Penerapan Pendekatan TaRL Berbantuan Media Kahoot pada Materi Teks Anekdot di SMA Kota Semarang

Main Article Content

Heike Kamarullah
Agus Wismanto
Winarni Rahayu

Abstract

The purpose of this study is to explore the application of the Teaching at the Right Level (TaRL) approach supported by Kahoot media on anecdotal text material in Semarang city high schools, especially at SMA Negeri 5 Semarang. Students have differences in abilities, both in terms of level of understanding, learning style, and background. The TaRL approach considers these differences and ensures that learning matches each learner's ability level. The use of learning media is also an important element in the application of this approach. One of them is the use of Kahoot media. The use of Kahoot can also assist teachers in taking diagnostic assessments. This research method uses qualitative with a type of qualitative descriptive research. The sample in this study was one class in class X-10 with a total of 36 learners from the entire population selected using the Purposive Sampling technique. The data collection technique used by researchers in this study is the learning results of students obtained from interviews and observation techniques by observers. Data analysis techniques use descriptive qualitative. The validity used in this research is triangulation of sources. The results of data analysis and discussion can be concluded that the application of the TaRL approach assisted by Kahoot media on anecdotal text material shows significant potential in learning effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kamarullah, H., Wismanto, A., & Rahayu, W. (2024). Penerapan Pendekatan TaRL Berbantuan Media Kahoot pada Materi Teks Anekdot di SMA Kota Semarang. Pena : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 14(1). https://doi.org/10.22437/pena.v14i1.32658
Section
Artikel

References

Alfansyur, A., & Mariyani, M. (2019). Pemanfaatan Media Berbasis ICT ‘Kahoot’Dalam Pembelajaran PPKN Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Bhineka Tunggal Ika, 6(2), 208-216.

Alfansyur, A., & Mariyani, M. (2020). Seni mengelola data: Penerapan triangulasi teknik, sumber dan waktu pada penelitian pendidikan sosial. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2), 146-150.

Alfarisi, R. S., & Suseno, S. (2019). Pengembangan Buku Pengayaan Menulis Teks Anekdot Bermuatan Cinta Tanah Air. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 3(1), 102-115.

Aulia, F. T., & Gumilar, S. I. (2021). Cerdas Cergas Berbahasa dan Bersastra Indonesia. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Asrobanni, N., Lestari, H., Rukiyah, S., & Rohmadhawati, D. A. (2024). Penerapan Pembelajaran Model Problem Based Learning Dengan Pendekatan Teaching At The Right Level Guna Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Teks Tanggapan Siswa Di Kelas Vii. 3 Smp Negeri 10 Palembang. Journal Sains Student Research, 2(2), 45-54.

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.

Dewimarni, S., Ulhusna, M., & Marhayati, L. (2022). Penerapan Aplikasi Kahoot pada Mata Pelajaran Matematika untuk Meningkatkan Motivasi dan Minat Belajar Siswa Dikelas VII SMP Negeri 38 Padang. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(8), 1935-1940.

Fajri, H., Padlurrahman, P., & Muzakar, A. (2024). Pengaruh Pendekatan Tarl Dengan Metode Adabta Dan Metode Pemberian Tugas Terhadap Literasi Dasar Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. ALINEA: Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, 4(1), 38-50.

Puspito, L. (2016). Pemaparan bahasa pada teks anekdot karya siswa kelas X SMK Negeri 3 Malang.

Rahmah, N., Hartono, H., & Nurlinda, N. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Kahoot dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas XI Biologi 1 SMA Negeri 5 Soppeng. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 5(3), 436-441.

Rimang, S. S., Usman, H., & Mansur, M. (2023). Implementasi Pendekatan Teaching At The Right Level And Culturally Responsive Teaching Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Ix Andi Page Smpn 1 Segeri Pangkep. Language: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra, 3(4), 158-166.

Sahir, S. H. (2021). Metodologi penelitian. Penerbit KBM Indonesia.

Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2015). Dasar metodologi penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing

Sikumbang, M. (2022). Teks Anekdot. Guepedia.

Supriatini, S., Refson, R., & Mustofa, M. (2020). Pengembangan Alat Evaluasi Menggunakan Kahoot pada Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Siswa Kelas VII. Jurnal Bindo Sastra, 4(1), 48-62.

Syerlinda, S. (2023). Implementasi Pendekatan Teaching at The Right Level Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik SMP Negeri 23 Barru. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2), 991-997.

Wardana, D. A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Kahoot untuk Meningkatkan Kemampuan Perkalian dan Pembagian Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Literasi Digital, 2(1), 72-77.

Wirartha, I. M. (2006). Metodologi penelitian sosial ekonomi. Yogyakarta: CV Andi Offset.