Effectiveness of STAD with Digital Bingo Media on High-Order Thinking Skills and Learning Motivation in Middle School Biology

Authors

  • Dona Amanda Setyani UIN Salatiga
  • Arif Billah UIN Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.22437/biodik.v10i4.35397

Abstract

The aims of this research are to determine the effectiveness of the STAD learning model assisted by digital bingo media on human excretory system topic of the high-order thinking skills of middle school student and to determine students' learning motivation when using the STAD model assisted by digital bingo media. This research uses quantitative research with true experimental methods. Pretest-Posttest Control Group Design is the design in this research.

The results of the research show: (1) Teacher activities in implementing the STAD model are appropriate to syntax, with a 92% accurancy; (2) The results of high-order thinking skills show that posttest scores in the experimental class are higher than those in the control class, namely 74.81 > 67.97. Independent sample T-test results obtained t count > t table, namely 2,220 > 2,000 with a significance of 0.03 < 0.05; (3) Students' learning motivation, as seen from the test percentage, shows 72%, which is included in the high category, so it can be concluded that the use of the Student Teams Achievement Division (STAD) model assisted by digital bingo media is effective for high-order thinking skills and has a positive impact on the learning motivation of second year middle school students in the learning excretory system in humans at MTs Negeri Salatiga in 2023/2024 academic year.

Abstrak. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui keefektifan model pembelajaran STAD berbantuan media bingo digital pada materi sistem ekskresi manusia terhadap keterampilan berpikir tingkat tinggi siswa sekolah menengah dan untuk mengetahui motivasi belajar siswa pada saat menggunakan model STAD berbantuan media bingo digital. Penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif dengan metode eksperimen sejati. Pretest-Posttest Control Group Design merupakan desain dalam penelitian ini. Hasil penelitian menunjukkan: (1) Aktivitas guru dalam menerapkan model STAD sudah sesuai sintak, dengan akurasi 92%; (2) Hasil keterampilan berpikir tingkat tinggi menunjukkan skor pada kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan dengan kelas kontrol yaitu 74,81 > 67,97. Hasil Uji Independent Sample T-test diperoleh t hitung > t tabel yaitu 2,220 > 2,000 dengan signifikansi 0,03 < 0,05; (3) Motivasi belajar siswa dilihat dari persentase tes menunjukkan 72% termasuk dalam kategori tinggi, sehingga dapat disimpulkan bahwa penggunaan model Student Teams Achievement Division (STAD) berbantuan media bingo digital efektif untuk keterampilan berpikir tingkat tinggi dan berdampak positif terhadap motivasi belajar siswa sekolah menengah tahun kedua pada pembelajaran sistem ekskresi pada manusia di MTs Negeri Salatiga tahun pelajaran 2023/2024

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, M., & Irawan, D. (2013). Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division di Sekolah Dasar. Semarang : Unissula Press.

Ariani, T., & Agustini, D. (2018). Model Pembelajaran Student Team Achievement Division (STAD) dan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT): Dampak Terhadap Hasil belajar Fisika. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 1(2).

Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., Bestary, R., & Zamroni. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jakarta : Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Awaliah, D. P., Wahyudin, D., & Caturiasari, J. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Berbantuan Media Bingo Terhadap Hasil Belajar Pkn Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 1760–1773.

Beddu Sultan. (2019). Implementasi Pembelajaran Higher Order Thinking Skills (HOTS) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 1(3), 71–84.

Filgona, J., Sakiyo, J., Gwany, D. M., & Okoronka, A. U. (2020). Motivation in Learning. Asian Journal of Education and Social Studies, 10(4), 16–37. Https://Doi.Org/10.9734/Ajess/2020/V10i430273

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program Im SPSS 21. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro .

