The Effect of Interpersonal Intelligence and Responsibility on The Confidence Of The Fifth Grade Students of State Elementary Schools in Maesan District Bondowoso Regency

Authors

  • Mohammad Ali Akbar Universitas Negeri Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.22437/gentala.v8i2.25296

Keywords:

Interpersonal Intelligence, Responsibility, Self Confidence

Abstract

This study aims to determine the significance of the influence of interpersonal intelligence and responsibility partially or simultaneously on self-confidence. This research used a quantitative approach with the type of ex-post facto research. The population of this research is 629 students of the fifth-grade elementary schools in Maesan District with 245 students as research sample which determined by The Slovin Formula. Data collection techniques used a psychological scale was tested on 150 students. The analysis prerequisite test includes the normality test used the Kolmogorov-Smirnov method, linearity test, multicollinearity test, and heteroscedasticity test. Hypothesis test used multiple linear regression analysis technique. The results of the analysis show that 1) interpersonal intelligence partially had a significant effect on self-confidence with an effective contribution of 14.22%; 2) partial responsibility had a significant effect on self-confidence with an effective contribution of 25.98%; and 3) interpersonal intelligence and responsibility simultaneously had a significant effect on self-confidence with a simultaneous contribution of 40.2%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andayani, B. & Afiatin, T. (1996). Konsep Diri, Harga Diri, dan Kepercayaan Diri Remaja. Jurnal Psikologi Universitas Gadjah Mada. Volume 23. Nomor 2. Diunduh melalui https://journal.ugm.ac.id/jpsi/article/download/10046/7554. DOI: 10.22146/jpsi.10046

Christianus. (2010). SPSS 17. Yogyakarta: ANDI.

Darmawan, D & Handayani, N. (2019). Peningkatan Sikap Percaya Diri Warga Belajar melalui Kegiatan Project Class pada Program Paket C. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment. Volume 3 (2): 95-104 Desember 2019. DOI: 10.15294/pls.v3i2.35549

Depdikbud. (2003). Undang – Undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Dewi, Dkk. (2021). Pengaruh Kepercayaan Diri dan Kemampuan Komunikasi Matematika Terhadap Hasl Belajar Matematika Siswa. Griya Journal of Mathematics Education and Aplication Volume 1 Nomer 2 Juni 2021. DOI: 10.29303/griya.v1i2.41

Fadillah, M.A., Zulkifli N, Risma, D. (2018). Hubungan Kecerdasan Interpersonal dengan Kepercayaan Diri Pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Al-Fajar Kecamatan Tampan Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa. Vol 5, No 1 2018. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pndidikan Universitas Riau.

Gardner, H. (1999). Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century. New York: Basic Books.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21. Semarang: UNDIP.

Ghufron, M.N. & Risnawita, R. 2014. Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Hakim, T. (2005). Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Jakarta: Puspa Swara.

Hartono, Bambang. (1997). Melatih Anak Percaya Diri. Jakarta: Gunung Mulia.

Kadir. (2016). Statistik Terapan: Konsep, Contoh dan Analisis Data dengan Program SPSS/Lisrel dalam Penelitian. Jakarta: Rajawali Pers.

Kesuma, D, dkk. (2011). Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Kurniasmi, I. (2017). Pengaruh Tanggung Jawab dan Kemampuan Interpersonal Terhadap Rasa Percaya Diri Siswa Kelas V SD Segugus II Kecamatan Pengasih, Kabupaten Kulon Progo, D. I. Yogyakarta. Skripsi, tidak dipublikasikan. Universtas Negeri Yogyakarta.

Lickona, Thomas. (1991). Educating for Character: How Our School Can Teach Respect and Responsibility. New York: Bantam Books.

Lumpkin, A. (2005). You Can Be: Positive, Confident, and Courageous. United States of America: Winning Pubns.

Lutfia, S. (2013). Hubungan Konsep Diri dan Kecerdasan Interpersonal Dengan Kepercayaan Diri Siswa Smp Negeri 2 Jatiyoso Kabupaten Karanganyar Tahun 2012. Skripsi, tidak dipublikasikan. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Pramesti, G. (2016). Statistika Lengkap secara Teori dan Aplikasi dengan SPSS 23. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Puspitarini, H. (2014). Membangun Rasa Percaya Diri Anak. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Rosyidah, I. N. (2018). Pengaruh Kecerdasan Interpersonal Terhadap Kepercayaan Diri Siswa Mtsn 1 Kota Blitar. Skripsi, tidak dipublikasikan. UIN Satu Tulungagung.

Santoso, S. (2010). Statistik Multivariat. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Saputra, Y, B. (2019). Pengaruh Tanggung Jawab Terhadap Rasa Percaya Diri Siswa Kelas IV SD Segugus I Kecamatan Panjatan Kabupaten Kulon Progo. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 5 Tahun ke-8 2019.

Sarastika, P. (2014). Stop Minder & Grogi: Saatnya Tampil Beda dan Percaya Diri. Yogyakarta: Araska.

Sukmadinata, N. S. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sungkar, S & Partini. (2015). Sense of Humor Sebagai Langkah Meningkatkan Kepercayaan Diri Guru PPL Dalam Proses Belajar Mengajar. Jurnal Indigenous Universitas Muhammadiyah Surakarta. Vol. 13 No. 1 92-101 ISSN: 0854-2880.

Surya, M. (2007). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.

Tuloli, J., & Ismail, D. E. (2016). Pendidikan Karakter: Menjadikan Manusia Berkarakter Unggul. Yogyakarta: UII Press.

Wibowo, A. E. (2012). Aplikasi Praktis SPSS Dalam Penelitian. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Downloads

Published

2023-12-17

How to Cite

Ali Akbar, M. (2023). The Effect of Interpersonal Intelligence and Responsibility on The Confidence Of The Fifth Grade Students of State Elementary Schools in Maesan District Bondowoso Regency. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 8(2), 172-186. https://doi.org/10.22437/gentala.v8i2.25296