Analisis Keterampilan Literasi Digital Siswa SMA melalui Penggunaan Google Lens pada Konsep Tumbuhan Berbasis Gender

(Analysis of Digital Literacy Skills among High School Students through the Use of Google Lens on Gender-Based Plant Concepts)

Authors

  • Siti Mas Masropah Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Aa Juhanda Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Billyardi Ramdhan Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v8i3.18976

Abstract

This study aims to analyze the digital literacy skills of high school students through the use of Google Lens on gender-based plant concepts. The method used is descriptive qualitative with a total sample of 27 students consisting of 11 male students and 16 female students who were randomly selected or purposive sampling and based on the results of the researcher's consideration. The treatment given in this study is learning biology on plant concepts by using Google Lens to analyze students' digital literacy skills. Based on the results of the analysis that has been carried out, digital literacy skills in male students and female students on each indicator obtained a score with a good category. In the first indicator, internet searching male students and female students obtained 82% results with good categories, in indicator 2 hypertextual navigation male students obtained 79% results and female students 84% with good categories, in the 3rd indicator content evaluation male students obtained 81% results and female students 83% with results both categories good. The last indicator is that the knowledge assembly of male students obtained 84% results and female students 80% with good categories. It can be concluded that learning biology on plant concepts using Google lens is very helpful for students in constructing their own knowledge, in addition to being able to analyze digital literacy skills, it can also improve student learning outcomes.

Key Words: Digital Literacy, Google Lens, Plant

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis keterampilan literasi digital Siswa SMA melalui penggunaan Google Lens pada konsep tumbuhan berbasis gender. Metode yang digunakan ialah deskriptif kualitatif dengan jumlah sampel sebanyak 27 siswa terdiri dari 11 siswa laki-laki dan 16 siswa perempuan yang dipilih secara acak atau purposive sampling dan didasarkan oleh hasil pertimbangan peneliti. Treatment yang diberikan dalam penelitian ini yaitu pembelajaran biologi pada konsep tumbuhan dengan menggunakan Google Lens untuk menganalisis keterampilan literasi digital siswa. Berdasarkan hasil analisis yang telah dilakukan, keterampilan literasi digital pada siswa laki-laki dan siswa perempuan pada masing-masing indikator memperoleh nilai dengan kategori baik. Pada indikator pertama, internet searching siswa laki-laki dan siswa perempuan memperoleh hasil 82% dengan kategori baik, pada indikator 2 hypertextual navigation siswa laki-laki memperoleh hasil 79% dan siswa perempuan 84% dengan kategori baik, pada indikator ke 3 content evaluation siswa laki-laki memperoleh hasil 81% dan siswa perempuan 83% dengan hasil keduanya berkategori baik. Indikator terakhir yaitu knowledge assembly siswa laki-laki memperoleh hasil 84% dan siswa perempuan 80% dengan kategori baik. Dapat disimpulkan bahwa pembelajaran biologi pada konsep tumbuhan dengan menggunakan Google lens sangat membantu siswa dalam mengkontruksi pengetahuannya sendiri, selain dapat menganalisis keterampilan literasi digital, juga dapat meningkatkan hasil belajar siswa.

Kata kunci: Literasi digital, Google lens, Tumbuhan

Downloads

Download data is not yet available.

References

al-Rahmi, W. M., Othman, M. S., & Yusuf, L. M. (2015). Using Social Media For Research: The Role Of Interactivity, Collaborative Learning, And Engagement On The Performance Of Students In Malaysian Post-Secondary Institutes. Mediterranean Journal Of Social Sciences, 6(5s2), 536–546. Https://Doi.Org/10.5901/Mjss.2015.V6n5s2p536

Atoy, M. B., Garcia, F. R. O., Cadungog, R. R., Cua, J. D. O., Mangunay, S. C., & De Guzman, A. B. (2020). Linking Digital Literacy And Online Information Searching Strategies Of Philippine University Students: The Moderating Role Of Mindfulness. Journal Of Librarianship And Information Science, 52(4), 1015–1027. Https://Doi.Org/10.1177/0961000619898213

Beetham, H., Mcgill, L., & Littlejohn, A. (2009). Thriving In The 21st Century : The Report Of The Llida Project ( Learning Literacies For The Digital Age ): Competency Frameworks A Jisc Funded Study. June, 1–24.

Bilyk, Z. I., Shapovalov, Y. B., Shapovalov, V. B., Megalinska, A. P., Andruszkiewicz, F., & Dołhańczuk-Śródka, A. (2020). Assessment Of Mobile Phone Applications Feasibility On Plant Recognition: Comparison With Google Lens Ar-App. Ceur Workshop Proceedings, 2731, 61–78.

Borysovych, S. V., Borysovych, S. Y., Systems, T. K., & Ivanivna, B. Z. (2019). Use Tool Augmented Reality Google Lens For Stem-Fit On A Biology Class Secondary Secondary Schools.

Elpira, B. (2018). Pengaruh Penerapan Literasi Digital Terhadap Peningkatan Pembelajaran Siswa Di Smp Negeri 6 Banda Aceh [Uin A-Raniry]. Http://Library.Ar-Raniry.Ac.Id

Gilster, P. (1997). Digital Literacy. Wiley.

Imamuddin, M. (2021). Kemampuan Literasi Matematika Siswa Berdasarkan Gender. 1(2), 131–137.