Ilmi, A. R., & Puspita, E. (2023). Mengajarkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi di Kelas. Jurnal Rekayasa, Teknologi, dan Sains , 7(1), 01–58. Https://Doi.Org/10.33024/Jrets.V7i1.8634

Israil, I. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMP Negeri 1 Kayangan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepestakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(2), 117–123. Retrieved From Http://Ojs.Ikipmataram.Ac.Id/Index.Php/Jurnalkependidikan/

Karimuddin. (2022). Penelitian Kuantitatif. In N. Saputra (Ed.), Metodologi Penelitian Kuantitatif . Pidie Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Kemuning Sari, N. P. P., & Agung, A. A. G. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Poster Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA Siswa. Jurnal Media dan Teknologi Pendidikan, 3(1), 10–20. Https://Doi.Org/10.23887/Jmt.V3i1.54749

Kurniawan, S. (2021). The Effect of Blended Learning of Student Teams Achievement Division (STAD) and Jigsaw Towards Higher-Order Thinking Skills. Edutec: Journal of Educational and Technology, 5(1), 121–133.

Nasrah, & Muafiah, A. (2020). Analisis Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 207–213. Retrieved From Http://Journal.Unismuh.Ac.Id/Index.Php/Jrpd

Oktaviani, T. (2019). Penerapan Pembelajaran Aktif dengan Metode Permainan Bingo untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Mimbar Ilmu, 24(1), 47–52.

Ongardwanich, N., Kanjanawasee, S., & Tuipae, C. (2015). Development of 21st Century Skill Scales as Perceived by Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 737–741. Https://Doi.Org/10.1016/J.Sbspro.2015.04.716

Panggabean. (2021). Analisis Peran Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA SMP. Jurnal Pendidikan Pembelajaran Ipa , 2(1), 7–12.

Radoti, N. V. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Student Teams Achievement Division (STAD) Berbantuan Permainan Bingo untuk Meningkatkan Penguasaan Huruf Hiragana dan Katakana pada Siswa Kelas XII BB 2 Sma Negeri 4 Singaraja Tahun Ajaran 2022/2023. Universitas Pendidikan Singaraja , Singaraja .

Rahmatika, A. (2019). The Effectiveness of Student Teams Achievement Division to Teach Writing Viewed From Students’ Creativity. International Journal of Language Education, 3(1), 46–54. Https://Doi.Org/10.26858/Ijole.V1i1.6786

Ramo, J. C. (2021). Bingo Game Approach on The Students’ Performance in Biology. International Journal of Trend in Scientific Research and Development (IJTSRD), 5(4), 295–301. Retrieved From www.Ijtsrd.com

Redhana, W. I. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2239–2253.

Septianingsih, N., Wahyuni, Y., Desfitri, R., & Fauziah. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Menurut Teori Anderson dan Krathwohl pada Siswa Kelas VII SMPN 25 Padang. Jurnal Equation , 5(1), 70–78.

Setiawati, W., Asmira, O., Ariyana, Y., Bestary, R., & Pudjiastuti, A. (2019). Buku Penilaian Berorientasi Higher Order Thinking Skills. Jakarta : Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Takko, M., Jamaluddin, R., Kadir, S. A., Ismail, N., Abdullah, A., & Khamis, A. (2020). Enhancing Higher-Order Thinking Skills Among Home Science Students: The Effect of Cooperative Learning Student Teams-Achievement Divisions (STAD) Module. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(7), 204–224. Https://Doi.Org/10.26803/Ijlter.19.7.12

Widana, I. W. (2017). Modul Penyusunan Soal HOTS. Jakarta : Direktorat Pembinaan SMA Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Wrahatnolo, T., & Munoto. (2018). 21st Centuries Skill Implication on Educational System. Iop Conference Series: Materials Science and Engineering, 296(1). Institute of Physics Publishing. Https://Doi.Org/10.1088/1757-899x/296/1/012036

Downloads

Published

2024-12-01

How to Cite

Setyani, D. A., & Billah , A. . (2024). Effectiveness of STAD with Digital Bingo Media on High-Order Thinking Skills and Learning Motivation in Middle School Biology. BIODIK, 10(4), 517-527. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i4.35397