Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Ekosistem untuk Siswa Kelas X SMAN 2 Menggala
(Development Of Guided Inquiry-Based Biology Learning Modules On Ecosystem Materials For Class X Students Of SMAN 2 Menggala)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i1.14758Abstract
The purpose of this study was to determine the characteristics of the guided inquiry-based biology learning module on ecosystem material for class X high school students, to determine the feasibility of the guided inquiry-based biology learning module on ecosystem material for class X high school students, and to find out the responses from biology teachers and students. In terms of the results of the questionnaire assessment. This study uses the Research and Development method developed by Sugiyono to develop printed learning media in the form of modules. Before testing the product, the finished initial product is then validated by experts. The final result of the material expert got a percentage of 86% with the "Very Eligible" criteria, and media expert validation got a percentage of 92% with the "Very Eligible" criteria. After that, a limited-scale trial was conducted, the results of the biology teacher's response were 95.41% and from 10 students the percentage was 90.50%. In conclusion, the module developed has the criteria of "Very Good" and is suitable for use in the learning.
Key words: Learning Module, Guided Inquiry, Ecosystem
Â
Abstrak. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui karakteristik modul pembelajaran biologi berbasis inkuiri terbimbing pada materi ekosistem untuk siswa kelas X SMA, untuk mengetahui kelayakan modul pembelajaran biologi berbasis inkuiri terbimbing pada materi ekosistem untuk siswa kelas X SMA, dan untuk mengetahui tanggapan dari guru biologi dan peserta didik ditinjau dari hasil penilaian angket. Penelitian ini menggunakan metode Research and Development yang dikembangkan oleh Sugiyono untuk mengembangkan media pembelajaran cetak dalam bentuk modul. Sebelum menguji produk, produk awal yang telah selesai kemudian divalidasi oleh para ahli. Hasil akhir dari ahli materi mendapatkan presentase 86% dengan kriteria “Sangat Layakâ€, dan validasi ahli media mendapatkan presentase 92% dengan kriteria “Sangat Layakâ€. Setelah itu dilakukan uji coba skala terbatas, hasil respon guru biologi 95,41% dan dari 10 siswa persentasenya 90,50%. Kesimpulannya, modul yang dikembangkan memiliki kriteria “Sangat Baik† dan layak untuk digunakan dalam proses pembelajaran.
Kata kunci: Modul Pembelajaran, Inkuiri Terbimbing, Ekosistem
Downloads
References
Adi, B., & Rinanto, Y. (2017). Materi Jamur Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Cepogo Boyolali. 6(1). http://jurnal.uns.ac.id/inkuiri.
Al-Tabany, Trianto I.B. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.
Anam, Khoirul. (2016). Pembelajaran Berbasis Inkuiri. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Anwar, Chairul. (2017). Teori-teori Pendidikan Klasik Hingga Kontenporer. Yogyakarta: IRCiSoD.
Apriliyana, U., & Fitrihidayati, H. (2012). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis inkuiri pada materi pencemaran lingkungan dalam upaya melatih keterampilan berpikir kritis siswa kelas x sma. BioEdu, 1(3), 39–44. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/bioedu/article/view/981
Frahatun, S., Utomo, A. P., & Arief Noor Akhmadi. (2015). , Pengembangan Modul Sebagai Bahan Ajar Materi Sistem Pencernaan di MA Darul Ulum Banyu Anyar Kabupaten Pamekasan Madura. Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, Universitas Muhamadiyah Jember, 3. http://repository.unmuhjember.ac.id/1785/.
Ihsan, Fuad. (2013). Dasar-dasar Kependidikan, Jakarta: Rineka Cipta.
Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa. Journal of Education Action Research, 1(2), 122. https://doi.org/10.23887/jear.v1i2.12045.
Majid, Abdul. (2008). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mawarni, A. D., Adi, W., & Sumaryati, S. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Akuntansi Materi Jurnal Penyesuaian Menggunakan Software EXE Sebagai Sarana Siswa Belajar Mandiri Kelas XI IPS SMA Negeri 7 Surakarta Tahun Ajaran 2014 / 2015. Jurnal Tata Arta UNS, a(a), 171–178. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/tataarta/article/view/6415.
