Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa pada Materi Membandingkan Pecahan dengan Perkalian Silang Menggunakan Model Pembelajaran Make A Match

Authors

  • Rahamdhon Hasyim Magister Pendidikan Dasar

DOI:

https://doi.org/10.22437/gentala.v5i2.9290

Keywords:

Learning activities, Mathematics, Make a match

Abstract

Mathematics lesson is one of the key subjects, because it is used in almost all subjects. Therefore, learning mathematics in school is important. So also in everyday life it does not escape things related to mathematics. The increase of student learning outcomes in math subjects should begin with the introduction of problems that are appropriate to the situation (contextual problem). Some materials are considered difficult for students, especially in elementary school is the material to compare fractions by cross-multiplication. Many learning models can be used to improve student learning outcomes, with the expectation that teachers using learning models in the learning process will make it easier for teachers to stimulate improved learning outcomes, a systematic and pleksible effort or action to improve student learning capabilities or outcomes. One of the learning models that can be used is to use a make and match. The use of this learning model is expected to increase student learning activities on material comparing fractions by cross-multiplication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cakranegara, S. D. N. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH ( MAKE A MATCH ) DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PKn SISWA KELAS III-C. 17–22.

Dan, P., Siswa, P., & Ii, K. (n.d.). Michelle S. Segovia 1 , Marco A. Palma 1 , and Rodolfo M. Nayga 2. 2.

Djamarah, S.B, 1997. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta. Rineka Cipta

Efriyeni, E. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a match Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pkn Siswa Kelas Iv Sd Negeri 19 Batu Bulek Kecamatan Lintau Buo Utara Kabupaten Tanah Datar. JURNAL PAJA

Guru, S., Negeri, S. D., & Riau, B. (2019). OPERASI HITUNG BILANGAN BULAT DENGAN MENERAPKAN MODEL MAKE-A MATCH PADA SISWA KELAS VI. 3, 589–597.

Hamalik, Oemar, 2001. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta. Rineka Cipta

Mamun, S. (2018). Keefektifan Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar Matematika. Integral (Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika), 1(1), 70–76. https://doi.org/10.24905/jppm.v1i1.20

Nenny, N. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a match Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas I Sd Negeri 024 Tarai Bangun Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 2(6), 1009. https://doi.org/10.33578/pjr.v2i6.6544

Salam, R., Zunaira, Z., & Niswaty, R. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Membuat Dokumen melalui Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match (Make a match). Jurnal Office, 2(2), 173–180.

Slameto, 1998. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta. Bina aksara

Soeprijowati, E. A. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika dengan Model Kooperatif Tipe Make a Match. Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 2(2), 108. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v2i2.35

Sudjana, Nana, 2003. Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta. Rineka Cipta

Tarigan, D. (2014). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Make A Match Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas V SDN 050687 Sawit Seberang. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 5(1), 56–62. https://doi.org/10.15294/kreano.v5i1.3278

Downloads

Published

— Updated on 2020-12-01

How to Cite

Rahmadhon, R. (2020). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa pada Materi Membandingkan Pecahan dengan Perkalian Silang Menggunakan Model Pembelajaran Make A Match . Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 5(2), 243-258. https://doi.org/10.22437/gentala.v5i2.9290