The Effectiveness of The Multiliteracy Model with Edpuzzle to Improve Fifth-Grade Students’ Reading Comprehension
EFEKTIFITAS MODEL MULTILITERASI BERBANTUAN EDPUZZLE UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA KELAS V SD
Keywords:
Multiliteracy Model, Edpuzzle, Reading Comprehension, Expository TextAbstract
The lack of pre-reading and post-reading activities leads to low reading comprehension skills among students. The application model and media can be a solution to this problem. The purpose of this study is to analyse the effectiveness of the multiliteracy model supported by edpuzzle in improving the reading comprehension skills of fifth grade students. The material taught focuses on reading comprehension skills in expository text learning with quantitative methods, quasi-experimental design. The sample of this study consisted of an experimental class and a control class of 21 students each. The data collection techniques used are test and non-test techniques, which are then analysed by normality test, paired sample t-test and N-gain test. There is a significant difference in the paired sample t-test with a sig value. (2-tailed) <0.001<0.05. Based on the N-gain test, it was found that the average learning scores in the experimental class were higher than in the control class, with scores of 61.47% and 42.07% respectively. Thus, it can be concluded that the multiliteracy model supported by Edpuzzle is more effective in improving the reading comprehension skills of fifth grade students of SDN Karanganyar 01 Semarang City on expository text material compared to conventional methods
Downloads
References
Abidin, Y. 2015. Pembelajaran Multiliterasi (Sebuah Jawaban Atas Tantangan Pendidikan Abad Ke-21 Dalam Konteks Keind. Bandung: PT.Refika Aditama.
Agung Pramujiono, Dudu Suhandi Saputra, and Reza Rachmadtullah. 2021. “Model Pembelajaran Multiliterasi Berbantuan Media Big Book Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Di Kelas V Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dasar 11(02):282–90. doi: 10.21009/jpd.v11i02.19860.
Amalia, Farida, Ariessa Racmadhany, Keterampilan Menyimak, and Media Pembelajaran. 2025. “MEDIA MEDIA PEMBELAJARAN KETERAMPILAN MENYIMAK TINGKAT A1.” 8:1600–1608.
Amaliah. 2020. “Vol. 14, No. 1, April 2020.” Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra Program Studi Sastra Inggris 14(1):37–38.
Aulia, Shafa, Neneng Wulan, and Srie Mulyani. 2024. “PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MULTILITERASI INFORMASI BERBANTUAN MEDIA KARTU TEKS DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN PADA TEKS EKSPOSISI SISWA KELAS IV.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 09(September).
Azmin, Nikman, Mahasiswa Program, Studi Pendidikan, Nusa Tenggara Barat, Nusa Tenggara Barat, Metode Simulasi, and Sistem Peredaran Darah. 2022. “Jurnal PIPA: Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam.” 02(02):101–9.
Bahasa, Pendidikan, Fakultas Keguruan, and Universitas Lambung Mangkurat. 2024. “Penerapan Model Project Based Learning ( PjBL ) Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Restika Wijayanti Mengembangkan Potensi Peserta Didik . Berdasarkan Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Model Pembelajaran Berba.” (57).
Dewi, Eka Grana Aristyana, A. A. Istri Ita Paramitha, I. Gst. Agung Pramesti Dwi Putri, and Farikha Dwi Nur Qossina Januar. 2022. “Pemanfaatan Platform Edpuzzle Dalam Pembelajaran Matematika.” I-Com: Indonesian Community Journal 2(2):113–22. doi: 10.33379/icom.v2i2.1335.
Habibah, R., European. 2022. “Efektivitas Penggunaan Model Multiliterasi Terhadap Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Berdasarkan Systematic Review.” 4(1):1–23.
Hadi, Waluyo, Yofita Sari, and Nursita Fauziah. 2024. “Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Kelas V SD.” Gentala Pendidikan Dasar 9(1):55–68.
Islami, Anggun, Lukman Nulhakim, and Astri Dwi Jayanti Suhandoko. 2024. “Pengaruh Penggunaan Literacy Cloud Terhadap Minat Baca Dan Keterampilan Membaca Pemahaman.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 6(1):670–80. doi: 10.31004/edukatif.v6i1.6352.
Manongga, Anisa. 2021. “Pentingnya Teknologi Informasi Dalam Mendukung Proses Belajar Mengajar Di Sekolah Dasar.” Pascasarjana Univearsitas Negeri Gorontalo Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar 978-623–98(November):1–7.
Nasrullah, Riki, and Universitas Negeri Surabaya. 2024. “Meningkatkan Literasi Indonesia Melalui Optimalisasi.” (August).
Nengsih, Sri, and Devi Afriyuni Yonanda. 2024. “Optimalisasi Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Memahami Sistem Pencernaan Manusia Pada Tingkat Sekolah Dasar.” 33(01):49–58.
Nurnugroho, Novianto, and Siti Rochmiyati. 2024. “Penggunaan Model Pembelajaran Multiliterasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Kelas IV Sekolah Dasar.” Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 6(2):1589–98.
OECD. 2023. “PISA 2022 Results Factsheets Indonesia.” OECD (Organisation for Economic Co-Operation and Development) Publication 1–9.
Prihatini, Chandraning, Musiman, and Yulia Wahyuningsih. 2024. “Meningkatkan Keterampilan Literasi Membaca Dengan Menggunakan Metode P2R.” Jurnal Wahana Didaktika 242–49.
Putri, Aprilia., and Sri Sukasih. 2024. “Pengaruh Media Interaktif Rimba Raja Terhadap Kemampuan Membaca Dan Motivasi Belajar Aksara Jawa Kelas IV SDN Jatisari.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 09(September).
Putri, Azka Dhianti, Ahman Ahman, Rahma Sayyida Hilmia, Salwa Almaliyah, and Sidik Permana. 2023. “Pengaplikasian Uji T Dalam Penelitian Eksperimen.” Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika 4(3):1978–87. doi: 10.46306/lb.v4i3.527.
Rahayu, Restu, Sofyan Iskandar, and Yunus Abidin. 2022. “Inovasi Pembelajaran Abad 21 Dan Penerapannya Di Indonesia.” Jurnal Basicedu 6(2):2099–2104. doi: 10.31004/basicedu.v6i2.2082.
Rizki Maharani, Intania, Aldi Mukti Al Bukhori, and Lina Putriyanti. 2023. “Peranan Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Pengantar Dalam Dunia Pendidikan Serta Faktor Yang Mempengaruhinya.” Prosiding Sendika 4(1):368–368.
Suparlan, Suparlan. 2021. “Ketrampilan Membaca Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SD/MI.” Fondatia 5(1):1–12. doi: 10.36088/fondatia.v5i1.1088.
Susilo, Sigit Vebrianto. 2020. “Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar.” Jurnal Cakrawala Pendas 6(2). doi: 10.31949/jcp.v6i2.2100.
Yuliawati, Fitri. 2023. “39194-162532-2-Pb.” 32(02):130–39.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Melati Melati Ulya Nur Rahmasari, Sri Sukasih

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.