Implementasi Penghayatan Nilai-Nilai Pancasila Terhadap Keberagaman Sebagai Upaya Penguatan Identitas Manusia Indonesia
Keywords:
Nilai-nilai Pancasila, KeberagamanAbstract
Pancasila is a guideline in state life, namely as a basis, ideology, outlook on life, soul of the nation, national personality, ideals and goals of the nation, and the philosophy of life of the Indonesian nation. Diversity provides reinforcement in achieving the ideals of the nation, and supports the implementation of an independent curriculum to realize students who apply the values of Pancasila. The purpose of this study is to describe the implementation of Pancasila values towards diversity as an effort to strengthen Indonesian human identity. The research method used is a qualitative descriptive method with the aim of obtaining detailed information about the appreciation and implementation of Pancasila values. Data collection techniques are observation, interviews, and documentation. The result of this study is the Implementation of Appreciation of Pancasila Values for Diversity has been carried out at SDN 15/IV Jambi as an effort to strengthen Indonesian human identity
Downloads
References
Adha, M. M., & Susanto, E. (2020). Kekuatan Nilai-nilai Pancasila dalam Membangun Kepribadian Masyarakat Indonesia. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan dan Keagamaan, 15(01), 121-138.
Asmaroini, A. P. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Bagi Siswa Di Era Globalisasi Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 440-450.
Astuti, A. D., Farida, M. W. N., & Fuadah, A. (2020). Menerapkan Sikap dan Perilaku yang Berprinsip pada Bhinneka Tunggal Ika di Era 4.0 dalam Pembelajaran K13 di MI/SD Kelas IV. Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education, 86-99.
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622
Kemendikbud. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila . Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan.
Nurgiansah, T. H. (2021). Pendidikan Pancasila. In Solok: CV Mitra Cendekia Media
Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Nomor 20, Sistem Pendidikan Nasional.
Rulyansah, A., Wardana, L. A., & Sari, I. N. (2018). Idealisasi Ideologi Pancasila untuk Pencegahan Radikalisme melalui Aktivitas Bela Negara pada PK2MABA Universitas Panca Marga. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(12), 1680–1687. https://doi.org/10.17977/JPTPP.V3I12.13103
Shofa, A. M. A. (2016). Memaknai Kembali Multikulturalisme Indonesia Dalam Bingkai Pancasila. JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 3:4, 10..
Susanto. (2016). Pancasila Sebagai Identitas dan Nilai Luhur Bangsa: Analisis Tentang peran Pancasila sebagai Modal Sosial Berbangsa dan Bernegara. Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 2(1), 44-45
Wahyuni, W. R. (2022). Perencanaan Penerapan Modul Kegiatan P5(Kewirausahaan), Pada Fase B Di Sdn Banjarejo 2 Tahun Ajaran 2022/2023. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasa, 3(1), 1626–1634. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID
Wiguna, I. K. W., & Tristaningrat, M. A. N. (2022). Langkah Mempercepat Perkembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 17. https://doi.org/10.55115/edukasi.v3i1.2296
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anisa Nurul Jannah, Bagas Iksan, Delisa Elfia, Euis Arissah, Femmy Aulia Damayanti Marpaung, Eva Fitri Yanti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.