Pengembangan E-modul Biologi Pada Materi Sistem Ekskresi Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik
(Development of Biology E-modules on Excretory System Material to Train Students' Critical Thinking Skills)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v11i1.40944Abstract
This study aimed to discover and describe the development of e-modules in the biology of excretory system materials to enhance students' critical thinking skills. This study used the Research and Development (R&D) method with the ADDIE model tested on 20 students in grades XI-6 of SMA Negeri 2 Gorontalo. Based on the analysis, (1) the media validation test obtained 78% (Valid), the material 83% (Valid), and the questions 78.5% (Valid). (2) The practicality test, which consisted of teacher responses and student responses, obtained 86% (Very Practical) and 92.5% (Very Practical), respectively. (3) In terms of the student's critical thinking skills, 12 students were categorised as moderately capable (60%), N-Gain 0.67 (Moderate), and validation 67% (Effective). In conclusion, the excretory system material of the biology e-module to improve student's critical thinking skills was valid and practical to be used.
Abstrak.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendeskripsikan tentang Pengembangan E-Modul Biologi Materi sistem Ekskresi Untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Research and Development (R&D) dengan model yang digunakan adalah model ADDIE dengan uji coba pada 20 peserta didik di kelas XI-6 SMA Negeri 2 Gorontalo. Hasil pada penelitian ini menunjukkan bahwa (1) Uji validasi media berdasarkan presentase memperoleh nilai sebesar 78% (Valid), Uji validasi materi berdasarkan presentase memperoleh nilai sebesar 83% (Valid), dan Uji validasi soal berdasarkan presentase memperoleh nilai sebesar 78,5% (Valid). (2) Uji Kepraktisan terdiri dari Respon Guru dan Respon Peserta Didik. Uji Respon guru berdasarkan presentase memperoleh nilai sebesar 86% (Sangat Praktis), dan untuk Uji respon peserta didik berdasarkan presentase memperoleh nilai sebesar 92,5% (Sangat Praktis). (3) Keterampilan berpikir kritis peserta didik diperoleh hasil yang paling banyak adalah 12 peserta didik dikategorikan berkemampuan sedang sehingga diperoleh presentase sebesar 60%, berdasarkan skala N-Gain memperoleh nilai sebesar 0,67 (Sedang) persentase validasi atau 67% (Efektif). Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa E-Modul Biologi Materi sistem Ekskresi Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik yang dikembangkan telah memenuhi kriteria valid dan praktis sehingga dapat atau layak digunakan pada pembelajaran biologi materi sistem ekskresi.
Downloads
References
Agnafia, D. N. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Biologi. Flor¬ea: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 6(1), 45. https://doi.org/10.25273/florea.v6il.4369
Aldiyah, E. (2021). Lembar Kerja Peserta didik (LKPD) Pengembangan sebagai Sarana Peningkatan Keterampilan Proses Pembelajaran IPA di SMP. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 1(1). 67-76.
Ibrahim, M. A., Latjompoh, M., Abdul, A., Ibrahim, M., Solang, M., & Akbar, M. N. (2023). Practicality of E-Modules Based on Problem-Based Learning (PBL) Learning Model on Digestive System Material. Jurnal Pembelajaran Dan Biologi Nukleus, 9(3), 615–624. https://doi.org/10.36987/jpbn.v9i3.4953
Indonesia. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Ilmu Pengetahuan Alam/Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.-- . Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, (2017). xviii, 270 hlm. : ilus. ; 25 cm.
Kembara, M. ., Rozak, R. ., & Hadian, V. . (2019). based Lectures to Improve Students’ 4C (Communication, Collaboration, Critical Thinking, and Creativity) Skills. In International Symposium on Social Sciences, Education, and Humanities, 22–26.
Khoirunnisa, F & Sabekti. A. W. (2020). Profil keterampilan berpikir kritis siswa pada materi ikatan kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1)
Lamondo, D., Hulukati, F., Akbar, M. N., Hasan, A. M., Dama, L., & Solang, M. (2024). Pengembangan Komik Digital Materi Sistem Ekskresi Pada Manusia Bagi Peserta Didik Kelas XI Di Sma Negeri 1 Suwawa. Jurnal Biogenerasi, 10(1).
Manurung, J., Haloho, B., & Napitu, U. (2023). Mengembangkan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (Ips) di Sd. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 8(2), 676. https://doi.org/10.58258/jupe.v8i2.5596
Mustaqimah, N. (2023). Uji Validitas Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Biologi Pada Materi Sel Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sma Negeri 3 Kota Gorontalo. 346–349.
Nufus, H., Susilawati, S., & Linda, R. (2020). Implementation of E-Module Stoiciometry Based on Kvisoft Flipbook Maker for Increasing Understanding Study Learning Concepts of Class X Senior High School. Journal of Educational Sciences. https://doi.org/10.31258/jes.4.2.p.261-272
Nusantari, E., Abdul, A., Damopolii, I., Alghafri, A. S. R., & Bakkar, B. S. (2021). Combination of Discovery Learning and Metacognitive Knowledge Strategy to Enhance Students' Critical Thinking Skills. European Journal of Educational Research, 10(4), 1781-1791.
Sari, A. P., Wahyuni, S., & Budiarso, A. S. (2022). Pengembangan_E_Modul_Berbasis_Blended_Le. 8(1), 10–18.
Septriyanti, I., & Oktariani, O. (2021). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Menggunakan Open Ended Test pada Pembelajaran Daring Kimia (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).
Sudaryanto, S., Widayati, W., & Amalia, R. (2020). Konsep Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Aplikasinya dalam Pendidikan Bahasa (dan Sastra) Indonesia. Kode: Jurnal Bahasa, 9(2).
Sugianto, D., Abdullah, A. G., Elvyanti, S., & Muladi, Y. (2017). Modul Virtual: Multimedia Flipbook Dasar Teknik Digital. Innovation of Vocational Technology Education, 9(2), 101 116. https://doi.org/10.17509/invotec.v9i2.4860
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Wulandari, Devy Diah, Putu Budi Adnyana, dan I Made Pasek Anton Santiasi (2020). “Penerapan E-modul Interaktif Terhadap Motivasi Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Biologi Kelas X.” Jurnal Pendidikan Biologi Undiksha 7, no. 2 : 66-80.
Yusuf, F. M. (2015). Peningkatan Kemampuan Kognitif Siswa SMA Negeri 2 Gorontalo Pada Mata Pelajaran Biologi Melalui Metode Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Biology Education, 4(1), 174–206.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Silvana Mahmud, Elya Nusantari, Djuna Lamondo , Frida Maryati Yusuf, Mustamin Ibrahim, Nur Mustaqimah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).