Millah, E. (2012). Pengembangan Buku Ajar Materi Bioteklogi Di Kelas Xii Sma Ipiems Surabaya Berorientasi Sains, Teknologi, Lingkungan, Dan Masyarakat (Sets). BioEdu, 1(1), 241269.
Muhammad Wahyu Setiyadi, Ismail, H. A. G. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal of Educational Science and Technology (EST), 3(2), 104. https://doi.org/10.26858/est.v3i2.3468.
Mulya, E. P., Putra, A., & Nurhayati. (2017). Pembuatan E-Modul Berbasis Inkuiri Terstruktur pada Materi Gerak dan Gaya untuk Pembelajaran IPA Kelas VII SMP/MTs. Pillar of Physics Education, 9(April), 169–176. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pfis/article/view/2530.
Nurkholis. (2013). PENDIDIKAN DALAM UPAYA MEMAJUKAN TEKNOLOGI Oleh: Nurkholis Doktor Ilmu Pendidikan, Alumnus Universitas Negeri Jakarta Dosen Luar Biasa Jurusam Tarbiyah STAIN Purwokerto. 1(1), 22-44.
Nyeneng, S. D. I., & Ertikanto, C. Pengembangan modul pembelajaran berbasis inkuiri terbimbing pada materi elatisitas dan hukum hooke 1. 105–115. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPF/article/view/8121.
Puspita, L., Supriadi, N., & Pangestika, A. D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving (Cps) Disertai Teknik Diagram Vee Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik Materi Fungi Kelas X Man 2 Bandar Lampung. Biosfer : Jurnal Tadris Biologi, 9(1), 01. https://doi.org/10.24042/biosf.v9i1.2871.
Prastowo, Andi. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Tinjauan Teoritis dan Praktik (Cet. 1). Jakarta: Prenadamedia Group.
Rizqi, A. M., Parmin, & Nurhayati, S. (2013). Pengembangan Modul Ipa Terpadu Berkarakter Tema Pemanasan Global Untuk Siswa SMP/MTS. Unnes Science Education Journal. 2(1), 203–208. https://doi.org/10.15294/USEJ.V2I1.1824.
Rusman. (2014). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi Kedua. Bandung: PT. Raja Grafindo Persada.
Sawitri, D. W., & Ambarwati, R. (2014). Pengembangan Modul Keanekaragaman Hayati Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Siswa Kelas X SMA. BioEdu. 3(3), 410–415. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu/article/view/9551.
Siti Yulaikah, Dessy Alfindasari, R. A. (2015). Integrasi Scientific Inquiry Dengan Kompetensi Profesional Guru Biologi Pada Pembelajaran Biologi Di Abad Ke-21 The Integration of Scientific Inquiry with The Biology Teacher ’ s Professional Competencies to The Study of Biology In The 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2015, Yang Diselenggarakan Oleh Prodi Pendidikan Biologi FKIP Universitas Muhammadiyah Malang, Tema: “Peran Biologi Dan Pendidikan Biologi Dalam Menyiapkan Generasi Unggul Dan Berdaya Saing Globalâ€, 550–560.
Sodikun, Prayitno, B. A., & Sugiyarto. (2016). Pengembangan Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Sistem Pencernaan Makanan untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi FKIP UNS, 12(1), 544–550. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/sains.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta.
Uslifatun Musfiroh dkk. (2012). Pengembangan Modul Pembelajaran Beriorientasi Guided Discovery Pada Materi Sistem Peredaran Darah. BioEdu, 1(2), 37. http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu.
Yudiyanto, N. H. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran IPA Terpadu pada Tema Konservasi Gajah Berkarakter Peduli Lingkungan. Journal of Natural Science and Integration, 187-195.
Zulfadli. (2017). Pengembangan Modul Biologi Pada Materi Ekosistem Berbasis Problem Based Learning Untuk Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah Kota Tarakan. Jurnal Bionature, 17(1), 66.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Vienna Restiana, Suhendi Suhendi , Yudiyanto Yudiyanto, Nasrul Hakim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).