The Effect of Mathematics Learning Using Learning Video Media on the Mathematical Reasoning Ability of Students

Authors

  • Dian Lestari Universitas Dayanu Ikhsanuddin
  • Maya Nurlita Universitas Dayanu Ikhsanuddin
  • Veny Mustianingsi Muhlis Universitas Dayanu Ikhsanuddin

DOI:

https://doi.org/10.22437/edumatica.v12i03.21784

Keywords:

learning video media, mathematical reasoning ability

Abstract

The formulation of the problem in this study was whether there was an effect of learning mathematics using instructional video media on the mathematical reasoning abilities of eighth grade students of SMP Negeri 2 Baubau. The purpose of this study was to determine the effect of learning mathematics using instructional video media on the mathematical reasoning abilities of eighth grade students of SMP Negeri 2 Baubau. This research is quantitative research with experimental method and pretest-posttest research design. The data in this study were conducted using a research instrument in the form of an essay test given at the beginning and end of the treatment. The results of descriptive analysis of data on Class VIII students of SMP Negeri 2 Baubau, obtained in the experimental class with learning treatment using mathematics learning videos before and after giving the students' Mathematical reasoning test, the mean value was 61.42; median 60.00; mode 100; standard deviation 23.082; variance 53; minimum 20; and a maximum of 100. So based on the average results of mathematical reasoning using the t-test, it shows that learning mathematics by using learning videos has a significant positive effect on the mathematical reasoning of class VIII students of SMP Negeri 2 Baubau.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca, R. M. (2021). Nuevos Sistemas de Comunicación e Información, hal 2013–2015.

Anggriani, Y. (2020). Pemanfaatan Gadget dalam Meningkatkan Minat Baca Anak di Keluarga. JPUA: Jurnal Perpustakaan Universitas Airlangga: Media Informasi Dan Komunikasi Kepustakawanan, 10(2). https://doi.org/10.20473/jpua.v10i2.2020.138-147

Azis, A., & Ali, S. (2019). Pengaruh Jam Belajar Pada Mata pelajaran Matematika terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Batauga. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 5(2), hal 94–101.

Abdillah, I., & Sardin. (2020). Efektivitas penggunaan google classroom dalam pembelajaran matematika ditinjau dari kemampuan penalaran matematika siswa. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 6(2), 115–118. https://www.ejournal.lppmunidayan.ac.id/index.php/matematika/article/view/265/145

Baharuddin, I. (2014). Efektivitas Penggunaan Media Video Tutorial Sebagai Pendukung Pembelajaran Matematika Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Sma Negeri 1 Bajo Kabupaten Luwu Sulawesi Selatan. Jurnal Nalar Pendidikan, 2(2).

Kustandi, Cecep, and Bambang Sutjipto. (2011). “Media Pembelajaran Manual Dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Daryanto. (2010). Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujaun Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media

Daryanto, & Karim, S. (2017). Pembelajaran Abad 21. Yogyakarta: Gava Media.

Fadhil, M. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 24-33.

Iskandar, B. (2013). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Matematika Melalui Problem Based Learning Berbantuan Video Pembelajaran di Kelas V SDN Karangayu 02 Semarang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Kusumawardani, D. R. (2018). Pentingnya Penalaran Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika. 1, hal 588–595.

Lestari, D., & Febriani, Y. (2019). Jurnal akademik pendidikan matematika. Komunikasi, Kemampuan Siswa, Matematis Baubau, S M P Negeri, 5(November), hal 131–135.

Nuzuliana, A.H., Bakri, F. & Budi, E. (2015). Pengembangan Video Pembelajaran Fisika pada Materi Fluida Statis di SMA. In Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Jorunal), 4(28).

No, E. K. (2011). Edisi Khusus No. 2, hal 79–85.

Nurfadhillah, S., Cahya Tri Ramadani, F., Ari Afianti, N., Edo Erdian, A., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2021). Pengembangan Media Video pada Pelajaran Matematika di SD Negeri Poris Pelawad 3. In Jurnal Pendidikan dan Dakwah (Vol. 3, Issue 2).

Nurlita, M., & Hartati, H. (2021). Efektifitas Penerapan Metode Pembelajaran Auditory Intellectualy Repetition (AIR) Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Kambowa. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.55340/japm.v7i1.385

Purnamasari, Yanti. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Terhadap Kemandirian Belajar Dan Peningkatan Kemampuan Penalaran Dan Koneksi Matematik Peserta Didik SMPN 1 Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan dan Keguruan Vol.1, No.1.

Program, D., & Pendidikan, S. (2016). Melalui pendekatan problem solving pendahuluan kemajuan dan perkembangan IPTEK yang sangat pesat saat ini tidak lepas dari peran pendidikan sebagai salah satu tolak ukur berkembangnya suatu bangsa . Untuk menguasai IPTEK maka dibutuhkan penguasaan dalam b. 2, 179–188.

Rufi’atna, M.P. (2013). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Matematika Melalui Student Temas Achievement Divisions (STAD) Berbantuan Video Pembelajaran pada Siswa Kelas VB SD Negeri Tawang Mas 01 Semarang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang.

Sumartini, T. S. (2015). Peningkatan kemampuan penalaran matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Mosharafa Jurnal Pendidikan Matematika. 4(1): hal 1-10.

Susilana, R. &, & Riyana, C. (2008). Komputer dan media pendidikan di sekolah dasar. Wacana Prima, hal 5–35.

Sanjaya, W. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: KENCANA PRENADA MEDIA GROUP.

Sugihartono, D. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Sugiyono. (2004). Metode Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogia.

Published

2022-12-31

How to Cite

Lestari, D., Nurlita, M., & Muhlis, V. M. (2022). The Effect of Mathematics Learning Using Learning Video Media on the Mathematical Reasoning Ability of Students . Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 12(03), 272-282. https://doi.org/10.22437/edumatica.v12i03.21784