Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di SDN 18/III Tarutung Kabupaten Kerinci

Authors

  • Zaki Hendra Zeki Y Mapendas
  • Yuliana Yuliana Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.22437/gentala.v5i2.9233

Keywords:

principal, planning, organizing, mobilizing, and monitoring

Abstract

This study aims to: (1) describe the role of school principals in increasing educational support through planning, organizing, and supervising school programs in SDN 18 / III Tarutung, Kerinci Regency; (2) describe the obstacles in improving the quality of education. This research is a case study using qualitative. The subjects of the study were the Principal, educators, and education staff. The results of this study indicate the role of school principals in improving the quality of education: (1) planning and initiating programs, curriculum, learning policies, counseling guidance with educators and education staff; (2) creating an organizational structure that requires parents through the school board and completing the required infrastructure; (3) educating educators and education in the administration process, and learning media; (4) disciplining educators and education personnel in the learning process from the admission process to the completion of the teaching and learning program. (5) Give a good and calm example at work, motivate and respect moral and material responsibilities, increase welfare, include educators and education personnel in training and education and motivate senior teachers to have a lifelong spirit of education; (6) Apply the principle of kinship in all activities. The constraint that speaks is the factor of facilities and infrastructure in supporting student learning activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aziizu, B. Y. A. (2015). Tujuan Besar Pendidikan Adalah Tindakan. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 295–300. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13540

Darsono, D. (2016). Implementasi Pendekatan Direktif, Non Direktif dan Kolaboratif dalam Supervisi Pendidikan Islam (Studi Kasus di MAN Trenggalek). Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 335–358. https://doi.org/10.21274/taalum.2016.4.2.335-358

Fitrah, M. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31. https://doi.org/10.25078/jpm.v3i1.90

Harjasuganda, D. (2008). Pengembangan Konsep Diri yang Positif pada Siswa SD Sebagai Dampak Penerapan Umpan Balik (Feedback) dalam Proses Pembelajaran Penjas. Dalam Jurnal Pendidikan Dasar Nomor, 9(8), 4–5. http://103.23.244.11/Direktori/JURNAL/PENDIDIKAN_DASAR/Nomor_9-April_2008/Pengembangan_Konsep_Diri_yang_Positif_pada_Siswa_SD_Sebagai_Dampak_Penerapan_Umpan_Balik_(Feedback)_dalam_Proses_Pembelajaran_Penjas.pdf

Kamulyan, M. S., & Primasari, F. (2016). Implementasi Perpustakaan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 17–30. http://journals.ums.ac.id/index.php/ppd/article/view/1551/1091

Mubarat, H. (2015). Aksara Incung Kerinci Sebagai Sumber Ide Penciptaan Seni Kriya. Ekspresi Seni, 17(2). https://doi.org/10.26887/ekse.v17i2.101

Pendidikan, P. S. (2001). Pengelolaan kelas dalam rangka proses belajar mengajar. 17.

Pohan, muhammad munawir. (2018). Kepala sekolah sebagai manajer dan pemimpin pendidikan. 82–91.

Pratiwi, Ig. A. A., ZM, H., & Muntari, M. (2016). Peran Komite Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Layanan Pendidikan Di Sekolah Dasar Negeri Se-Kecamatan Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 1(1). https://doi.org/10.29303/jipp.v1i1.7

Ridho, T., Wulan, H. S., & Wahyomo, E. H. (2016). Pengaruh budaya organisasi,kepemimpinan kepala sekolahm dan kompetensi guru terhadap kinerja guru dengan kepuasan kerja sebagai variabel intervening ( Studi kasus pada guru SMK Teuku Umar Semarang ). Jurnal Manajemen Fakultas Ekonomika Dan Bisnis, 1(1), 1–17.

Rosyadi, Y. I., & Pardjono, P. (2015). Peran Kepala Sekolah Sebagai Manajer Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Smp 1 Cilawu Garut. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 3(1), 124–133. https://doi.org/10.21831/amp.v3i1.6276

Sahabuddin. (2018). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP Negeri 5 Salatiga. Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (JKIP), 5(2), 128–144.

Sanjani, M. A. (2018). KEPEMIMPINAN DEMOKRATIS KEPALA SEKOLAH Maulana Akbar Sanjani Dosen STKIP Budidaya Binjai. 7(1), 75–83.

Shunhaji, A. (2019). Agama Dalam Pendidikan Agama Di Sekolah Dasar. 1(1), 1–21.

Smkn, G., & Banyuasin, S. T. (2009). SEKOLAH , STRES KERJA DAN KOMPETENSI. 114–126.

Sudadio, S. (2013). Peningkatan Mutu Pendidikan Dasar Dan Menengah Di Provinsi Banten Melalui Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 16(2), 553–573. https://doi.org/10.21831/pep.v16i2.1131

Syahrial, Agung Rimba Kurniawan, Alirmansyah, A. A. (2019). Strategi Guru dalam menumbuhkan Nilai Kebersamaan pada pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar. 4(Unit 07), 1–5.

Utomo, sandi aji wahyu. (2018). Manajemen Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 1(2), 83–91. https://doi.org/10.31539/alignment.v1i2.484

Yanuarto. (n.d.). KEPALA SEKOLAH SEBAGAI SUPERVISOR PENGAJARAN Yanuarto.

Zulkifli, M., Darmawan, A., & Sutrisno, E. (2014). Motivasi Kerja, Sertifikasi, Kesejahteraan dan Kinerja Guru. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 3(02), 148–155. https://doi.org/10.30996/persona.v3i02.379

Downloads

Published

— Updated on 2020-12-01

How to Cite

Zeki, H., & Yuliana, Y. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di SDN 18/III Tarutung Kabupaten Kerinci. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 5(2), 168-182. https://doi.org/10.22437/gentala.v5i2.9233