Strategi Guru dalam Menumbuhkan Nilai Kebersamaan pada Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar

  • Syahrial Syahrial Universitas Jambi
  • Agung Rimba Kurniawan Universitas Jambi
  • Alirmansyah Alirmansyah Universitas Jambi
  • Arahul Alazi Universitas Jambi
Keywords: Strategy, Mutual value, Multicultutal Education

Abstract

Based on observations at SDN 47 / IV Jambi City, there are various Malay, Minang, Batak, Javanese and Betawi cultures. Although different students are not different from each other in the learning process or in groups, students help each other if there is a group that is experiencing difficulties in the learning process. This study aims to describe the teacher's strategy in growing togetherness for students in multicultural education in elementary schools. Suggestions used are qualitative ethnographic types. The research informants were IVC grade teachers. Research instruments: observation, interview and documentation. After the data is obtained it will be analyzed using the Miles and Huberman technique (reduction, display, verification). The results of the study are teacher strategies in growing togetherness values ​​in multicultural education, namely 1). Introducing the background of each student, 2). Bring students' familiarity through interviewing students to get to know each other better with one another 3). Placing sitting in class by changing 4). Form discussion groups from different ethnic groups. 5). Getting used to mutual cooperation in class or outside the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adisusilo, Sutarjo J.R. (2014). Pembelajaran Nilai Karakter: Konstruktivisme dan VCT Sebagai Pendekatan Pembelajaran Afektif. Jakarta: Rajawali
Afriyadi, M.M (2016) Implementasi Pendidikan Multi Kultural Dalam Meningkatkan Etika Siswa Di Kelas VII MtsN Denanyar Jombang. Repository Universitas Islam Negerimaulana Malik Ibrahim Malang
Ardianto, A (2016) Strategi Guru Pendidikan Agama islam (GPAI) Dalam Meningkatkan Religiusitas Siswa Muslim di Smp Taman Harapan Malang. Universitas Islam NegerinMaulana Ibrahim Malang
Arifudin, I. (2007). Urgensi implementasi pendidikan multikultural di sekolah. Insania, 12(2), 220-233.

Arsil, A. (2019). Implementasi Model Problem Based Learning Berbantuan Multimedia Di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 1-9. https://doi.org/10.22437/gentala.v4i1.6905
Butet, S. Saryono, D. & Dermawan, T. 2018. Konstruksi Pengetahuan Multikultural dalam Buku Tematik Terpadu untuk SD/MI Kelas IV. Jurnal Pendidikan, Vol 3. No 3.
Chan, F., Kurniawan, A. R., Herawati, N., Efendi, R. N., & Mulyani, J. S. (2019). Strategi Guru Dalam Mengelola Kelas di Sekolah Dasar. International Journal of Elementary Education, 3(4), 439-446.
Erawati,D. 2017. Peranan Sosialisasi Nilai Kebersamaan Dalam Upaya Meneggulangi Konflik Beragama Dalam Kehidupan Bermasyarakat Di Kota Palangka Raya. Vol 2. No 1.
Dewika, Yuliasma, Iriani. (2013). Strategi Guru Dalam Mengajarkan Kreativitas Siswa Pada Pembelajaran Seni Tari Di SMA Negeri 3 Payakumbuh. Vol 2. N0 1. E-Jurnal Sendratasik FBS Universitas Negeri Padang
Djamar, M (2015). Paradigma Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Hariandi, A. (2019). STRATEGI GURU DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA ALQURAN SISWA DI SDIT AULIA BATANGHARI. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 10-21.
Heruningsih, (2015) Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar 2 Candiwulan Kecamatan Kutasari Kabupaten Purbalingga. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Institut Tinggi Agama Islam Negeri Purwokerto
Indus, M (2011). Strategi Pembelajaran Tanpa Kekerasan. Vol. 4. No. 1. Program studi pendidikan agama islam FIAI UII yogyakarta
Islamiyah (2015). Implementasi Pendidikan Multikultural di SMA Selamat Pagi Indonesia Batu.Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibraahim Malang.
Kotten , NB (2005). Upaya Pengembangan Profesionalisme Guru Sekolah Dasar No. 1 Jurnal Ilmu Pendidikan
Kusumatuti, (2016). Pendidikan multikultural oleh guru beda agama dalam menanamkan kompetensi spritual siswa di SMP N1 Kasihan Bantul. Program studi Pendidikan Islam Konsentrasi Pendidikan Agama Islam.
Kurniawan, A. R., Noviyanti, S., & Arsil, A. (2019). Optimasi Model Problem Based Learning Berbantuan Multimedia untuk Meningkatkan Keterampilan Kerja Tim di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 7-16.
Miftakhuddin, M (2011). Pendidikan multikultural pada pendidikan bahasa dan budaya. Vol 1. No 2. Lensa
Moleong. L.J (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mulyadi, A (2011) Kontribusi Kompetensi Pedagogik Dan Iklim Organisasi Terhadap Kinerja Guru. Vol. 7, No. 1 Lensa
Pontoh, WP (2013). Peranan Komunikasi Interpersonal Guru Dalam Meningkatkan Pengatahuan Anak. Vol. 1. N0. 1. Jurnal “Acta Diurna”
Purwasito, (2015). Komunikasi Multikultural. Yogyakarta:PT. Pustaka Pelajar.
Rodiah, I (2008). Pengaruh Nilai Kebersamaan Budaya Lokal, Lingkungan Kerja, Dan Motivasi Terhadap Kreativitas Kerja Pengawai Di Badan Kepegawaian Kabupaten Sidoarjo. Vol 1. No. 1 Kalamsiasi
Rokhaniawati, Z (2017). Strategi Guru Dalam Proses Pembelajaran Pada Kelas Inkluksi Di SD Taman Muda Ibu Pawiyatan Yogyakarta. Vol. 3. No. 3. Trihayu Jurnal Pendidikan Ke-SD-An
Saliman,Wulandari,Mukminin, (2013). Model Pendidikan Multikultural Pada Sekolah Pembauran. UniversitasNegeri Yogyakarta.
Sanjaya, (2007). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.
Suhandi, A. (2017). Strategi Guru dalam Menumbuhkan Minat Belajar Sains di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(2), 1-17.
Sugiono, (2015). Metode Pendidikan (kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Bandung : Alfabeta Cv
Sugiyono, (2016). Metode Penelitian Kominasi. Bandung Alfabeta.
Suratno, Rusdi, Soedarta. (2010). Evaluasi Kinerja Guru Profesional (Studi Kasus Guru Sekolah Dasar Di Kota Jambi). Vol 12. No 1. Jurnal Penelitian Universitas Jambi Seri Humaniora
Suryana, Rusdiana (2015). Pendidikan Multikultural. Bandung: Cv Pustaka Setia
Trianto. 2007. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Published
2019-12-30
How to Cite
Syahrial, S., Kurniawan, A. R., Alirmansyah, A., & Alazi, A. (2019). Strategi Guru dalam Menumbuhkan Nilai Kebersamaan pada Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(2), 232-244. https://doi.org/10.22437/gentala.v4i2.8455