ANALYSIS OF THE RELATIONSHIP IN LEARNING INTEREST TO LEARNING OUTCOMES STATIC FLUID MATERIAL IN SENIOR HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.22437/jiituj.v7i1.26696Keywords:
Interest, Learning outcomes, PhysicsAbstract
This study uses a quantitative method using a questionnaire instrument distributed online which aims to analyze the relationship between learning interest and learning outcomes at SMA Negeri 4 Sungai Penuh academic year 2020/2021. The subjects in this study were students of class XI MIPA SMA Negeri 4 Sungai Penuh 72 people. Analysis of quantitative research using the SPSS program to test assumptions (normality and linearity) and making hypotheses through the correlation test obtained a person correlation value of 0.022 <0.05, so it is stated that Ho is rejected or there is a relationship between interest in learning and student learning outcomes physics in SMA Negeri 4 Sungai Penuh.
Downloads
References
Ali, S & Khaeruddin. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.
Astalini., Kurniawan, D. A., Darmaji, D., Sholihah, L. R., & Perdana, R. (2019). Characteristics of students’attitude to Physics in Muaro Jambi High School. Humanities and Science Reviews.7(2),91-99
Ghazali, I. (2013). Aplikasi analisis multivariente dengan program SPSS 21. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hardianti, T. (2018). Analisis Kemampuan Peserta Didik pada Ranah Kognitif dalam Pembelajaran FisikaSekolah Menengah Atas. Seminar Nasional Quantum (25) hal 557.
Hidayatullah, A. H., Yushardi & Wahyuni, S. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Web Interaktif Dengan Aplikasi E-Learning Moodle Pada Pokok Bahasan Beasaran Dan Satuan Di SMA. Jurnal Pendidikan Fisika. 4(4), 110-115
Iskandar, H. (2013). Model Pengembangan Penilaian Hasil Belajar. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Menengah Direktorat Pembinaan SMA.
Kemendikbud. (2015). Panduan Penilaian untuk Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Maison, M., Safitri, I. C., & Wardana, R. W. (2019). Identification of misconception of high school students on temperature and calor topic using four-tier diagnostic instrument. Edusains, 11(2), 195-202.
Maison, M., Syahria, S., Syamsurizal, S., & Tanti, T. (2019). Learning Environment, Students’beliefs, And Self-Regulation In Learning Physics: Structural Equation Modeling. Journal of Baltic Science Education, 18(3).
Nordin, A., & Ling, L. H. (2011). Hubungan sikap terhadap mata pelajaran sains dengan penguasaan konsep asas sains pelajar tingkatan dua. Journal of Science & Mathematics Educational, 2(2), 89-101.
Rosa, F. O. (2017). Eksplorasi kemampuan kognitif siswa terhadap kemampuan memprediksi, mengobservasi dan menjelaskan ditinjau dari gender. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 111-118.
Pritami, S. E., Purwoko, A. A., & Savalas, L. R. T. (2014). Hubungan Iklim Kelas Dan Sikap Siswa Terhadap Pelajaran Kimia Dengan Prestasi Belajar Kimia Siswa Kelas Xi IPA SMA Negeri Se-Kota Mataram Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pijar Mipa, 9(2).
Purwanto, M. N. (2002). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sultan, A. D., & Bancong, H. (2017). Pengaruh pendekatan multiple intelligences melalui model pembelajaran langsung terhadap sikap dan hasil belajar fisika peserta didik kelas XI IPA SMA Negeri 11 makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 51-60.
Yaumi, M. (2013). Prinsip-Prinsip Desain Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sri Wina Oktavia, Neni Septiani, Feliza Sinaga, Nikma Nur Qoidah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.