Rekonstruksi Desain Kegiatan Laboratorium Berbasis ANCORB Pada Materi Hereditas
(Reconstruction Of ANCORB-Based Laboratory Activities Design on Heredity Materials)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.12961Abstract
Experiment method is suitable learning method for biology’s learning. Experiment method requires a guide in the form of student worksheets, so the experiment method can be implemented and in accordance with the objectives of learning. This research seeks to (1) obtain an overview concerning the suitability of practicum objectives stated in DKL with the basic competences stated in the curriculum, (2) obtain an overview concerning the suitability of practicum objectives with steps in DKL, (3) obtain an overview concerning the practicum objectives, concepts/principles, in DKL, (4) find out whether the steps in DKL guide students to perform knowledge construction. This research implemented descriptive qualitative method with ANCORB stages, consisting of (1) Analysis, (2) Trial, and (3) Reconstruction. The analysis was carried out by paying attention to conceptual, practical, and knowledge construction aspects. The research object consisted of 8 LKPDs on genetics buttons practicum sourced from various books made by teachers, selected through purposive sampling. The research results revealed that those LKPDs are not feasible to use, do not meet the ideal score, and do not meet the criteria stated on diagram fee.
Abstrak. Metode praktikum merupakan metode belajar yang sangat tepat untuk pembelajaran biologi. Dalam praktikum biologi diperlukan panduan berupa lembar kerja peserta didik agar praktikum dapat dilaksanakan dan sesuai dengan tujuan pembelajaran Tujuan dari penelitian ini adalah (1) memperoleh gambaran mengenai kesesuaian tujuan praktikum yang terdapat pada DKL dengan kompetensi dasar pada kurikulum, (2) mengetahui gambaran kesesuaian antara tujuan praktikum dengan langkah-langkah pada DKL, (3) mengetahui gambaran mengenai tujuan praktikum prinsip/konsep pada DKL, (4) untuk mengetahui apakah langkah-langkah pada DKL sudah dapat mengarahkan siswa terhadap kontruksi pengetahuan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan tahapan ANCORB, yaitu (1) Analisis, (2) Uji Coba, (3) Rekontruksi. Analisis dilakukan dengan memperhatikan 3 aspek, yaitu aspek konseptual, aspek praktikal dan aspek kontruksi pengetahuan. Objek penelitian menggunakan 8 LKPD mengenai praktikum kancing genetika yang berasal dari berbagai buku dan yang dibuat oleh guru disekolah yang dipilih secara purposive sampling. Berdasarkan hasil analisis yang telah dilakukan terhadap 8 LKPD belum layak digunakan dan tidak memenuhi skor ideal dan belum memenuhi kriteria pada diagram fee.
Downloads
References
Abidin, Y. (2016). Desain Sistem Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013 (3rd ed.). Refika Aditama.
Aisya, N. S. M., Saefudin, Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2016). Penerapan Diagram Vee dalam Model Pembelajaran Inquiry Lab dan Group Investigation untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Kuantitatif Siswa Kelas VII pada Materi Pencemaran Lingkungan Application of Vee Diagram Learning Strategy Through Inquiry Lab and Gro. Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 112–117.
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2015). Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen (1st ed.). Pustaka Pelajar.
Astika, E., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis Komponen Penyusun Desain Kegiatan Laboratorium Enzim Katalase. Biodik, 6(3), 343–356. https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.9469
Deratama, D., Sri Anggraeni, & Bambang Supriatno. (2020). Analisis Komponen Penyusun Lembar Kerja Siswa Biologi SMA Pada Praktikum Uji Enzim Katalase. Biodik, 6(3), 299–309. https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.9513
Hergenhahn, B. ., & Olson, M. (2012). Theories of Learning (7th ed.). Kencana Prenada Media Grup.
Holstermann, N., Grube, D., & Bögeholz, S. (2010). Hands-on Activities and Their Influence on Students’ Interest. Research in Science Education, 40(5), 743–757. https://doi.org/10.1007/s11165-009-9142-0
King, F. J., Goodson, L., & Rohani, F. (2017). Assessment & Evaluation: Higher Order Thinking Skills. Center for Advancement of Learning and Assessment, 18, 176. http://www.cala.fsu.edu/files/higher_order_thinking_skills.pdf
Kurniasih, W., Sri Anggraeni, & Bambang Supriatno. (2020). Alternatif Lembar Kerja Peserta Didik Materi Osmosis Berbasis ANCORB. Biodik, 6(3), 266–276. https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.9451
Millar, R. (2004). The role of practical work in the teaching and learning of science. October.
Muriani, A. S. (2017). Genetika Dengan Media Kancing Menggunakan Model Numbered Head Together ( NHT ) Improving Student Learning Activities in Genetic Materials with a Buttons Media Using Numbered Head Together ( NHT ) Model. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 8(1), 13–26.
Nadia, N., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2020). Analisis dan Rekonstruksi Komponen Penyusun Lembar Kerja Peserta Didik Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan. Biodik, 6(2), 82–94. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9439
Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Learning How To Learn (21st ed.). Cambrigde University Press.
Putri, A. F. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Sebagai Bahan Ajar Siswa Kelas X Jasa Boga Smk Muhammadiyah 1 Moyudan Proposal Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarya.
Rustaman, N. Y. (2017). Mewujudkan Sistem Pembelajaran Sains/Biologi Berorientasi Pengembangan Literasi Peserta Didik. Jurnal Universitas Muhamadiyah Malang, April, 1–8.
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Rineka Cipta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif,Kuantitaif, dan R&D. Alfabeta.
Supriatno, B. (2013). Pengembangan program perkuliahan pengembangan praktikum biologi sekolah berbasis ANCORB untuk mengembangkan kemampuan merancang dan mengembangkan desain kegiatan laboratorium (Doctoral dissertation). Universitas Pendidikan Indonesia.
Supriatno, B. (2018). Praktikum untuk Membangun Kompetensi. Proceeding Biology Education Conference, 15(1), 1–18.
Tawil, M., & Liliasari. (2013). Berpikir Kompleks. Badan Penerbit Universitas Makasar.
Wahidah, N. S., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2018). Analisis Struktur dan Kemunculan Tingkat Kognitif pada Desain Kegiatan Laboratorium Materi Fotosintesis. Indonesian Journal of Biology Education, 7260(2), 70–76.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ari Kusnandar Maulana, Bambang Supriatno, Sri Anggraeni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).