Juhanda, A. (2014). Pengembangan Asesmen Portofolio Elektronik (Ape) Untuk Menilai Sikap Ilmiah Dan Penguasaan Konsep Siswa Sma Pada Laporan Praktikum Pencemaran Lingkungan. Universitas Pendidikan Indonesia.

Kemendikbud. (2017). Literasi Digital: Gerakan Literasi Nasional. 4–36.

Koltay, T. (2011). The Media And The Literacies: Media Literacy, Information Literacy, Digital Literacy. Media, Culture And Society, 33(2), 211–221. Https://Doi.Org/10.1177/0163443710393382

Machfiroh, N., Mustaji, & Hermanto. (2020). Pengembangan Perangkat Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital Dan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Education And Devloment, 8(4), 623–629. Http://Journal.Ipts.Ac.Id/Index.Php/Ed/Article/View/2246

Prof.Dr.Sugiyono. (2016). Metode Pendekatan Kuantitatif. Pt Alfabet.

Purwanto, E. A., & Sulistyastuti, D. R. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif : Untuk Administrasi Publik Dan Masalah-Masalah Sosial. Gava Media.

Putri, H. M., Yelianti, U., Aina, M., Studi, P., Biologi, P., & Jambiindonesia, F. U. (2022). Pengembangan Media Biosong Untuk Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Kelas X Sma Pada Materi Sistem Klasifikasi Tumbuhan Pendahuluan. 10(1), 21–36. Https://Doi.Org/10.24815/Jpsi.V10i1.22908

Restianty, A. (2018). Literasi Digital, Sebuah Tantangan Baru Dalam Literasi Media. Gunahumas, 1(1), 72–87. Https://Doi.Org/10.17509/Ghm.V1i1.28380

Rustaman, N. (2010). Materi Dan Pembelajaran Ipa Sd.

Sahidillah, M. W., & Miftahurrisqi, P. (2019). Whatsapp Sebagai Media Literasi Digital Siswa. Jurnal Varidika, 1(1), 52–57. Https://Doi.Org/10.23917/Varidika.V1i1.8904

Shapovalov, V. B., Atamas, A. I., Bilyk, Z. I., Shapovalov, Y. B., & Uchitel, A. D. (2018). Structuring Augmented Reality Information On The Stemua Science. Ceur Workshop Proceedings, 2257, 75–86. Https://Doi.Org/10.31812/Pedag.V51i0.3660

Shapovalov, V. B., Shapovalov, Y. B., Bilyk, Z. I., Megalinska, A. P., Muzyka, I. O., Nasional, P. D., Rih, N. K., & Rih, K. (2019). Kualitas Analisis Google Lens : Analisis Kemungkinan Untuk Digunakan Dalam Proses Pendidikan. 1(53), 219–234.

Shapovalov, Y. B., Shapovalov, V. B., & Zaselskiy, V. I. (2019). Todos As Digital Science-Support Environment To Provide Stem-Education. Ceur Workshop Proceedings, 2433, 232–245.

Silvana, H., & Darmawan, C. (2018). Pendidikan Literasi Digital Di Kalangan Usia Muda Di Kota Bandung. Pedagogia, 16(2), 146. Https://Doi.Org/10.17509/Pdgia.V16i2.11327

Sulistiyawati, & Andriyani, C. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Biologi Berdasarkan Perbedaan Gender Siswa. 1(2), 127–142.

Sutarsih, T., Apresziyanti, D., Wulandari, H., & Sunyoto, W. (2020). Statistik Telekomunikasi Indonesia 2020. Badan Pusat Statistik.

Syamsidah, S., & Hamidah, H. (2018). Buku Model Problem Based Learning. Deepublish, 1(1). Https://Scholar.Google.Com/Citations?View_Op=View_Citation&Hl=En&User=Ybgyaugaaaaj&Pagesize=100&Citation_For_View=Ybgyaugaaaaj:Hfor9npywt4c

Syawaldi, F. A., H, M. Z., Apandi, Y., Studi, P., & Informatika, T. (2019). Augmented Reality (Studi Kasus : Google Lens). 2(1).

Yevheniy, S. (2019). The Potential Of Using Google Expeditions And Google Lens Tools Under Stem- Education In Ukraine The Potential Of Using Google Expeditions And Google Lens Tools Under Stem-Education In Ukraine Development Of The Country Is Depends Of The Education Level O. August 2018.

Zaenudin, H. N., Affandi, A. F. M., Priandono, T. E., & Haryanegara, M. E. A. (2020). Tingkat Literasi Digital Siswa Smp Di Kota Sukabumi. Jurnal Penelitian Komunikasi, 23(2), 167–180. Https://Doi.Org/10.20422/Jpk.V2i23.727

Zaidi, Z. F. (2010). Gender Differences In Human Brain: A Review. The Open Anatomy Journal, 2, 37–55. Https://Doi.Org/10.2174/1877609401002010037

Downloads

Published

2022-09-21

How to Cite

Masropah, S. M., Juhanda, A. ., & Ramdhan, B. . (2022). Analisis Keterampilan Literasi Digital Siswa SMA melalui Penggunaan Google Lens pada Konsep Tumbuhan Berbasis Gender: (Analysis of Digital Literacy Skills among High School Students through the Use of Google Lens on Gender-Based Plant Concepts). BIODIK, 8(3), 115 - 124. https://doi.org/10.22437/bio.v8i3.18976

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2