This is an outdated version published on 2019-12-29. Read the most recent version.

Pengembangan Media Miniatur Pembangkit Listrik Tenaga Air (PLTA) Pada Pembelajaran IPA Kelas IV Sekolah Dasar

DOI:

https://doi.org/10.22437/gentala.v4i2.8454

Keywords:

Media Miniatur, PLTA, IPA, Sekolah Dasar

Abstract

This study aims to develop learning media for miniature energy sources of hydroelectric power plants, to determine the validity and practicality of hydropower media. This type of research uses the ADDIE development model (analysis, design, development, implementation, evaluation.) This media was developed and then validated by the validator, including the validation of media experts and learning experts. From the results of the validation, the expert team can find out the feasibility level of the product made. After obtaining the results of validation, then the individual trials were carried out and a small group trial was conducted to determine the practicality of learning media for mini energy sources from the 4th grade hydroelectric elementary school. This researcher has produced a product in the form of a miniature PLTA energy source learning media with the theme of always saving energy, sub-themes of energy sources, learning 2, the contents of the competency learning energy class IV SD energy learning. Learning media for PLTA miniature energy sources developed can be used as learning support media, research is expected to be carried out in order to develop a variety of learning media that are more interesting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anitah, sry. 2009. Media pembelajaran. Surakarta: LPP UNS dan UNS press.
Aris. 2014. Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Ar- Ruzz Media.
Arsil, A. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Kelompok Berbasis Keterampilan Proses untuk Melatih Percaya Diri Siswa. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(1), 1-18.
Asyhar, Rayandra. 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Referensi.
Branch, Robert. 2009. Instructional Design: The ADDIE Approach. Springer: USA. Hamallik. O. 2008. Media Pembelelajaran. Bandung: PT. Cipta Adya Bakti.
Destrinelli, D., Hayati, D. K., & Sawinty, E. (2018). Pengembangan Media Konkret Pada Pembelajaran Tema Lingkungan Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 313-333.
Hayati, D. K. (2017). Pengembangan Buku Ajar Konsep Dasar IPA untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Mahasiswa. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(1), 151-167.
Jauhar, M. 2011. Implementasi PAIKEM dari BEHAVIORISTIK Sampai KONTRUKTIVISTIK. Jakarta. Prestasi Pustaka Publisher.
Kemendikbud. 2016. Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan dan Menenga. Jakarta: Kemendikbud.
Kurniawan, A. R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA berbasis Pendekatan Penemuan Terbimbing untuk Melatihkan Keterampilan Proses Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 2(2), 175-183.
Mustakim &Wahib, A. 2010. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Mulyani,S dan Nana, S. 2016 Perkembangan Peserta Didik. Jakarta:UT
Mulyatiningsih, Endang. 2011. Evaluasi Suatu Proses Program. Jakarta: Bumi Aksara.
Mulyatiningsih, Endang. 2012. Evaluasi Suatu Proses Program. Jakarta: Bumi Aksara.
Mulyatiningsih, Endang. 2012. Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Munadi, Y. 2013. Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakatra: Referensi (GP) Pres Grup.
Permendikbud. 3013. Undang-undang Nomor. 67 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum SD/MI: Permendikbud.
Putra, Sitiatava R. 2013. Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Yogyakarta: Diva Press.
Rifai, H. 2011.Praktikalitas Modul Berbasis Masalah pada Perkuliahan Kalkus I di Stkip PGRI Sumatera Barat. Jurnal. Padang: Stkip PGRI.
Sholeh, M. (2019). PENGEMBANGAN MEDIA POP-UP BOOK BERBASIS BUDAYA LOKAL KEBERAGAMAN BUDAYA BANGSAKU SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 131-143.
Sofnidar, S., & Yuliana, R. (2018). Pengembangan Media Melalui Aplikasi Adobe Flash Dan Photoshop Berbasis Pendekatan Saintifik. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 257-275.
Sumanttowa, U. 2010. Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: PT Indeks.
Susanto, A. 2013. Teori Belajar dan pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Grup.
Sudjana, Nana dan Ahmad, Rivai. 2011. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Pendekatan Kualitatif dan R&D)Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Pendekatan Kualitatif dan R&D)Bandung: Alfabeta.
Sukardi. 2009. Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara.
Tegeh, M, Jampel, N, Pudjawan, K. 2014. Model Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Tim Penyusun. 2011. Panduan Penulisan Skripsi PGSD Jurusan Ilmu Pendidikan FKIP Universitas Jambi. Jambi : Universitas Jambi.
Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.
Trianto. 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.
Wahyono & Nurachmandani. 2008. Fisika 2 Untuk SMA/MA Kelas X. Jakarta Departemen Pendidikan Nasional.
Widoyoko, E.P. 2012. Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Wuri dan Faturrahman. 2011. Pembelajaran Pkn Di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Nuhalitera.
Yamin, Martinis. 2009. Desain Pembelajaran Berbasis Tingkat satuan Pendidikan. Jakarta: Gzaung Persada.

Downloads

Published

2019-12-29

Versions

How to Cite

Pengembangan Media Miniatur Pembangkit Listrik Tenaga Air (PLTA) Pada Pembelajaran IPA Kelas IV Sekolah Dasar. (2019). Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(2), 220-231. https://doi.org/10.22437/gentala.v4i2.8454