Analisis dan Rekonstruksi Desain Kegiatan Laboratorium Keanekaragaman Makhluk Hidup

(Analysis and Reconstruction of The Design of Living Creature Diversity Laboratory Activities)

Authors

  • Mia Angriana Juniarti Universitas Pendidikan Indonesia
  • Bambang Supriatno Universitas Pendidikan Indonesia
  • Amprasto Amprasto Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22437/biodik.v10i3.33853

Abstract

Lab activities can guide students in constructing knowledge through a process of operational steps. However, most laboratory activities in the field are not appropriate with the content taught so that students cannot construct factual knowledge into conceptual knowledge, especially in studying the diversity of creatures. The aim of this study is to provide an overview of the quality of existing practicum activities for the diversity of living things to be tested and reconstructed into a design of laboratory activities to support a better learning process. The research method used is qualitative descriptive method. The flow of research carried out is based on ANCOR (Analysis, Trial, and Reconstruction). The type of sampling technique used is nonprobability sampling with purposive sampling technique. The research sample, practicum activities for the diversity of living things integrated in the class X independent curriculum science book. The results of analysis and trials based on the existence of knowledge construction components found that alternative design of laboratory activities is needed based on knowledge construction indicators in the Diagram Vee.

 Key words: Analysis, Reconstruction, Design of Laboratory Activities, Classification of Living Things.

Abstrak. Kegiatan laboratorium dapat membimbing siswa dalam mengonstruksi pengetahuan melalui serangkaian langkah-langkah operasional. Namun, mayoritas kegiatan laboratorium di lapangan tidak sesuai dengan materi yang diajarkan sehingga siswa tidak dapat mengonstruksi pengetahuan faktual menjadi pengetahuan konseptual terutama dalam mempelajari keanekaragaman makhluk. Tujuan dari penelitian ini untuk memberikan gambaran mengenai kualitas kegiatan praktikum keanekaragaman makhluk hidup yang sudah ada untuk kemudian diuji coba dan direkonstruksi kembali menjadi desain kegiatan laboratorium untuk menunjang proses pembelajaran yang lebih baik. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan pengumpulan data melalui analisis lembar kegiatan praktikum untuk menentukan lembar kegiatan praktikum biologi kelas X yang kurang sesuai dan analisis komponen desain kegiatan praktikum berdasarkan Diagram Vee. Berdasarkan alur tahapan dalam perancangan desain kegiatan laboratorium berbasis ANCOR (Analisis, Uji Coba, dan Rekonstruksi), diperlukan alternatif desain kegiatan laboratorium berdasarkan indikator konstruksi pengetahuan dalam Diagram Vee.

 

Kata kunci: Analisis, Rekonstruksi, Laboratorium, Klasifikasi Makhluk Hidup.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M., Hasan, A. M., & Ahmad, J. (2022). Uji Validitas Pengembangan Perangkat Pembelajaran Terintegrasi Model Inkuiri Terbimbing Materi Pertumbuhan dan Perkembangan Tumbuhan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Biologi Universitas Muhammadiyah Metro, 13(2), 179-192. http://dx.doi.org/10.24127/bioedukasi.v13i2.6346

Amuda, A. A. (2019). Effective School Laboratory Practice for Science Teaching: An Overview. ATBU, Journal of Science, Technology & Education, 7(1), 130-137. https://www.atbuftejoste.net/index.php/joste/article/view/693

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Brooks, S. M., & Alper, H. S. (2021). Applications, Challenges, and Needs for Synthetic Biology Beyond the Lab. Nature Communications, 12(1390), 1-16. https://doi.org/10.1038/s41467-021-21740-0

Hall, S., & Liebenberg, L. (2024). Qualitative Description as an Introductory Method to Qualitative Research for Master’s-level Students and Research Trainees. International Journal of Qualitative Methods, 23, 1-5. https://doi.org/10.1177/16094069241242264

Hsu, J. L., Chen, A., Cruz, E., Dang, D. L., Roth-Johnson, E. A., Sato, B. K., & Lo, S. M. (2021). Characterizing Biology Education Research: Perspectives from Practitioners and Scholars in the Field. Journal of Microbiology and Biology Education, 2(2), 1-9. https://doi.org/10.1128/jmbe.00147-21

Indrawati, L., Supriatno, B., & Gusti, U. A. (2024). Analisis dan Rekonstruksi Desain Kegiatan Laboratorium (DKL) pada Materi Protista Kelas X SMA. Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 6(1), 127-135. https://doi.org/10.29100/.v6i1.4239

Kemendikbud. (2021). Ilmu Pengetahuan Alam SMA Kelas X. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Khoiri, A., Nasokah., Amalia, T., & Slamet, H. (2020). Analisis Kritis Pendidikan Sains di Indonesia: (Problematika, Solusi, dan Model Keterpaduan Sains Dasar). Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 6(1), 19-34. http://dx.doi.org/10.32699/spektra.v6i1.132

