THE BENEFITS OF COGNITIVE BEHAVIOR THERAPY COUNSELING TO INCREASE STUDENT RESILIENCE IN THE ERA OF SOCIETY 5.0
Isi Artikel Utama
Abstrak
This article aims to provide in-depth information about the usefulness of cognitive behavior therapy counseling to increase student resilience. In providing services to students in the era of society 5.0, guidance and counseling teachers/counselors need to pay attention to the use and procedures for implementing services using certain approaches that have proven to be effective in overcoming KES-T so that they are able to develop students' KES. The usefulness of cognitive behavior therapy counseling in
increasing student resilience will be discussed in this article. This research method is a literature review where data is obtained from various reference sources such as articles, source books and other supporting documents. The research results show that cognitive behavior therapy counseling can increase student resilience and bring many benefits in developing students' KES.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Referensi
Astiti, S. P. (2019). Efektivitas konseling sebaya (peer counseling) dalam menuntaskan
masalah siswa. IJIP: Indonesian Journal of Islamic Psychology, 1(2), 243-263.
Chasanah, D. U. (2019). Hubungan antara strategi self regulated learning dengan
resiliensi akademik pada mahasiswa kelas sore program studi teknik informatika
dan teknik elektro Universitas Muhammadiyah Gresik yang bekerja (Doctoral
dissertation, Universitas Muhammadiyah Gresik).
Corey. (2010). Theory & Practice of Group Counseling. Eighth Edition. Diterjemahkan
dari bahasa Inggris ke bahasa Indonesia - www.onlinedoctranslator.com. In Field
Experiments on Bioelectricity Production from Lake Sediment Using Microbial
Fuel Cell Technology (8th ed.). California: Brooks/Cole Cengange Learning.
Corey, G. (2015). Theory and Practice of Counseling and Psychotheraphy, Eighth
Edition. In Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis
(Vol. 53).
Creswell, J. W. (2010). Research design: pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan mixed.
Yogjakarta: PT Pustaka Pelajar.
Durell, F. P. P. (2022). Analisis Resiliensi Aspek Optimisme pada Siswa SMA Negeri 2
Metro Lampung Tahun Ajaran 2019/2020.
Fatimah, N. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Terhadap Resiliensi Siswa Belajar Dari
Rumah Serta Implikasinya Dalam Bimbingan Konseling (Doctoral dissertation,
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara)
Munawaroh, E., & Mashudi, E. A. (2018). Resiliensi; Kemampuan Bertahan dalam
Tekanan, dan Bangkit dari Keterpurukan. CV. Pilar Nusantara.
Novianti, R. (2018). Orang tua sebagai pemeran utama dalam menumbuhkan resiliensi
anak. Jurnal Educhild: Pendidikan Dan Sosial, 7(1), 26-33.
No, L. (2023). Hubungan antara resiliensi dengan penyelesaian masalah problem solvig
pada remaja di Sekolah Norol Iman (Doctoral dissertation, Universitas Islam
Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Rahayu, E. W., & Djabbar, M. E. (2019). Peran resiliensi terhadap stres akademik siswa
sma. Naskah Prosiding Temilnas XI IPPI, September, 20-21.
Rahmawati, D. (2022). Mengatasi Problematika Kemampuan Penyesuaian Diri
(Risilien) Dengan Teknik Bibliokonseling. Penerbit P4I.
Simorangkir, J., Lubis, B., Nababan, M. L., Simamora, M. R., & Agustina, W. (2020).
Penguatan Resiliensi Remaja Bermasalah melalui Pengembangan Materi Modul
Bimbingan dan Konseling. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(2), 96-103.
Wahidah, E. Y. (2019). Resiliensi akademik perspektif psikologi Islam. In Proceeding
National Conference Psikologi UMG 2018 (Vol. 1, No. 1, pp. 11-140).