This is an outdated version published on 2020-10-13. Read the most recent version.

Efektifitas Media Pembelajaran Berbasis Smartphone Untuk Mengembangkan Sikap Peduli Lingkungan Peserta Didik

(The Effectiveness of Smartphone Based Learning Media to Develop Attitudes Caring for Students 'Environmental)

Authors

  • Calvin Talakua STKIP Gotong Royong Masohi
  • Centhya Victorin Maitimu STKIP Gotong Royong Masohi

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.10006

Keywords:

Learning Media, Mobile Learning, Smartphones, Interest in Learning

Abstract

This study aims to describe the effectiveness of using smartphone-based learning media on ecosystem materials in developing students' environmental care attitudes. The population of this study were students of class X SMA Negeri 1 Seram Utara Barat even semester 2019/2020 academic year. The number of students was 24 people. This research includes pre-experimental research using the One Group Pretest-Posttest Design. Learning using smartphone-based media is carried out four times face to face and one time giving the final test (posttest). The instrument used in this study was a questionnaire for students' environmental care attitudes. The results showed that the effectiveness of the use of smartphone learning media on ecosystem material from the average value of the questionnaire for environmental care attitudes of students reached 80 in the cultural category. The N-gain calculation is 0.60 in the medium category. The Paired Sample T-test resulted in a significance level of 0.00 <0.05 (effective). This shows that between the pre-test before using smartphone learning media on ecosystem material and the post-test after using smartphone learning media experiences a significant difference. Based on the results of several tests it is concluded that smartphone learning media on ecosystem material is effective in developing environmental care attitudes of SMA Negeri 1 students. North West Seram.

Abstrak. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan keefektifan dari penggunaan media pembelajaran berbasis smartphone pada materi ekosistem dalam mengembangkan sikap peduli lingkungan siswa. Populasi penelitian ini adalah peserta didik kelas X SMA Negeri 1 Seram Utara Barat tahun ajaran 2019/2020 semester genap. Jumlah peserta didik sebanyak 24 orang. Penelitian ini termasuk penelitian pra-eksperimental menggunakan One Group Pretest-Posttest Design. Pembelajaran menggunakan media berbasis smartphone dilaksanakan empat kali tatap muka dan satu kali pemberian tes akhir (posttest). Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah angket sikap peduli lingkungan siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keefektifan penggunaan media pembelajaran smartphone pada materi ekosistem dari nilai rata – rata angket sikap peduli lingkungan peserta didik mencapai 80 dengan kategori membudaya. Perhitungan N-gain adalah 0,60 dengan kategori sedang. Uji Paired Sample T-test memperoleh hasil tingkat signifikansi 0,00 < 0,05 (efektif). Hal ini menunjukkan bahwa antara pre-test sebelum menggunakan media pembelajaran smartphone pada materi ekosistem dan post-test setelah menggunakan media pembelajaran smartphone mengalami perbedaan yang signifikan Berdasarkan hasil beberapa uji disimpulkan bahwa media pembelajaran smartphonepada materi eksosistem  efektif dalam mengembangkan sikap peduli lingkungan siswa SMA Negeri 1 Seram Utara Barat.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfi, A. F. (2001). Dasar Sistem Kendali (Bahan Ajar. Jurusan Pendidikan Teknik Elektro Fakultas Teknik UNY.

Ally, M. (2009). Mobile learning: transforming the delivery of education and training. AU Press.

Andini Dwi Rachmawati Baiduri, M. M. E. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif Berbantuan Web Dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 540–550.

Arif Budi Utomo, Upik Yelianti, Muswita, E. J. W. (2018). Pengembangan E-Book Berbasis Mobile Learning Pada Mata Kuliah Struktur Tumbuhan. BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi, 11(2), 93–104.

Arifin, Z. (2012). Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Rusda.

Chandrasegaran, A. L., Treagust, D. F. dan Mocerino, M. (2008). An Evaluation of a Teaching Intervention to Promote Students’ Ability to Use Multiple Levels of Representation When Describing and Explaining Chemical Reactionâ€s. Research in Science Education, 38(2), 237–248.

Goleman D., Bennet L., B. (2012). Eco Literate, How Educators Are Cultivating Emotional, Social and Ecological Intellegence. Jossey-Bass.

Hadi Gunawan, G. (2019). Analisis sikap peduli lingkungan siswa sd negeri 184 pekanbar. Jurnal pendidikan guru sekolah dasar, 8(2).

Hake, R. . (2004). Design-Based Research: A Primer for Physics Education Researchers. The American Journal of Physics, 2(1).

Hayatun Munawaroh. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Kvisoft Pada Materi Ekosistem Untuk Memberdayakan Sikap Peduli Lingkungan peserta Didik Kelas X SMA. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Hirsh-Pasek, K., Zosh, J.M., Golinkoff, R.M., Gray, J.H., Robb,M.B., dan Kaufman, J. (2015). Putting Education in â€Educational†apps: Lessons From teh Science of Learning. Psychological Science in the Public Interest, 16(1), 3–34.

Istiyanto, J. E. (2013). Pemrograman Smartphone Menggunakan SDK Android dan Hacking Android. Graha Ilmu.

Ipin, A. (2018). Konsep dan Aplikasi Mobile Learning dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Bio Educatio, 3(2), 01–09.

Ismawati, R., Saptorini, dan Wijayati, N. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Berstrategi React Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 7(1), 1044–1050.

Kim, D., Rueckert, D., Kim, D.J., dan Seo, D. (2013). Students’ preceptions and experiences of mobile learning. Language Learning Dan Technology, 17(3), 5273.

Nurrokmah, I.E. dan Sunarto, W. (2013). Pengaruh Penerapan Virtual Lab Berbasis Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa. Chemistry in Education, 2(1), 201–208.

Prasetyo, Y.D., Yektyastuti, R., Solihah, M., Ikhsan, J. dan Sugiyarto, K. . (2015). Pengaruh penggunaan media pembelajaran kimia berbasis aplikasi android terhadap peningkatan motivasi siswa SMA. Seminar Nasional Pendidikan Sains V.

Rochmani, S. (2011). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Mandarin Siswa Kelas V Di SD Tripusaka Surakarta.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Wasti, S. (2013). Hubungan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Tata Busana Di Madrasah Aliyah 2 Padang. Universitas Negeri Padang.

Valk, J.H., Rashid, A.T., dan Elder, L. (2010). Using Mobile Phones to Improve Educational Outcomes:An Analysis of Evidence from Asia. International Review of Research in Open and Distance Learning, 11(1), 117–140.

Zamroni, M. (2009). Perkembangan Teknologi Komunikasi dan Dampaknya terhadap Kehidupan. Jurnal Dakwah, 10(2), 202.

Downloads

Published

2020-10-13

Versions

How to Cite

Talakua, C., & Centhya Victorin Maitimu. (2020). Efektifitas Media Pembelajaran Berbasis Smartphone Untuk Mengembangkan Sikap Peduli Lingkungan Peserta Didik : (The Effectiveness of Smartphone Based Learning Media to Develop Attitudes Caring for Students ’Environmental). BIODIK, 6(3). https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.10006