budiaji, W. (2013). Skala Pengukuran dan Jumlah Respon Skala Likert. Jurnal Ilmu Pertanian dan Perikanan [JIPP], 2 (2), 127-133.
Gumelar, MS. (2011). Cara Membuat Komik. Jakarta: PT. Indeks.
Handayani, S. (2010). Perbandingan Efektifitas Pemberian Informasi Melalui Media Cerita Bergambar (Komik) Versi BKKBN dengan Media Leaflet. Gaster, 7 (1), 482-490.
Haka, N. B. (2020). Pengembangan Komik Manga Biologi Berbasis Android untuk Peserta Didik Kelas XI Ditingkat SMA/MA. Journal of Biology Education, 1(1), 17-32. DOI: http://dx.doi.org/10.21043/jobe.v1i1.3284
Iskandar. (2008). Metodelogi Penelitian Pendidikan dan Sosial (Kuantitaif dan Kualitatif). Jakarta: Gaung Persada Press.
Manalu, MA. (2017). Pengembangan Media Komik Matematika Berbasis Nilai Karakter pada Materi Trigonometri Di Kelas X SMA Negeri 1 Indralaya Utara. Jurnal Elemen, 3 (1), 35-48.
Mukti, DN. (2015). Penciptaan Karya Komik Alternatif. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 3 (2), 16-22.118
Mulyani, SP. (2015). Pengembangan Media Komik untuk Pembelajaran Bahasa Jawa di Kelas III SD Negeri Tegalpanggung. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Novianti, RD dan Syaichudin, M. (2010). Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Bentuk soal Cerita Bab Pecahan Pada Siswa Kelas V SDN Ngembung. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10 (1), 74â€85.
Nurlatipah, N. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Sains yang Disertai Foto untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Sumber pada Pokok Bahasan Ekosistem. Scientiae Educatia, 5 (2), 1-13.
Octaviany, I. (2013). Pengembangan Media Komik dengan Menggunakan Adobe Flash CS3 Professional untuk Mengajarkan Keterampilan Menulis Dongeng pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Sawangan. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Putra, N. (2013). Research dan Development Penelitian dan Pengembangan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Safitri, R. (2016). Biologi Peminatan Matematika dan Ilmu-ilmu Alam untuk SMA/MA X. Surakarta: CV Mediatama.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Bandung: Alfabeta CV.
Utariyanti, I. F. Z., Wahyuni, S., & Zaenab, S. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis komik dalam materi sistem pernapasan pada siswa kelas VIII MTs Muhammadiyah 1 Malang. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 1(3). DOI: https://doi.org/10.22219/jpbi.v1i3.2668
Wahyuningsih, AN. (2011). Pengembangan Media Komik Bergambar Materi Sistem Saraf untuk Pembelajaran yang Menggunakan Strategi PQ4R. PP, 1 (2), 102-110.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Karlena, Revis Asra, Bambang Hariyadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).