USE OF SOCIAL MEDIA AS A MEANS OF INFORMATION SERVICES IN GUIDANCE AND COUNSELING

Isi Artikel Utama

Lisnawati Lisnawati
Anggie Resa Safitri
M. Aidil Yasin
Adzra Reva Labibah

Abstrak

This research constitutes a literature review that discusses the utilization of social media as a means of information service in guidance and counseling. In this review, various relevant literature sources are explored to understand the role and impact of social media usage in the context of guidance and counseling. The analysis encompasses the benefits obtained, challenges faced, as well as ethical implications to be considered regarding the utilization of social media in guidance and counseling practices. The findings of this review provide a deeper understanding of the potential of social media as an effective supplementary tool in providing information services in guidance and counseling, while still emphasizing the importance of ethical handling and understanding of its limitations and risks

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Rincian Artikel

Cara Mengutip
Lisnawati, L., Anggie Resa Safitri, M. Aidil Yasin, & Adzra Reva Labibah. (2024). USE OF SOCIAL MEDIA AS A MEANS OF INFORMATION SERVICES IN GUIDANCE AND COUNSELING. Jurnal Kopendik, 3(1), 40-48. https://doi.org/10.22437/kopendik.v3i1.29716
Bagian
Articles

Referensi

Alhadi, S., Supriyanto, A., & Dina, D. A. M. (2016). Media in guidance and counseling services: a tool and innovation for school counselor. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 1(1), 6-11.

Astarini, D., Pasmawati, H., & Fatmawati Sukarno Bengkulu, U. (2021). Variety of Cyber Counseling Media During the Covid-19 Pandemic. Juli-Desember, 21(02), 138–149. https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/syiar

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104-117.

Fataruba, D. (2017). Penerapan Layanan Informasi Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 1(1), 10–22.

Karim Syahputra, A., Kurniawan, E., & Nofriadi, N. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Informasi Upt. Puskesmas Porsea. Jurdimas (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) Royal, 2(2), 115–120. https://doi.org/10.33330/jurdimas.v2i2.370

Maharani, I., Fridani, L., & Akbar, Z. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Film Bertema Pendidikan Dalam Layanan Informasi Bimbingan Klasikal. Faktor Jurnal Kependidikan, 6(2), 135–146.

Nurul Avifah, (2017), “Efektivitas Dakwah Islam Melalui Sosial Media Instagram (Studi Akun Instagram Indonesia Menutup Aurat),” Raushan Fikr Vol. 6 No.

Novianti, E., Nugraha, A. R., Komalasari, L., Komariah, K., & Rejeki, D. S. (2020). Pemanfaatan Media Sosial dalam Penyebaran Informasi Program Pemerintah (Studi Kasus Sekretariat Daerah Kabupaten Pangandaran). Al Munir: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 11(1), 48–59.

Oktavia, A. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Untuk Meningkatkan Layanan Referensi Di Perpustakaan Perguruan Tinggi. Shaut Al-Maktabah : Jurnal Perpustakaan, Arsip Dan Dokumentasi, 11(2), 111–123. https://doi.org/10.37108/shaut.v11i2.223

Prasetiawan, H. (2016). Cyber Counseling Assisted With Facebook To Reduce Online Game Addiction. Guidena: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling, 6(1), 28-32.

Prihwanto, P., & Firdaus, M. T. (2021). Pengaruh Layanan Informasi Melalui Media Whatsapp Group Terhadap Kesadaran Pemakaian Masker Sebagai Upaya Pencegahan Penyebaran Covid-19. Jurnal Komunikasi Dan Kajian Media, 5(1), 53–63.

Saputra, W. N. E. (2016). Evaluasi Program Konseling Individu Di SMP Laboratorium Universitas Negeri Malang Dengan Model Discrepancy. Jurnal Fokus Konseling, 2(1).

Setiawan, M. A. (2015). Model konseling kelompok dengan teknik problem solving untuk meningkatkan self-efficacy akademik siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 4(1).

Setyawan, B. (2019). Pengembangan Media Google Site dalam Bimbingan Klasikal di SMAN 1 Sampung. Nusantara of Research: Jurnal Hasil-hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 6(2), 78-87.

Siriya, I. W. (2022). Analisa Video Share To Video Likes Ratio Tiktok Pada 5 Merek Hp Terbaik Di Dunia Tahun 2021.

Wibowo, D. M. L. M. E., & Tadjri, I. (2013). Pengembangan modul bimbingan karir berbasis multimedia interaktif untuk meningkatkan kematangan karir siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1).

Yudaparmita, G. N. A., & Adnyana, K. S. (2020). Pendidikan Jasmani Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Dan Profesionalisme Guru. Widya Kumara: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 59-67.