Laelasari, I., & Supriatno, B. (2018). Analisis Komponen Penyusun Desain Kegiatan Laboratorium Bioteknologi. Jurnal Bioedukatika, 6(2), 84-90. https://www.researchgate.net/publication/331826154_Analisis_komponen_penyusun_desain_kegiatan_laboratorium_bioteknologi

Ling, C. Y., Osman, S., Daud, M. F., & Hussin, W. N. W. (2019). Application of Vee Diagram as a Problem-Solving Strategy in Developing Students’ Conceptual and Procedural Knowledge. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, 8(10), 2796-2800. https://doi.org/10.35940/ijitee.J9591.0881019

Maftuhah., & Supriatno, B. (2023). Analisis dan Rekonstruksi Desain Kegiatan Laboratorium (DKL) Praktikum Fotosintesis Berbasis Literasi Kuantitatif. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(12), 9679-9684. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i12.2288

Muis, A., Ismail, & Patongai, D. D. P. U. D. (2023). Analysis of Biology Practicum Implementation in Senior High Schools in South Sulawesi. Eduline: Journal of Education and Learning Innovation, 3(4), 548-554. https://doi.org/10.35877/454RI.eduline2138

Newman, D. L., Stefkovich, M., Clasen, C., Franzen, M. A., & Wirght, L. K. (2018). Physical Models Can Provide Superior Learning Opportunities Beyond the Benefits of Active Engagement. Biochemistry and Molecular Biology Education, 46(5), 435-444. https://doi.org/10.1002/bmb.21159

Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Learning How to Learn. New York: Cambridge University Press.

Novita, K., Bare, Y., & Mansur, S. (2022). Pengembangan LKPD Materi Keanekaragaman Hayati Berbasis Model Problem Based Learning Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2), 190-200. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v7i2.1982

Qisthi, N., & Supriatno, B. (2023). Analisis dan Rekonstruksi Desain Kegiatan Laboratorium Berbasis Diagram Vee pada Materi Pertumbuhan dan Perkembangan. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(12), 10109-10113, https://doi.org/10.54371/jiip.v6i12.3326

Rachmawati, N., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2021). Analisis dan Rekonstruksi Lembar Kegiatan Peserta Didik pada Materi Keanekaragaman Hayati. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 7(2), 85-96. https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.12982

Rasid, A. (2018). Implikasi Landasan-Landasan Pendidikan. Al-Fikrah: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan dan Keislaman, 1(1), 1-15. https://jurnal.alhamidiyah.ac.id/index.php/al-fikrah/article/view/20

Setyaningsih, M., Dharma, A. P., Murwitaningsih, S., Suciati, R., Setyawati, R. F., Mayarni., Dahlia., & Meitiyani. (2024). Pelatihan Pengenalan Tumbuhan melalui Media Pembelajaran Digital bagi Guru Biologi Sekolah Muhammadiyah Cipanas. Jurnal Ikraith-Abdimas, 8(1), 144-148. https://doi.org/10.37817/ikra-ithabdimas.v8i1

Supriatno, B. (2018). Praktikum untuk Membangun Kompetensi. Proceeding Biologi Education Conference, 15(1), 1-18.

Thahura, F., & Tutdin, Z. (2021). Peran Efikasi Diri terhadap Beban Kognitif dan Stres Akademik Mahasiswa selama Pembelajaran Daring Masa Pandemi. Jurnal Psikologi Konseling, 19(2), 981-987. https://doi.org/10.24114/konseling.v19i2.30433

Usman, U., Lestari, L. D., Astuti, S. H., Izanah, N., Wardani, R. A., Rahmah, A., & Purbasari, N. (2023). Analisis Hambatan Pembelajaran Biologi pada Pelaksanaan Kurikulum Merdeka. Jurnal Riset Pendidikan dan Pengajaran, 2(1), 220-231. https://www.researchgate.net/publication/368487919_analisis_hambatan_pembelajaran_biologi_pada_pelaksanaan_kurikulum_merdeka

Yusni, D., Maftuhah., Supriatno, B., & Riandi. (2023). Inovasi Pembelajaran Keanekaragaman Hayati melalui Pendekatan Lingkungan Berbasis Kearifan Lokal berbantuan Aplikasi iNaturalist. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(12), 10124-10131. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i12.2414

Zidan, Z., & Supriatno, B. S. B. (2023). Analisis dan Rekonstruksi Desain Kegiatan Laboratorium Mitosis Akar Bawang Merah (Allium cepa) melalui Model ANCOR:(Analysis and Reconstruction of Laboratory Activity Design: Mitotic of Allium cepa using ANCOR model). Biodik, 9(3), 37-49. https://doi.org/10.22437/biodik.v9i3.25469

Downloads

Published

2024-09-06

How to Cite

Juniarti, M. A. ., Supriatno , B. ., & Amprasto, A. (2024). Analisis dan Rekonstruksi Desain Kegiatan Laboratorium Keanekaragaman Makhluk Hidup : (Analysis and Reconstruction of The Design of Living Creature Diversity Laboratory Activities). BIODIK, 10(3), 336-346. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i3.33853

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>